Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 35mm f1.8G vs 50mm f1.8G voor DX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 35mm f1.8G vs 50mm f1.8G voor DX

Hallo

Al reeds vanaf de aanschaf van mijn camera hield ik in m'n achterhoofd dat m'n volgende lens een van deze 2 primes zou worden.
    Over het aantal millimeters dat ik zal kiezen, ben ik nog niet uit (zou de lens gewoon willen gebruiken als wandellensje, allerhande onderwerpen dus). Zelf zal ik dus nog moeten een keuze maken welke best zal zijn.

Maar nu wilde ik eigenlijk gewoon graag te weten komen als er veel verschil is tussen de twee lenzen wat betreft beeldkwaliteit, en vooral bokeh.
    Let wel, ik zou de lenzen gebruiken op mijn D7000, een DX-camera dus.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Re: nikon 35mm f1.8G vs 50mm f1.8G voor DX

Ik heb ze allebei (35 1.8 dx en 50 1.8 afs fx) en gebruik ze ook op d7000. De beeldkwaliteit is zo goed als dezelfde. De 35 is een heel klein beetje scherper, maar dat zie je bijna niet. Qua CA's zijn er ook slechts minimale verschillen. Natuurlijk volledig open is er op dx zo goed als geen vignettering op de 50mm, terwijl dat bij de 35 wel het geval is.
    Als je moet kiezen tussen de twee, dan moet je simpelweg weten welk brandpuntsafstand je het leukste vindt om mee te werken. Als wandellens zou ik toch eerder de 35 aanraden, want anders zit je steeds beperkt wat je beeldhoek(dx => 50mm = 75mm).
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Comment

Oke, bedankt!
      Welke gebruik jij het meest?
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Ik had ze ook alle twee maar heb uiteindelijk de 50mm terug verkocht. De 35 mm is een ideaal wandellensje.

Mvg Yves.
        What you see is what you get

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
          Oke, bedankt!
          Welke gebruik jij het meest?
          Momenteel de 50mm, maar dat hangt vaak van de situatie af. Het zijn beide geen te grote lenzen waardoor ik ze vaak allebei bij me heb, maar meestal heb ik specifieke shots in mijn gedachten voor de 50mm. Als ik zonder plan mijn camera bij heb staat daar wel de 35 op omdat dit echt allround is. Brandpuntsafstand is echt iets persoonlijk natuurlijk.
          Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Comment

Oke, het wordt de 35mm denk ik!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
              Oke, het wordt de 35mm denk ik!
              Is volgens mij ook de goeie keuze. Toen ik DX gebruikte had ik ze ook beide. Als "wandellens" was het steeds de 35mm.
              Met een beetje oefening zal je versteld staan hoe veelzijdig een 35mm prime op DX is.

Comment

Als je ooit een fulframe camera koopt is de 50 mm (is wel een 75 mm op een DX camera) wel nog bruikbaar, de 35 mm is een DX-lens (35 mm op DX is ongeveer 50 mm). Hierdoor heb ik nu een 50 mm gekocht, ze zijn wel niet zo duur.

Comment

Dubbel

Comment

Hoi, het is erg afhankelijk wat je ermee wil gaan doen. Voor kleinbeeld geldt √ 24x24 + 36x36 = 43mm dat zou de 'normale' brandpuntsafstand zijn 50mm zit dichterbij 43mm qua beeldhoek op dat formaat dan 35mm doet (50mm is goedkoper te produceren dan 43mm); daarbij past een DX lens niet op fullframe als je de volledige sensor wil benutten; beter zet je zelfs een fullframe lens op een APS-C camera dan gebruik je alleen maar het midden van het glas. En lenzen zijn in de hoeken altijd slecht(er) dan in het midden van het beeld; die hoeken gebruik je dan alleen niet omdat de diameter van de beeldcirkel groter is dan wat jij met jouw beeldsensor nodig hebt.

jouw D7000 beeldsensor is 23.6x15.6mm √ 15,6x15,6 + 23,6x23 = .... dat zou de 'normale' brandpuntsafstand zijn voor jouw camera.

Er is ook een 35mm f/1.8G versie zonder DX aanduiding die is wel een heel stuk duurder; maar is beter dan de Sigma 35mm f/1.4 en kan op fullframe. Als we ons beperken tot de 50mm f/1.8G en 35mm f/1.8G DX kunnen we eigenlijk wel zeggen dat de kwaliteit van de 50mm een stuk hoger ligt: beter bokeh, hogere (hoek) scherpte, minder lensfouten en een beter contrast) daarbij kan hij op fullframe en presteert hij daar ook goed (makkelijk brandpuntsafstand voor lenzenbouwers).

De 50mm zou dus zonde rmeer de betere optie zijn; maar als die beeldhoek te klein is voor je heb je er niets aan en is de 35mm een slimmere optie. Wanneer je het budget kunt rekken de 35mm zonder DX aanduiding erg mooi!

Comment

bij sigma heb je ook nog een 30mm f1.4 (dc dus voor dx)
                      hiervan hebben ze een oudere en nieuwe (art) versie
                      deze zouden beiden iets scherper nog zijn en vooral betere bokeh wat toch ook belangrijk is bij deze soort lenzen vind ik
                      dus ga ikzelf wat langer sparen en daarvoor gaan denk ik....
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

Comment

Working...
                      X