Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 135mm f2.0

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 135mm f2.0

Ik fotografeer nu al enkele jaren met mijn 18-200mm lensje, maar ben toch wel toe aan een nieuwe lens. Ik fotografeer vooral paarden en honden, gewoon als hobby. Niets speciaals dus, tegenwoordig word ik wel eens gevraagd om foto's te nemen van mensen hun dier. Mijn droomlens is een 70-200mm f2.8, maar helaas, voor mij als student zowel nieuw als tweedehands onbetaalbaar.
    Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met bovenstaande lens, namelijk de canon 135mm f2.0.

Ik ben ook in het bezit van een canon 50mm f1.8, maar heb deze nog geen 5x gebruikt, omdat het te weinig milimeters zijn. Ook krijg ik mijn foto's niet scherp hiermee.

Wat zijn de gangbare tweedehandsprijzen van de canon 135mm? Raden jullie deze aan of eerder een andere lens?

Alvast bedankt.

Re: canon 135mm f2.0

Oorspronkelijk geplaatst door Chrlooott Bekijk bericht
    Ik fotografeer nu al enkele jaren met mijn 18-200mm lensje, maar ben toch wel toe aan een nieuwe lens. Ik fotografeer vooral paarden en honden, gewoon als hobby. Niets speciaals dus, tegenwoordig word ik wel eens gevraagd om foto's te nemen van mensen hun dier. Mijn droomlens is een 70-200mm f2.8, maar helaas, voor mij als student zowel nieuw als tweedehands onbetaalbaar.
    Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met bovenstaande lens, namelijk de canon 135mm f2.0.

Ik ben ook in het bezit van een canon 50mm f1.8, maar heb deze nog geen 5x gebruikt, omdat het te weinig milimeters zijn. Ook krijg ik mijn foto's niet scherp hiermee.
    Niet te persoonlijk opnemen, maar als je uit de 50/1.8 geen scherpe fotos krijgt, scheelt er toch iets aan je techniek.

Wat zijn de gangbare tweedehandsprijzen van de canon 135mm?
    Die gaan meestal rond de 700-750€ tweedehands. Misschien kan je een EF 70-200/4L overwegen, die is scherp en focust zeer snel, gaan tweedehands rond de 400€.
    Last edited by dleemans; 11 augustus 2014, 14:30.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Zal inderdaad aan mijn techniek liggen, weet ook niet waar ik de fout in ga! Die 70-200 f4 is dan weer niet lichtsterk genoeg om in een binnenpiste te fotograferen.
      Last edited by Chrlooott; 11 augustus 2014, 16:30.

Comment

De tweedehands prijzen van de 135mm f2 liggen inderdaad rond de € 750, het is ook een van de beste Canon lens die er is!

Echter, als je dat budget hebt overweeg dan een tweedehands 70-200 f4 IS of anders een 70-200 f2.8 non IS, tweedehands prijzen liggen tussen de € 800 - 900. Ik heb zelf de 70-200 f2.8 non IS en ik ben er gek op, vlijmscherp en snel, ik mis de IS doorgaans nooit.

Wil je echt IS dan zou je nog kunnen kijken naar een tweedehands 70-200 f2.8 IS versie I, deze kost rond de € 1.100, wel weer een stuk duurder maar ook een stuk goedkoper dan versie II.

Comment

De Canon 135mm is een uitstekende lens. Super scherp en heel snelle AF.
          Eigenlijk is de 135mm de meest ideale portretlens op de FF camera.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

als je de foto's niet scherp krijgt met je 50 mm, dan zal het met de 135 mm niet veel anders zijn, de 50 mm kan een erg scherp lensje zijn, tenzij het licht aan de snelheid van je lens, ik bedoel de af van de lens kan wellicht de snel bewegende objecten niet bijbenen, de 135 mm is daarin natuurlijk een pak sneller dan de 50 mm, dit is een klein koffiemolentje wat dat aangaat.

Maar een tweedehandse 135 is niet veel goedkoper dan een mooie 70-200 2.8 in gebruikte staat, de prijzen liggen ongeveer gelijk, aan deze lens zou je in dit geval denk ik meer hebben, is wat veelzijdiger, met name bij bewegende objecten, alwaar de uitsnede snel kan veranderen.
            Voordeel tov de 135 is dat je nu een erg mooie scherpe kwaliteit hebt van 70 mm tot/m 200 mm met alles ertussenin.

is wel gezegd dat de 135 een van de mooiste lenzen is van Canon.

Wat ook een eventuele mogelijkheid is de 200 mm 2.8 van Canon, erg scherp, handzaam, prijs tweedehands rond de 500 Euro
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

De ef 135 is een geweldige lens: scherp, snel, bokeh, onopvallend zwart, niet te zwaar, ....
              Als je de lens wil vergelijken met een ef 70-200 (ik heb er meerdere gehad) kan je stellen dat de 70-200mm f/4 mét IS in de buurt komt van de 135. Maar de beste is de 70-200mm f/2.8 IS versie II, die ook wel heel duur is.
              Voor ik die laatste lens had, verkoos ik altijd de 135mm.
              Als je studentenbudget krap is en lichtsterkte belangrijk, dan zou ik zeker voor de 135mm kiezen. Als tweede keuze de 70-200mm f4 mét IS.
              De andere 70-200 mm lenzen vond ik niet zo goed.

Comment

De macro 100 mm 2.8 van Canon is voor portretten zeker niet te onderschatten.
                En voor die prijs heb je een prima prime en een zeer goede macro-lens.
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Ik ga hier misschien wat uit de toon vallen door geen L-lens te vernoemen, maar ik heb de 70-300 4-5.6 IS USM van canon. Zeer tevreden over voor zijn geld (+/-€500 nieuw). Toegegeven, bij minder licht (valavond), krijgt die het snel een stuk moeilijker dan een echte L-lens. Maar zeer goede fotokwaliteit voor zijn geld.
                  Ik heb er al bij valavond bevers en dassen mee gefotografeerd in bijzijn van fotografen met een L-lens, en je merkt het verschil in snelheid dan wel, maar ook ik heb leuke foto's kunnen trekken, ondanks de snelheid en de lichtzwakte.
                  Overdag fotograferen is geen enkel probleem. En ja, die f/2.8 zal je er inderdaad niet mee krijgen voor de DOF, maar wanneer ga je die genoeg missen om het prijsverschil te rechtvaardigen? Als je vooral overdag dieren met mensen wil fotograferen, lijkt er me licht genoeg te zijn. Voor een amateurfotograaf met beperkt budget vind ik persoonlijk dit een prima lens.

Kijk voor meer reviews van deze lens op Fred&Miranda

ps: indien je een leuke prime zoekt, is 100-105mm macro inderdaad een leuke range. Scherpe beelden voor zijn prijs. Zelf heb ik de Sigma 105mm, weeral was het prijsverschil het verschil in kwaliteit niet waard. Die Sigma-lens heeft lovende reviews.
                  Last edited by plastronneke; 14 augustus 2014, 12:14. Reden: aanvulling

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties, ik haal er veel informatie uit die ik nodig heb!

Het is echt de bedoeling om paarden te fotograferen, nu met mijn 18-200mm lensje zit ik ook bijna altijd rond de 135mm te fotograferen tijdens de rijfoto's, meestal neem ik portretfoto's dus denk niet dat ik de zoom hard zal missen. Ik ben maar een hobbyfotograaf maar wil wel ondertussen verder geraken, dus de 70-300mm zit er niet echt in. Ook verdien ik er niets mee dus ik vind het te zot om een lens voor meer als 1000 euro te kopen, zeker de eerste jaren heb ik dit geld niet zomaar. De 135mm spreekt me al langer aan maar weet nog steeds niet of ik het aandurf Zo te horen is de lens prima, maar misschien mijn techniek niet goed genoeg ervoor.. De twijfel is er dus nog steeds! Ik mis het met mijn huidige lens om binnen foto's te kunnen nemen, dus weet niet goed of het slim zou zijn om de 70-200 f4 te kopen. Hoewel dat deze ook wel interessant zou zijn.

Twijfel twijfel twijfel, het gaat om behoorlijk wat geld (voor mij) om dit te overhaast te beslissen

Ik heb ergens te horen gekregen dat ik beter kan investeren in een nieuwe camera ipv een nieuwe lens. Ik fotografeer nu met een canon eos 550D. Naar mijn mening past deze lens hier prima op? Of is deze camera niet 'professioneel' genoeg om een lens als deze aan te kopen?
                    Last edited by Chrlooott; 17 augustus 2014, 17:44.

Comment

ik heb ook een 550D en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een nieuwe body te kopen, eerder nog nieuwe lenzen. Lenzen zijn de belangrijkste schakel (mijn idee toch). Het verschil met de huidige generaties zal klein zijn voor het extra geld dat je moet neertellen (al heb ik om eerlijk te zijn, de bodies de laatste jaren niet echt heel goed meer opgevolgd).
                      Ook ik heb beperkt budget. Daarom dat ik de 70-300 niet-L genomen heb (500 euro). Je kan er binnen niet mee fotograferen zonder flash, maar dat zal je met weinig lenzen kunnen, zeker als er al wat zoom in zit (tenzij je met de grote spots gaat werken). Dan kan je beter een goede flash voor je body kopen. Ik heb een sigma DG Super (een 220 euro) en ik verlicht er een kerk mee om je een idee te geven. Als je veel binnen fotografeert, kan dit wel een interessante investering zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door plastronneke Bekijk bericht
                        ik heb ook een 550D en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een nieuwe body te kopen, eerder nog nieuwe lenzen. Lenzen zijn de belangrijkste schakel (mijn idee toch). Het verschil met de huidige generaties zal klein zijn voor het extra geld dat je moet neertellen (al heb ik om eerlijk te zijn, de bodies de laatste jaren niet echt heel goed meer opgevolgd).
                        Ook ik heb beperkt budget. Daarom dat ik de 70-300 niet-L genomen heb (500 euro). Je kan er binnen niet mee fotograferen zonder flash, maar dat zal je met weinig lenzen kunnen, zeker als er al wat zoom in zit (tenzij je met de grote spots gaat werken). Dan kan je beter een goede flash voor je body kopen. Ik heb een sigma DG Super (een 220 euro) en ik verlicht er een kerk mee om je een idee te geven. Als je veel binnen fotografeert, kan dit wel een interessante investering zijn.
                        Ik fotografeer niet super vaak binnen, met paarden is het alleen niet aangeraden om met een flash binnen te werken. Wel fotografeer ik soms ook met minder weer, en daar komt mijn 18-200 ook echt te kort, dan moet ik iso bijna altijd al op 800 ISO zetten, en dat is vind ik te veel om het zuiver te houden. Daarom dus mijn keus om een iets lichtsterkere lens te nemen.

Comment

Indien je de 135 te duur vind kan je ook kijken voor een 100f2. Heb er al knap van gezien. Denk nieuw rond de 400-500€

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Denk dat de 100mm te weinig mm's zijn voor wat ik wil doen. Ben nu toch ook aan t twijfelen voor een tweedehands 70-200mm f4. Sowieso zit er een verschil in kwaliteit van de foto's als met de 18-200 toch? Of wat vinden jullie van die 18-200? Deze verder gebruiken tot ik meer centen heb? Wat zijn de tweedehands prijzen van de 70-200 f4 is usm? Rond de 900 euro? Het spijt me voor alle vragen, ken er veel te weinig van om deze beslissing op mezelf te nemen!
                            Last edited by Chrlooott; 18 augustus 2014, 09:53.

Comment

Er zal zeker verschil zitten tussen de 70-200 f/4 en je 18-200 qua scherpte, kleuren, degelijkheid, ...
                              Ik zou je toch aanraden om de 70-200 f/2.8 te kopen (gelijk welke versie). Mss beter wachten tot er een mooie 2e hands passeert die je kan betalen, je zal er geen spijt van hebben!

P.S.: Ik had de 200mm f/2.8, fantastische lens. Scherp, mooie kleuren, ... Weggedaan voor de fabelachtige 70-200 f/2.8 IS II
                              Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

Working...
                              X