Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke macrolens ?

Hey,
    Voor mijn Canon 100D wil ik een macrolens kopen, maar ik kan moeilijk kiezen tussen :
    SIGMA 150mm F2.8 EX DG OS HSM MACRO en de
    CANON EF 100mm 2,8 L MACRO IS USM
    De prijs voor deze 2 lenzen schommelen rond de 850€.
    Ik heb reeds een slechte ervaring met een ander merk dan Canon voor macro, nml. de Tamron 60 mm die ik gekocht heb en na iets meer dan 2 jaar is ze momenteel binnen voor reparatie.
    Daarom had ik mij eerder gefocust op de Canon 100mm, wel de L reeks.
    Maar na wat info te lezen over de Sigma 150mm, die volgens de reviews, ook zéér goed is, twijfel ik.
    Het is wel zo dat ik moeilijker "lang" op mijn kniëen kan blijven zitten en dan is de Sigma 150mm wel wat comfortabeler en een betere keuze, denk ik ?
    Hebben jullie ervaring met deze lenzen en wat zijn jullie bevindingen.
    Ik zou enkel de Canon 100mm L nemen om bij Canon te blijven (wegens de slechte ervaring van een niet-Canon lens, dus de Tamron) en zou ook deze (toch dure lens !) ook willen gebruiken mocht ik mij in de toekomst een full frame camera van Canon kopen (heb nu de Canon 100D).
    Kan ik de Sigma macro 150 mm ook gebruiken bij een Canon fotobody met full frame lens ?
    En wat is volgens jullie de juiste keuze, in mijn geval ?
    En wat zijn de voordelen en nadelen als jullie deze 2 lenzen naast elkaar leggen ?
    Met dank.
    Kadoeter

Re: Welke macrolens ?

Hoe pak je je macrofotografie eigenlijk aan? Neem je statief en (ring)flitser mee of schiet je gewoon uit de hand? Uit de hand zou ik persoonlijk liever met een 60-90-100-105mm werken.
    Als macro echt jouw ding is, wil je waarschijnlijk maximale vergroting en kan je volgens mij beter voor de langere lens gaan. (Zelfs de 180mm voor mijn part.) Dat geeft iets meer afstand tussen jou en het onderwerp, maar een goeie techniek is noodzakelijk omdat schoonheidsfoutjes sneller afgestraft worden bij de langere lens. Een oplossing voor je knieen zal je helaas bij geen enkele macrolens vinden, want het verschil in werkafstand is maar enkele centimeters. (Omgekeerd, als je bovendien tussenringen zou gebruiken voor extra vergroting, is de lange lens een nadeel omdat de winst in vergroting kleiner zal zijn. Maar dat laten we hier misschien beter even buiten beschouwing.)

Wat de lenzen betreft die je voorstelt: beide zijn optisch uitstekend en beide zijn geschikt voor full frame gebruik. Ik kan je bedenking in verband met 3rd party lenzen wel volgen, al zou ik niets negatiefs durven beweren over Sigma (of andere). Vele jaren geleden heb ik bij het vernieuwen van de body ook vastgesteld dat een Sigma lens plots trager en minder precies werkte. Die dingen kunnen normaal gesproken opgelost worden, maar vaak niet (meer) gratis.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt, Pieter, voor uw reactie ��
      Als ik wat tijd heb monteer ik natuurlijk mijn macrolens op mijn statief, maar het valt ook (geregeld) voor dat ik plots in de tuin een prachtige lichtinval zie en de plant, of bes, of beestje zo vlug mogelijk wil trekken.
      Mijn fotoapparatuur staat altijd in mijn nabije omgeving en binnen de minuut sta ik dan voor het te trekken "ding".
      Sommige omstandigheden laten niet toe om dan "voor het grotere werk" te kiezen en het statief op te stellen.
      Ondertussen is er reeds een andere lichtinval en /of meestal is het beestje al "ribbedebie" !
      Wat mijn kniëen betreft, die zijn nog in orde hoor, maar "minutenlang" op mijn kniëen blijven zitten tot "le moment idéal" daar is, wordt moeilijker. Vandaar dat het ook handig zou zijn bij de aankoop van een nieuwe lens hiermee rekening te houden.
      U sprak over de 180mm lens en kan u hierbij volgen, enkel het gewicht van zo'n lens valt me wat tegen (toch net boven de 1kg. ��). Het gewicht van de Sigma 150mm echter (ongeveer 650gr.) is toch wat makkelijker.
      Natuurlijk is het zo dat macrofotografie er naar vraagt dat je zó dicht mogelijk bij jouw onderwerp komt, maar 10 minuten op mijn buik liggen of op mijn kniëen zitten is helaas niets meer voor mij.
      Daarom denk ik ? dat de Sigma 150mm een goede keuze is ?
      Laat maar weten wat jullie (met jarenlange ervaring ��) ervan denken.
      Spreek mij gerust tegen als ik de bal missla !
      Kadoeter

Comment

Zelf ben ik nu een seizoen wat intenser met macrofotografie bezig. Voordien had ik al een 60 mm macro van Canon en sinds eind vorig jaar een sigma 150 mm macro. De 60 is niet meer op mijn fotoapparaat geweest sinds ik de 150 mm heb. Ik ben heel tevreden over de sigma en op de twee SD's van Lilybie waaraan ik heb deelgenomen, heb ik heel wat 150 mm's van sigma gezien (zowel op Nikons als Canons). Blijkbaar is deze lens toch wel populair bij macroliefhebbers. Een langere lens heeft volgens mij het voordeel dat je wat makkelijker aan die zachte (onscherpe) achtergronden komt. Ook dat je wat verder van schichtige insecten kan blijven. Of je met deze lens niet minutenlang op je knieën moet zitten of op je buik liggen om een insect of bloem vast te leggen, durf ik betwijfelen. Uit mijn nog eerder beperkte ervaring blijkt immers dat ik veel tijd doorbreng op mijn knieën of buik om insecten, bloemen, planten e.a. vast te leggen. Van een statief geschikt voor macro-fotografie verwacht men ook dat de kop zo laag mogelijk tegen de grond kan komen ofwel gebruikt men een bonenzak voor stabiliteit. Van Lilybie (en verbeter mij als ik het verkeerd begrepen heb) leerde ik dat je beter van onder naar boven fotografeert dan van boven naar onder om je onderwerp te isoleren tegen een mooie zachte achtergrond. Van boven naar beneden loop je veel meer de kans dat er allerlei stengels en grassprieten zichtbaar worden in de achtergrond.
        Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om alleen onderwerpen te fotograferen waarvoor je geen standpunt laag bij de grond moet innemen. Maar of je met een langere lens een grotere variatie aan onderwerpen in een gemakkelijke houding kan vastleggen, betwijfel ik.
        Geniet van foto's maken

Comment

Bedankt, Chris !
          Uit je verslagje is duidelijk gebleken dat de Sigma 150 mm toch een goede keuze is, maar staat daar dan ook een image stabilisator op, zodoende dat als men enigszins wat beweegt dit niet zó'n gevolgen heeft dan bij een lens waar IS niet opstaat ?
          En dan zal ik eerder wat méér op mijn buik gaan liggen want 5 minuten op mijn kniëen zitten gaat niet meer.
          Bedankt voor de info !
          Kadoeter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
            Van Lilybie (en verbeter mij als ik het verkeerd begrepen heb) leerde ik dat je beter van onder naar boven fotografeert dan van boven naar onder om je onderwerp te isoleren tegen een mooie zachte achtergrond. Van boven naar beneden loop je veel meer de kans dat er allerlei stengels en grassprieten zichtbaar worden in de achtergrond.
            Prachtig advies!
            Pieter
            --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kadoeter Bekijk bericht
              U sprak over de 180mm lens en kan u hierbij volgen, enkel het gewicht van zo'n lens valt me wat tegen (toch net boven de 1kg. ��). Het gewicht van de Sigma 150mm echter (ongeveer 650gr.) is toch wat makkelijker.
              Natuurlijk is het zo dat macrofotografie er naar vraagt dat je zó dicht mogelijk bij jouw onderwerp komt, maar 10 minuten op mijn buik liggen of op mijn kniëen zitten is helaas niets meer voor mij.
              Daarom denk ik ? dat de Sigma 150mm een goede keuze is ?
              Gewicht in acht genomen, denk ik dat de 150 dan wel de gulden middenweg kan zijn.
              Ik heb ze nog niet in die versie geprobeerd, maar ze blijkt inderdaad met OS te bestaan: http://www.sigmaphoto.com/product/15...sm-apo-macro-2
              Pieter
              --

Comment

De Sigma 150 mm behoord op macro gebied echt tot de top, zelf werk ik al vele jaren met de 105 mm van Sigma omdat ik vaak beestjes (uit de hand)fotografeer en ik de 150 mm te zwaar vind.
                Je moet overigens met alle macro objectieven vaak op je buik, het afstandsverschil is niet groter dan 30 cm. Er zijn voor en tegens bij een lang of kort brandpunt, met een kort brandpunt krijg je meer perspectief en bij een lang brandpunt een plat plaatje met wel meer dof.
                Eigenlijk zou je net als bij de gewone fotografie meerdere macro-objectieven moeten hebben Een 60 mm; een 100 mm en een 150 mm.

Comment

Bedankt voor de tip !
                  Nu weet ik dat de Sigma macro 150 mm geen slechte investering is, want ja, het is toch een hoop geld hé 850€ !
                  Kadoeter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kadoeter Bekijk bericht
                    ... het is toch een hoop geld hé 850€ !
                    Toch een uitstekende prijs gevonden blijkbaar
                    Pieter
                    --

Comment

Met voorgaande ben ik het helemaal eens en behalve herhalen kan ik hier weinig aan toevoegen. Waarom dan alsnog een reactie ? Omwille van de knieën!
                      Er zijn intussen meerdere camera's (ondermeer de 70D) die je via je tablet/smartphone/PC kunt aansturen! Je zet dan je camera klaar (OK, op je knieën) en dan ga je rustig op een stoel zitten met je PC/tablet/smartphone en wacht op het juiste moment...
                      Voordeel is ook dat je op een veel grotere afstand van je onderwerp afblijft (zeker belangrijk voor insecten die vooral reageren op beweging, en om af te drukken beweeg je tenslotte op pakweg 30 cm van je onderwerp) en het dus niet opschrikt, nadeel is dat er een kleine vertraging is tussen afdrukken op je tablet en daadwerkelijk de foto nemen.
                      Mogelijks is dat wel een soort tussenoplossing om je knieën te sparen...
                      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Hey Pieter,

Wat bedoel je met : toch een uitstekende prijs gevonden blijkbaar ?
                        Ik ben nu nog niet echt op zoek gegaan naar de laagste prijs voor deze lens, maar ik kom rond de 850 € uit.
                        Kan ik ze ergens wat goedkoper krijgen ?
                        Laat maar weten.
                        Kadoeter

Comment

Het was zeker niet ironisch bedoeld. Dat is een mooie prijs voor een lens die bv. bij Topfoto en Konijnenberg voor pakweg 1000 euro wordt verkocht.
                          Pieter
                          --

Comment

Working...
                          X