Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony , Samsung, Fujifilm of Panasonic??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony , Samsung, Fujifilm of Panasonic??

ik wil naast mijn d7000 een systeemcamera gaan kopen.
    Heb al wat toestellen vastgehouden, maar er is zo veel keuze.

Ik wil mijn keuze gaan baseren op de kwaliteit van de objectieven

Als ik kijk naar Samsung, Sony, Fujifilm of Panasonic.... Welk merk heeft kwalitatief de beste lenzen?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Re: Sony , Samsung, Fujifilm of Panasonic??

Ik heb recentelijk een Fujifilm X-E1 gekocht i.c.m. de Fujinon XF 35mm f/1.4 om eens te kijken of dit wat voor mij zou zijn. Als Nikon shooter met goede lenzen was ik al tevreden behalve het gewicht wat ik telkens weer mee moest sjouwen wat tot gevolg had dat ik soms maar met 1 of 2 lenzen op stap ging. Ook ben ik in het bezit van een Nikon 1 V1 maar dat is het net niet voor mij voor wat betreft de wat serieuzere fotografie. Ik was dus op zoek naar een compacte systeemcamera die wel die kwaliteit haalde die ik voor ogen had. Met de aangeschafte X-E1 was ik zo blij dat ik vrijwel direct nog een zelfde camera heb aangeschaft i.c.m. de XF 18-55mm f/2.8-4 en daarnaast nog de XF 60mm f/2.4 macrolens. De objectieven van Fuji staan zeer hoog aangeschreven in de diverse fora op het internet en ik deel deze mening. Superieure kwaliteit t.o.v. van wat ik had. U begrijpt dus wel dat ik zo enthousiast ben geworden dat ik besloten heb al mijn DSLR's (D90, D300, D7100) en bijbehorende objectieven (16-85VR, 70-300VR, 24D, 35D, 60G, 105VR en de recentelijk aangeschafte 50-150 van Sigma) te verkopen.

Ik moet er wel bij zeggen dat de X-E1 camera een relatief traag autofocussysteem heeft en waarbij de refresh rate van de elektronische zoeker ook niet het snelste is wat er tegenwoordig te verkrijgen is. Maar voor mijn type van fotografie, macro- en close-up-, natuur- en landschapsfotografie zijn dit geen echte nadelen. De Fuji heeft voor mij zelfs enkele voordelen zoals live histogram, focus peeking en wil je bracketing doen dan doet deze Fuji wel uit zichzelf 3 opnamen maken.

Misschien niet zo'n heel objectief verhaal maar bij mij heeft het wel mijn ogen geopend. Later dit jaar ga ik zeker het objectieven arsenaal uitbreiden.

Groeten,
    Paul

Hieronder een nieuwe loot van een bramenstruik met de XF 18-55 @ 55mm, f/5.6, 1/450s, iso200

Comment

Ik had mijn keuze al beperkt naar :

-Samsung nx300
      -Sony Nex 5r
      -Fujifilm finepix X-A1

Samsung nx300 vond ik met de kitlens nog heel erg groot
      Sony is een stukje kleiner, maar mist een flitsschoen.
      De Fujifilm heb ik in het echt niet gezien.

Voorkeur ging naar Sony, maar nu maak je me serieus aan het twijfelen

Comment

Ja, luxe problemen daar weet ik alles van. De Sony en de Samsung ken ik alleen van naam. Omdat ik me de laatste tijd veel in Fuji heb verdiept weet ik er wel iets vanaf. Wat betreft de X-A1 heeft die camera geen EVF. Persoonlijk vind ik het zeer belangrijk voor wat betreft de stabiliteit van deze lichte cameraatjes dat ze een zoeker hebben. De Fuji X-E1 i.c.m. standaardlens voor € 749 is echt een aanrader. Het objectief kost € 699 dus voor € 50 extra krijg je de camera cadeau. Als je het vergelijkt met een jaar of 5 geleden zijn tegenwoordig met alle nieuwe camera's zeer goede resultaten te behalen. Het blijft tenslotte gereedschap en van veel grotere invloed is degene die er gebruik van maakt. Succes met je keuze.

Paul

Nog een fotootje om het af te leren: Gele iris met de XF 60 macro @ 60mm, f/3.6, 1/40s, iso 200

Comment

het is inderdaad wel een mooi setje. Budget is helaas 500 euro, dus denk dat ik dan maar wat nikon-lenzen ga verkopen :-)
          Bedankt voor je uitvoerige uitleg

Comment

Danielsl,

De Fuji x-A1 is een aanrader voor zijn prijs (met de 16-50mm lens). Ik heb hem bijgekocht naast de Fiji X- T1 en de kwaliteit is echt prima. Prijs valt binnen je budget (€ 450 voor body+lens).
            Hier een aantal foto's.

Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Danielsl,

De Fuji x-A1 is een aanrader voor zijn prijs (met de 16-50mm lens). Ik heb hem bijgekocht naast de Fiji X- T1 en de kwaliteit is echt prima. Prijs valt binnen je budget (€ 450 voor body+lens).
              Hier een aantal foto's.

Jaja
              Ik heb een lens verkocht, dus mijn budget kan ik nu opschroeven naar 800 euro.
              Zie dat de x-A1 een opklapschermpje heeft en op sommige fora als een betere optie geldt dan de x-E1. Dus ik ben nu even aan het twijfelen

Comment

Er is tussen de X-A1 en X-E1 qua beeldkwaliteit geen verschil. Ik denk dat je je beter kunt afvragen of je op zonnige dagen buiten nog goed de compositie op het Lcd-scherm kan bepalen of dat je beter af bent met een EVF. Een ander punt is zodra je met langere brandpuntsafstanden gaat werken, het mij vrij moeilijk lijkt de camera nog stil te kunnen houden met je armen vooruit. Ik heb daarom gekozen voor degene met een EVF. Ook ideaal om je al gemaakte foto's te beoordelen bij zonnig weer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
                  Er is tussen de X-A1 en X-E1 qua beeldkwaliteit geen verschil. Ik denk dat je je beter kunt afvragen of je op zonnige dagen buiten nog goed de compositie op het Lcd-scherm kan bepalen of dat je beter af bent met een EVF. Een ander punt is zodra je met langere brandpuntsafstanden gaat werken, het mij vrij moeilijk lijkt de camera nog stil te kunnen houden met je armen vooruit. Ik heb daarom gekozen voor degene met een EVF. Ook ideaal om je al gemaakte foto's te beoordelen bij zonnig weer.
                  Ik heb omwille van de 18-55mm al besloten dat ik dan voor de X-E1 ga. Maar er is nog een andere kaper op de kust en dat is de Panasonic DMC-GX7.
                  Deze is sneller qua scherpstellen etc, maar qua ruis legt hij het af tegen de fuji.

Lees over de fuji dat hij moeite heeft met scherpstellen als het wat donkerder is. Is dit echt zo? En hoe traag is de autofocus?

Comment

Ik heb zojuist even wat foto's gemaakt binnenshuis. De kamer waar ik nu zit is niet heel goed belicht en bij één onderwerp, een zwarte gesp op een legergroene achtergrond, weigerde mijn camera de eerste keer scherp te stellen. De tweede poging pakte die wel. In alle andere situaties pakte die met voor mij genoeg snelheid de focus. In vergelijking met mijn Nikon DSLR's heb ik het gevoel dat wanneer de Fuji scherp heeft gesteld de scherpstelling accurater is. Mijn foto's buiten in het veld bevestigen dat gevoel ook omdat ik nu met meer keepers thuiskom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
                      ... omdat ik nu met meer keepers thuiskom.
                      Tsja, die voetbalgekte loopt hier en daar inderdaad wel uit de hand.
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik zou persoonlijk voor een Olympus OMD E-M10 gaan. Prima beeldkwaliteit; grofweg gelijkwaardig aan de D90/D300s, gebouw als een tank en een logische plaatsing van knoppen en een zinvolle grip. Objectieven zijn erg goed en niet duur, zelfs de paradepaardjes van Leica zijn betaalbaar. Door de beeldverhouding van Olympus en Panasonic zijn de objectieven wat kleiner te maken en zijn hogere optische prestaties veel beter mogelijk. Het zit 'm dus echt niet in die 'kleinere' beeldsensor want zoveel kleiner dan APS-C is ie niet. Als je rekening houdt met de beeldverhouding

Ik zou 'm zeker eens gaan testen, naar mijn mening een van de mooiste relatief betaalbare camera's op dit moment.

Comment

Hallo,

Gisterenavond heb ik even een testje gedaan met de Fuji X-A1.
                          Het was na middernacht en zo goed als donker bij ons aan de overkant van het spoorwegviaduct.
                          https://www.flickr.com/photos/114638...7/14477695006/
                          RAW afbeelding, omgezet in PS CC2014
                          Fuji X-A1 + Fuji CX 16-50mm, ISO3200, 1/4sec (uit de losse hand), per ongeluk EV+0.3
                          Scherpstellen was geen enkel probleem als je richt op "iets" licht - hoe weinig ook.
                          Ook een imposante prestatie van het stabilisatiesysteem ...

Ik wil geen afbreuk doen aan andere camera's, enkel een voorbeeld van wat de Fuji X-A1 aankan ...
                          Maar, een camera kiezen is iets wat je zelf doet.

Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Gedeeltelijk off-topic, maar ik kon 't niet laten.

Jaja,

Daarnet naar je reeks van de X-T1 met de 35 1.4 gekeken, ik ben danig onder de indruk. Knap werk hoor.
                            Die helderheid en kleuren !!!

Ik heb eigenlijk nooit naar de systeemcamera's gekeken maar denk dat 't toch stilaan tijd wordt...
                            Fuji X - Less became more

Comment

Ik kon me niet meer inhouden....... t'is de X-E1 + 18-55mm geworden :-)

Comment

Working...
                              X