Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze, vervanging kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lenskeuze, vervanging kitlens

Al die lenzen zijn prima als standaard lens op een crop! Je zit dan namelijk zo rond de natuurlijke beeldhoek van je ogen, en daarom wordt dat als normaal ervaren. Oftewel, het zit zo rond de 50mm op FF.

Met de 85mm f/1.8 ben je onwijs verwend, ik heb hem ook! Ik heb de 15-85mm lens ernaast en het is een geweldige aanvulling.

Waar mik je je lenzen meestal op? Als ik je posts zo lees zoek je vooral een lichtsterke lens onder de 50mm, dus dan zou ik vermoeden dat je vaak binnen in donkere ruimtes fotografeert. Maar de 85mm is dan een beetje een vreemde eend in de bijt, die gebruik ik zelf met name voor portretten en als korte tele lens.

Gevoelsmatig zou ik zeggen, probeer door te sparen voor de 17-55 want je weet al dat je hem wilt! De helft van het plezier in fotograferen vind ik dat je met fijne apparatuur werkt. Om even iets anders te roepen, wil je misschien de 50mm f/1.8 inruilen voor een betere lens? De nifty fifty is gaaf, maar het verschil met de 85mm is toch wel heel groot.

Comment

Leuke reactie! Ik heb al eens met de 17-55 gewerkt afgelopen zomervakantie, half in het duister op het strand en stond perplex van de resultaten.
      Ik heb de 85 mm echt nog maar een week in m'n bezit en wil daarmee inderdaad portretten mee schieten, concerten en deels straat fotografie. Het is een low-risk aankoop aangezien ik hem tweedehands goedkoop kon krijgen + het een super lens is waarvan ik verwacht dat het een blijvertje is.

De 17-50/55 lenzen van respectievelijk Canon/Sigma/Tamron lijken mij de meest logische vervangers. 2.8 is fijn voor mindere lichtomstandigheden, je hebt toch een zoom, en je hebt de mogelijkheid om met een kleinere DoF te spelen.

De 50 1.8 is een prima objectief die ik regelmatig gebruik, echter hoef ik deze niet zo gauw te verkopen. Mij lijkt een 30 mm erg leuk, doordat ze snel is, compact en je een vaste fl hebt. Misschien dat de 50 dan in het niet valt, maar goed.

Ik denk toch voor de sigma 17-50 te sparen. Als alternatief eventueel voor dat zelfde geld een tweedehands Tamron + tweedehands Sigma 30. (Worden meestal voor 200 aangeboden)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
      Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Comment

Ik wil over een paar maanden naar een 6D. Ik vind die lens nu al zo geweldig, en aangezien ik heel graag breed fotografeer, denk ik ook niet dat die lens ooit nog weg gaat.

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Ik gebruik mijn 17-40 uitsluitend op mijn 5D, die doe ik nooit weg, echt een heerlijk lensje op een FF.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuudJB Bekijk bericht
          Leuke reactie! Ik heb al eens met de 17-55 gewerkt afgelopen zomervakantie, half in het duister op het strand en stond perplex van de resultaten.
          Ik heb de 85 mm echt nog maar een week in m'n bezit en wil daarmee inderdaad portretten mee schieten, concerten en deels straat fotografie. Het is een low-risk aankoop aangezien ik hem tweedehands goedkoop kon krijgen + het een super lens is waarvan ik verwacht dat het een blijvertje is.

De 17-50/55 lenzen van respectievelijk Canon/Sigma/Tamron lijken mij de meest logische vervangers. 2.8 is fijn voor mindere lichtomstandigheden, je hebt toch een zoom, en je hebt de mogelijkheid om met een kleinere DoF te spelen.

De 50 1.8 is een prima objectief die ik regelmatig gebruik, echter hoef ik deze niet zo gauw te verkopen. Mij lijkt een 30 mm erg leuk, doordat ze snel is, compact en je een vaste fl hebt. Misschien dat de 50 dan in het niet valt, maar goed.

Ik denk toch voor de sigma 17-50 te sparen. Als alternatief eventueel voor dat zelfde geld een tweedehands Tamron + tweedehands Sigma 30. (Worden meestal voor 200 aangeboden)

Ik heb de 85mm eigenlijk ook nog maar kort, een paar maanden? Ik heb er in ieder geval nog niet zoveel shoots mee gedaan. Maar het is inderdaad een super lens!

Zijn de Sigma's een beetje leuk tweedehands te kopen? Ik heb het idee bij Sigma en Tamron dat dat wat risicovoller is dan bij Canon of Nikon, vooral omdat er meer verschil is tussen de lenzen. Waarschijnlijk verklaart dat ook weer de prijzen voor tweedehands lenzen.

Comment

Lenskeuze, vervanging kitlens

Er zal denk ik ook een groter verschil zitten tussen de sigma's, vooral als je de back en front focus problemen leest op fora. De 85 mm heb ik tweedehands voor 225 euro op de kop kunnen tikken met doppen, uv filter en zonnekap. Drie jaar oud en diegene waarvan ik 'm kocht had dus een 85 1.2 (wat een apparaat). Als je bij iemand koopt waar je rustig een kopje koffie kan drinken en je alles rustig laat testen zal er 9/10 keer niks mis zijn met de lens. Moet je wel goed testen natuurlijk.

Comment

Ik ben toch weer aan het twijfelen wat ik nou zal doen. Twee opties
              -Een Tamron of Sigma 17-50
              -Een Sigma 30 1.4 (Nieuwe art wellicht, als dat een verbetering is t.o.v. de oude 30) + Dan doorsparen voor een UWA zoom (Is de Sigma 10-20 wat?)

Zijn er mensen op dit forum die gebruik maken van een UWA zoom + een prime zoals de 30 1.4 of toch de voorkeur geven aan een standaard zoom (17-50/55)?

Comment

Met je 2 primes heb je nu al 2 lenzen die zeer goed presteren (misschien niet vol open maar op 2.8a4 zijn beide superscherp).
                De 30mm sigma1.4 heb ik zelf gehad maar viel me naar kleur tegen (zeker in vergelijking met je 2primes).
                Je moet eens zien of je gewoon je huidige lenzen wil upgraden. Dan zijn Bv 17-40f4 of 50mm1.4 opties. Dan wel je bereik wil uitbreiden.
                Zelf mis ik in wat je nu hebt wat bereik. Ik heb zelf veel plezier aan een 70-200f4.
                Ik gebruik nu veel een 15-30mm sigma, wordt wel niet meer verkocht denk ik.

Walter
                Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

Comment

Ps Ivm 30mm1.4. Achteraf weet ik ook niet of zo een groot diafragma met zo een brede lens veel zin heeft. Ik heb ook een prime 24mm 2.8 die veel gebruik. En hier gebruik ik de lens zelden helemaal open. Eerder de Iso hoger wanneer er weinig licht is.

Comment

Je noemt steeds de 18-35mm van Sigma niet? Dat is toch echt een topper en aangevuld met je 2 prime lenzen heb je een fraai bereik en lichtsterkte.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walter- Bekijk bericht
                      Ps Ivm 30mm1.4. Achteraf weet ik ook niet of zo een groot diafragma met zo een brede lens veel zin heeft. Ik heb ook een prime 24mm 2.8 die veel gebruik. En hier gebruik ik de lens zelden helemaal open. Eerder de Iso hoger wanneer er weinig licht is.
                      Tja op full frame is het wel wat breder, echter komt 30 * 1.6 op 48 mm over (FOV) op FF. En laat de 50 1.8 / 1.4 nou een zeer gewaardeerde prime zijn op full frame. Of nouja als ik anderen moet geloven . Ligt natuurlijk helemaal aan de stijl, maar voor straatfotografie lijkt me een 30 1.4 een heel leuk lensje.
                      Ik zie momenteel 2 keuzes: prime of zoom

Prime: Sigma 30 1.4 (of Canon 28. 1.8) + kitlens behouden voor het bereik <30 en deze later upgraden naar onderstaande zoomlenzen
                      Zoomlens:
                      -Sigma 17-50
                      -Tamron 17-50
                      -Tweedehands Canon 17-55 (ik denk dat velen mij deze keuze aanraden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuudJB Bekijk bericht
                        Iemand die een 24/28/30/35 mm prime gebruikt als standaard lens op een Crop?
                        Ik gebruik veel een 24mm 2.8, lekker licht, niet te duur. Een beetje breder dan een standaard lens. Maar wat te veel is knip je nadien eventueel er af.
                        Ik had eerder een 30mm, maar die is dikwijls iets te lang voor mijn huis tuin en keuken fotografie.
                        Walter
                        Last edited by Walter-; 17 maart 2014, 07:18. Reden: foutje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Je noemt steeds de 18-35mm van Sigma niet? Dat is toch echt een topper en aangevuld met je 2 prime lenzen heb je een fraai bereik en lichtsterkte.
                          De nieuwe 18-35 Art bedoelt u? Die overschrijdt behoorlijk mijn budget van 400 e. Dat lijkt me zeker een hele mooi lens, maar ik heb het over de 30 1.4 Art.

Comment

Ik kan maandag een sigma 30 1.4 Art tweedehands overkopen, dus dat wordt 'm! Ben erg benieuwd!

Comment

Working...
                            X