Op vlak van diafragma is er meer te halen met onze hedendaagse technologie, me dunkt. Een perfect ronde opening zorgt voor ronde vormen in de achtergrond die wazig blijft. Maar wat zou er gebeuren moesten we een diafragma creëren dat wel rond is, maar waarvan de randen vaag zijn. Onder de vorm van een dun glazen plaatje bv. dat slechts licht doorlaat in een vage middencirkel. We kunnen al tientallen jaren zonnebrillen maken die donkerder of lichter worden naarmate de lichtinval, ik maak me sterk dat het mogelijk zou zijn om zo'n vage middencirkel groter of kleiner te maken. Of verschillende vormen te laten aannemen, en de vaagheid heel ver uitdoezelen of juist helemaal wegnemen zodat je weer een klassiek diafragma krijgt. Z'n vaag diafragma zou denk ik een nog veel mooiere bokeh opleveren, nu nog zie ik op testsamples van f1.4 lenzen soms harde klomperige overgangen.
Om die reden allen al zou ik een Art Petzval lens kopen, om zelf wat te experimenteren met glaasjes die je er kunt tussen steken.
Walter
Om die reden allen al zou ik een Art Petzval lens kopen, om zelf wat te experimenteren met glaasjes die je er kunt tussen steken.
Walter
Comment