Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma technologie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Diafragma technologie

Op vlak van diafragma is er meer te halen met onze hedendaagse technologie, me dunkt. Een perfect ronde opening zorgt voor ronde vormen in de achtergrond die wazig blijft. Maar wat zou er gebeuren moesten we een diafragma creëren dat wel rond is, maar waarvan de randen vaag zijn. Onder de vorm van een dun glazen plaatje bv. dat slechts licht doorlaat in een vage middencirkel. We kunnen al tientallen jaren zonnebrillen maken die donkerder of lichter worden naarmate de lichtinval, ik maak me sterk dat het mogelijk zou zijn om zo'n vage middencirkel groter of kleiner te maken. Of verschillende vormen te laten aannemen, en de vaagheid heel ver uitdoezelen of juist helemaal wegnemen zodat je weer een klassiek diafragma krijgt. Z'n vaag diafragma zou denk ik een nog veel mooiere bokeh opleveren, nu nog zie ik op testsamples van f1.4 lenzen soms harde klomperige overgangen.
    Om die reden allen al zou ik een Art Petzval lens kopen, om zelf wat te experimenteren met glaasjes die je er kunt tussen steken.

Walter
    D850

Re: Diafragma technologie

Lijkt me nogal prijzig. Lensbaby geen meer budgetvriendelijke optie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
      Lijkt me nogal prijzig. Lensbaby geen meer budgetvriendelijke optie?
      Met die lensbaby's zijn prachtige dingen mogelijk! Ik twijfel echter of ik, als pixelpeeper, nog wel tevreden zal zijn over die gedeeltes van een foto die dan wel scherp moeten zijn.

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Met die lensbaby's zijn prachtige dingen mogelijk! Ik twijfel echter of ik, als pixelpeeper, nog wel tevreden zal zijn over die gedeeltes van een foto die dan wel scherp moeten zijn.

Walter
        Ik weet het niet meer zeker Walter, maar bij de oudere lange objectieven van Nikon zat vroeger een filterinbreng schof, kon je daar ook geen sjabloon inbrengen ? Ik meen van wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ik weet het niet meer zeker Walter, maar bij de oudere lange objectieven van Nikon zat vroeger een filterinbreng schof, kon je daar ook geen sjabloon inbrengen ? Ik meen van wel.
          Dat moet ik uitzoeken! Maar, dan gaat het waarschijnlijk om objectieven zonder AF en zo?

Walter
          D850

Comment

In mijn 15/30 van Sigma was het ook voorzien om filtertjes achteraan aan te brengen.
            D800 en een goed glasservies

Comment

Klopt en dit niet alleen bij Nikon ... alzo kon men de filterdia beperkt houden

Comment

Dat moet ik uitzoeken! Maar, dan gaat het waarschijnlijk om objectieven zonder AF en zo?

Walter
                300mm AF-s VRII f2.8 bv.
                Last edited by Guest42; 30 januari 2014, 08:57. Reden: Link verwijderd, werkte niet.

Comment

.....................Maar wat zou er gebeuren moesten we een diafragma creëren dat wel rond is, maar waarvan de randen vaag zijn. Onder de vorm van een dun glazen plaatje bv. dat slechts licht doorlaat in een vage middencirkel. We kunnen al tientallen jaren zonnebrillen maken die donkerder of lichter worden naarmate de lichtinval, ik maak me sterk dat het mogelijk zou zijn om zo'n vage middencirkel groter of kleiner te maken. Of verschillende vormen te laten aannemen, en de vaagheid heel ver uitdoezelen of juist helemaal wegnemen zodat je weer een klassiek diafragma krijgt. .........................................
                  Walter
                  Dat is een fantastisch idee Walter.
                  Direkt een patent op nemen.
                  Een diafragma dat niet meer in metaal is maar bestaat uit een glazen plaatje.
                  Een digitaal diafragma met LED technologie dat , zoals de cijfertjes op een digitaal uurwerk, het licht tegenhoudt. Mooi rond of een vorm naar keuze. Van buiten naar binnen als het moet.
                  ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Een digitaal diafragma met LED technologie
                    LCD technologie Skitch, geen LED KLIK
                    Die dingen bestaan wel hé, Fotoopa (Frans Vandemaele uit Oostrozebeke) heeft ooit met zoiets testen gedaan,
                    om deze als sluiter te gebruiken voor zijn vliegende beestjes, maar de snelheid was véél te traag.
                    Last edited by Guest42; 29 januari 2014, 17:56. Reden: Linkje gezet.

Comment

LCD technologie Skitch, geen LED KLIK
                      Die dingen bestaan wel hé, Fotoopa (Frans Vandemaele uit Oostrozebeke) heeft ooit met zoiets testen gedaan,
                      om deze als sluiter te gebruiken voor zijn vliegende beestjes, maar de snelheid was véél te traag.
                      Oeps. Foutje. Eigenlijk een dom foutje.
                      Je hebt gelijk. Het is LCD.
                      Misschien te traaaag. Maar wel een leuk gadget als het zou werken.
                      Verder ken ik niets van elektronica.......... en... LCD.
                      ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Oeps. Foutje. Eigenlijk een dom foutje.
                        Je hebt gelijk. Het is LCD.
                        Misschien te traaaag. Maar wel een leuk gadget als het zou werken.
                        Verder ken ik niets van elektronica.......... en... LCD.
                        Ik weer tevreden hé Skitch, je bent moeilijk te pakken op fouten, maar ne slimmen kan ook wel eens fout zijn hé.

Comment

Ik weer tevreden hé Skitch, je bent moeilijk te pakken op fouten, maar ne slimmen kan ook wel eens fout zijn hé.
                          Ik ga toch proberen een patent te nemen.

Walter
                          D850

Comment

Zou het een resulaat geven als je het diafragma kan verplaatsen?
                            Wordt de zachtheid of hardheid van de bokeh ook niet bepaald door de mate waarin de randen van je diafragma meer, minder of nog minder in focus zijn?

Uiteraard zal dit ook de belichting wijzigen, maar dat kan gecompenseerd worden.
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ik ga toch proberen een patent te nemen.

Walter
                              #8 gelezen Walter ? Ze bestaan dus ook nog in AF-s VRII.

Comment

Working...
                              X