Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM --> mogelijk probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM --> mogelijk probleem

Ik heb de bovenstaande lens in de verkoop en vandaag is er iemand om geweest om ze even te testen. Ze heeft de lens uiteindelijk (voorlopig) niet meegenomen omdat er een nogal vreemd fenomeen gebeurde. Iets dat mij tot dan toe nog nooit was opgevallen met de lens.

Wanneer je focust op je onderwerp dan begint de IS uiteraard te werken. Bij deze lens genereert die soms wat meer lawaai dan andere lenzen, maar dat blijkt 'normaal' te zijn.

Hetgeen haar (en mij nu ook) meer zorgen baart is dat de autofocus wat lijkt te 'hunten' (een beetje zoals hier beschreven: http://www.dpreview.com/forums/thread/2975199). We hebben een hele rist foto's binnen én buiten genomen en vrijwel telkens zie je op de afstandsschaal op de lens duidelijk dat hij een klein beetje moet hunten. Zowel wanneer alle focuspunten aanstaan als enkel het centrale (getest met een EOS 450D). We hebben het wel enkel getest met IS aan. Focussen werkt wel steeds (en op een goede snelheid naar mijn mening), maar de lens 'schokt' wat door dat gehunt.

Ik vroeg me af of dit normaal was?

Zijn er bvb tests die we kunnen doen om uit te wijzen of er iets mis is met de AF (of IS)? Ervaren andere gebruikers van deze lens dit ook?

Lens is niet meer in garantie en ik wil uiteraard niemand een kat in een zak verkopen. Als er echt iets mis mee is, dan verkoop ik ze liever gewoon niet.

Bedankt.
    FujiFilm X-T1 | XF 18-55mm f/2.8-4 | Zeiss Touit 12mm f/2.8

Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM --> mogelijk probleem

De discussie die je laat zien wijst op een probleem met vuile contacten of met de IS. Heb je de contacten al eens schoongemaakt?

De IS zal je het beste zien werken als je de camera op live view zet en op 55mm de sluiter half indrukt. Houd de camera met de hand vast. Als het goed is wordt het beeld veel rustiger op het moment dat je de sluiter half indrukt.

Comment

Goh, geen probleem met de mijne, althans toch niets opgemerkt.
      Bij mij op een 7D focust die supersnel en accuraat, heel lekker.

Slecht contact lijkt mij ook het meest logisch. Maar test de camera eens met andere lenzen? Kan ook iets met de AF module zijn in de camera.

Van de IS ben ik dan weer zekerder dat het daaraan niet kan liggen tenzij deze niet juist werkt. De IS zorgt er net voor dat je beeld stabiel blijft, ook tijdens het focussen. En, hoe stabieler je beeld, hoe makkelijker je het de camera maakt om te focussen.

En btw, goede en eerlijke verkoper, dat hoor ik graag! (y)
      Last edited by 1tio1; 15 juni 2014, 03:13.

Comment

De camera stond toch ingesteld op "one shot" en niet of "ai servo" hé?

Comment

was ook mijn eerste reactie...
          Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

Comment

Voor zover ik me kan herinneren stond de camera inderdaad op "one shot". We hebben ook twee andere lenzen geprobeerd (10-22 en 70-300) en daar was alles normaal. Ik vermoed dus niet dat de camera aan de oorzaak ligt.

De contactpunten lijken me ook schoon te zijn. Het probleem is dat ik zelf hier niet meer kan testen (mijn 500D is al de deur uit).

De focus gaat imo ook snel en is accuraat. Het lijkt enkel dat tijdens het focussen hij precies eerst een beetje te ver focust en dan terugschiet naar de goede plek. Dit gebeurt wel zeer snel, maar geeft een soort (klein) schokeffect. Ik heb het echter altijd al zo geweten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maglor Bekijk bericht
              Het lijkt enkel dat tijdens het focussen hij precies eerst een beetje te ver focust en dan terugschiet naar de goede plek. Dit gebeurt wel zeer snel, maar geeft een soort (klein) schokeffect. Ik heb het echter altijd al zo geweten.
              Het Canon PDAF systeem kent geen terugkoppeling ... dus overshoot en corrigeren gebeurt niet ... de body meldt de lens x pulsen naar links of naar rechts ... dat wordt uitgevoerd en that's it ... recente bodys zoals de 5D III en recente lenzen zoald de 24-70 II en 70-200 2.8 II zouden wel enige vorm van terugkoppeling toepassen. Het schokfenomeen moet dus een andere oorzaak hebben. Spijtig dat je zover af woont ... zou dit wel eens zelf willen zien

Comment

Ik heb soms hetzelfde, maar dat is net om dat ik altijd in AI SERVO sta met Back Button Focus. Heel raar eigenlijk dat die van jou dat ook doet.

Probeer anders ook eens het forum van Canon Rumors, dat biedt vaak goed en gericht antwoord. Daar zitten bovendien de beste Canon kenners.

Comment

Als je naar een winkel gaat kunnen ze de lens testen mijn lens hebben ze getest toen ik vroeg of ze die overnamen ( ik ging wel een nieuwe lens aanschaffen nadat de mijne verkocht was ) heb die uiteraard in de winkel gehaald die de lens getest heeft .

Comment

Goeie tip maudy. 'k Ben er vandaag een fotowinkel mee binnen gestapt. Daar hebben ze de lens eens getest op een 650D en ze focuste perfect. Het was er zelfs vrij donker binnen. Van het 'schok' fenomeen heb ik (noch de verkoper) iets gemerkt. Er zal dus idd iets verkeerds ingesteld geweest zijn op de camera zelf (of een probleem met de camera zelf).

Bedankt voor de tips/hulp!

Comment

Stond Mss op een automatisch stand waarbij automatisch servo word ingesteld...
                      Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

Comment

Working...
                      X