Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma technologie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Diafragma technologie

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    #8 gelezen Walter ? Ze bestaan dus ook nog in AF-s VRII.
    Nee. Overheen gekeken. Maar kan het zijn dat er iets aan de link mankeert? Krijg hem niet open.

Walter
    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
      Zou het een resulaat geven als je het diafragma kan verplaatsen?
      Wordt de zachtheid of hardheid van de bokeh ook niet bepaald door de mate waarin de randen van je diafragma meer, minder of nog minder in focus zijn?

Uiteraard zal dit ook de belichting wijzigen, maar dat kan gecompenseerd worden.
      Zo is het helemaal! Bij microscopie met doorvallend licht heb je een uitwendig diafragma, condensor geheten, dat het licht bundelt. Prachtige beeldveranderingen genereer je daar door het diafragma te decentreren of zelfs, helemaal open te zetten en in het midden iets ronds te leggen dat geen licht doorlaat, een klein muntstukje of het hoedje van een duimspijker. Dat gebeurt op een glazen plaatje dat je in of uit je condensor kan schuiven en dus ook weer kunt decentreren. En dus hele zachte diafragmaranden, als een gradiënt, resulteren in een superzacht bokeh.

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Nee. Overheen gekeken. Maar kan het zijn dat er iets aan de link mankeert? Krijg hem niet open.

Walter
        Hier eentje van de Nikon site zelf Walter kijk bij techn. specs onderaan speciale filterhouder, de vorige link was er een waar je dat zeer goed kon zien,
        maar werkt idd. niet. KLIK

Hier dan toch de afbeelding terug gevonden Walter, (vroeger) kon je volgens mij chablonen in dat schof met die filterring aanbrengen, maar ik weet niet meer of
        je deze kon kopen, of als ik nog voorbeelden gezien heb met zelfgemaakte.

Foto is niet van mij, maar via een link is deze niet te plaatsen, dan maar een screenshot.

Last edited by Guest42; 30 januari 2014, 08:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hier eentje van de Nikon site zelf Walter kijk bij techn. specs onderaan speciale filterhouder, de vorige link was er een waar je dat zeer goed kon zien,
          maar werkt idd. niet. KLIK

Hier dan toch de afbeelding terug gevonden Walter, (vroeger) kon je volgens mij chablonen in dat schof met die filterring aanbrengen, maar ik weet niet meer of
          je deze kon kopen, of als ik nog voorbeelden gezien heb met zelfgemaakte.
          Hallo Geert, bedankt voor de info. Blijkbaar bestaat het wel, maar dan alleen voor de meer exclusieve lenzen als een 300mm f2.8. Op mijn AF s Nikkor 105mm zit zo geen uitklapbaar luikje .

Walter
          D850

Comment

Working...
          X