Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging lenzen en filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reiniging lenzen en filters

Hallo iedereen,

Ik weet dat er al enkele topics hierover zijn gemaakt maar ik wil graag 100% zekerheid.

Ik heb Isopropanol gekocht bij de apotheker en wil dit nu gebruiken om mijn lenzen en vooral mijn ND filters mee te reinigen.

Hoe reinig ik daar nu het best mijn ND filters mee? Ik lees nogal vaak verschillende manieren...

Mengen met water en dan op de ND filter aanbrengen? Schoonmaken met een microvezeldoek?

Alvast bedankt!
    https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

Re: Reiniging lenzen en filters

Ik gebruik eigenlijk gewoon mijn adem en een microvezeltje. Als er iets aan de filters vast hangt, leg ik die eerst even in warm water.
    Niet het meest geschikte antwoord op je vraag, ik weet het, maar ik ben wel benieuwd of isopropanol geen coatings kan aantasten.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Isopropanol is HET labo-kuismiddel bij uitstek en word al jaren gebruikt door laboranten en in de electronicaindustrie om optics en electronica mee te reinigen.
      Maak je geen zorgen, het is 100% safe. PS: je kan ook lensreinigingsmiddel kopen bij de speciaalzaak, dat is ook isopropanol dat er in zit maar wel 100x meer kost.

In principe kan je kuisen met puur isopropanol maar ervaring onder fotografen heeft geleerd dat aanlengen met water beter is omdat het dan ook wateroplosbare vlekken kan aanpakken.

procedure voor alle glas:
      - afblazen met peertje om mogelijks schurende elementen te verwijderen (zandkorels, haartjes, ...) optisch glas is zeer zacht van aard en dus zeer krasgevoelig
      - mengsel aanbrengen op een vers tissue en je glas inwrijven
      - glas opdrogen met verse tissue
      - afstoffen met peertje (restjes van tissue verwijderen dus)

Voor de tissues neem ik altijd die van de delhaise zonder talg of zonder aloevera maar eender ander zacht tissue is zeker even goed als er maar geen geurtjes of whatever in zitten.

aanvulling:
      best is voor je er aan begint je handen zeer grondig te wassen/ontvetten anders blijf je bezig.
      Last edited by xafke; 2 oktober 2014, 22:39. Reden: aanvulling

Comment

Niet alles gaat er zomaar af Pieter op die manier

Xafke, bedankt voor je uitleg!
        Ik weet wat me te doen staat!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tavi Bekijk bericht
          Niet alles gaat er zomaar af Pieter op die manier
          Misschien maar goed dat wij niet weten wat je allemaal uitspookt met je camera...
          Als het met isopropanol alleen niet lukt, kan je het altijd nog toevoegen via het zeepslangetje van je karcher
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Haha dat valt best goed mee Pieter!

Comment

Working...
            X