Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 2e lens aanschaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke 2e lens aanschaffen?

Als beginner beschik ik over een canon 1100d met een lens 18-55 IS.

Ik fotografeer zowel buiten als binnen, en vooral momenteel mensen (al dan niet in actie).
    Macro en landschappen momenteel niet.

Als 2e lens dacht ik eigenlijk eerst aan een Canon EF-S 55-250 mm - f/4-5.6 IS II.
    Gisteren echter hier van Teun_2 de tip gekregen om eens te kijken naar een canon 50mm f/1,8.

Wat zouden jullie kiezen?
    https://www.facebook.com/devrieset/

Re: Welke 2e lens aanschaffen?

Persoonlijk vond ik de 50 op crop niet makkelijk om binnen te gebruiken. Buiten dat is het wel een leuk lensje. Gebruik het nog steeds op men 5d.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
      Persoonlijk vond ik de 50 op crop niet makkelijk om binnen te gebruiken. Buiten dat is het wel een leuk lensje. Gebruik het nog steeds op men 5d.

Waarom binnen niet? Ik zou het net veel gebruiken voor binnen denk ik. Binnen schiet mijn kitlens soms wat te kort, maar momenteel heb ik voor buitenfotografie er nog maar alleen goeie ervaringen mee.

Comment

Die 50mm 1.8 lijkt me meer een vervanger voor je kitlens. De 55-250 is een heel ander soort lens, wegens bijna 5x het brandpunt van je kitlens aan de lange zijde. Dus puur qua aanvulling is die 55-250 beter, omdat je veel meer flexibiliteit hebt qua brandpunt.
        Daarmee wil ik niet zeggen dat je die 50mm niet moet overwegen. 't Is een heel goed lensje voor heel weinig geld. Ik heb hem ook nog steeds en gebruik hem voor portretten.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Zo'n goedkope 50mm is heel plezant om met een prime te beginnen.
          Persoonlijk vind ik een 35/1.8 echter veel leuker op aps-c...
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Die 50mm 1.8 lijkt me meer een vervanger voor je kitlens. De 55-250 is een heel ander soort lens, wegens bijna 5x het brandpunt van je kitlens aan de lange zijde. Dus puur qua aanvulling is die 55-250 beter, omdat je veel meer flexibiliteit hebt qua brandpunt.
            Daarmee wil ik niet zeggen dat je die 50mm niet moet overwegen. 't Is een heel goed lensje voor heel weinig geld. Ik heb hem ook nog steeds en gebruik hem voor portretten.
            Inderdaad heel anders, ben me er van bewust. Maar ik ga toch eerst een keuze moeten maken, beiden samen aankopen is niet aan de orde :-)

Die 50mm heeft wel geen IS, maar ik ga er van uit dat dit op 50mm niet direct een absolute noodzaak is?

Comment

Ik vond de 50 niet handig omdat je binnen niet altijd de ruimte ervoor had. Je moet al wat afstand hebben om iemand er volledig op te krijgen.

IS Is vooral handig bij hele trage sluitertijden. Maar dit geld hoofdzakelijk bij onderwerpen die niet bewegen. IS corrigeert enkel jou gebibber.

A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Ik vind die 50 mm ook nogal ongelukkig op een crop en werk veel liever binnen
                met een 35 mm en buiten dan weer met een 85 mm. Maar je kunt eens kijken
                hoe dat met jezelf zit en op welke afstand je jouw kitlens het vaakst heb staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Ik vind die 50 mm ook nogal ongelukkig op een crop en werk veel liever binnen
                  met een 35 mm en buiten dan weer met een 85 mm. Maar je kunt eens kijken
                  hoe dat met jezelf zit en op welke afstand je jouw kitlens het vaakst heb staan.
                  Ik ga het eens in de gaten houden, bedankt.

Comment

Vooral kijken wat je met een tweede lens wil. Wil je verder kunnen inzoomen, een mooie onscherpe achtergrond hebben als je mensen fotografeert, of wil je gewoon portretjes schieten waarbij je altijd redelijk dichtbij staat? In het eerste geval kies je voor de 55-250 en in het tweede geval voor de 50mm. Maar die 50mm zit al in het bereik van je kitlens. Het enige verschil is dat de 50mm veel lichtsterker is. Als je werkelijk een aanvulling wil, zou ik persoonlijk de 55-250 erbij nemen.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Ik moet zeggen, de 55-250 heb ik de laatste 3 jaar ongeveer 10 keer gebruikt...
                      de 50mm 1.8 heb ik sinds aankoop (+/- 1 jaar denk ik) al 100tal keer gebruikt...

't hang ook af wat je van plan bent...
                      Persoonlijk vind ik de 50mm ook niet de meest handige op een crop camera (zal op FF waarschijnlijk top zijn),
                      je zal regelmatig stapjes naar achter zetten om genoeg op het beeld te krijgen...

Als ik lees dat iemand zegt dat 50mm vervangend is voor de 18-55 zeg ik zeker en vast: niet waar
                      je hebt totaal geen breedhoek meer natuurlijk...

ik zou eerder pro 50mm zijn,
                      of eerder naar een 24-70 F/2.8 canon (of dergelijke variant bij sigma/tamron).
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Als aanvulling op je 18-55 koop je best eerst de Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS STM.
                        Het voorste element van de STM draait niet meer mee bij het focussen wat wel gebeurt bij de Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS II en vrij vervelend is bij gebruik van een pola- of grijsfilter.
                        En later aanvullen met de Sigma 30mm F1.4 DC HSM "A" die (bijna) een beeld zal geven op je 1100D als een 50mm op een 5D.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                        X