Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos 5D Mk III met Canon EF 100mm f/2.8 USM L IS macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Eos 5D Mk III met Canon EF 100mm f/2.8 USM L IS macro

Ik heb mijn macrofoto's altijd genomen met de canon Eos 50 D, die ik onlangs heb verkocht. Als macrolens gebruik ik de Sigma 150mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM. Deze zou ik ook gebruiken nu op mijn 5D. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met de combinatie 5D en de Canon 100mm. Aan welke verschillen mag ik mij verwachten? Ik fotografeer vanuit de hand en op statief (live view), afhankelijk van hoe de situatie zich voordoet.
    http://www.paulvanrooy.be

Re: Canon Eos 5D Mk III met Canon EF 100mm f/2.8 USM L IS macro

Ik gebruik de 100 mm op mijn 6D ook FF.
    Fantastische combi. Werk net als jij veel uit de hand, maar voor sommige dingen is statief onmisbaar om scherpte te garanderen... Verschil met 50D zou ik niet weten, maar volgens mij ga je er niet op achter uit... ;-)

Comment

Waarom zou je ipv een 150mm macro lens een 100mm macro lens gebruiken (voor macro natuurlijk) ?
      Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
        Waarom zou je ipv een 150mm macro lens een 100mm macro lens gebruiken (voor macro natuurlijk) ?
        Temeer daar je naar een FF gaat.
        Je beeldhoek wordt meer dan 2x groter, om over de afstand tot het onderwerp te zwijgen.
        Je 100mm zal werken als een 60mm op je 50D.

In tegenstelling met wat je dikwijls leest wordt de DOF niet kleiner bij lange macros.

Voor levende insecten op deze punten geen vooruitgang, maar misschien heb jij totaal andere onderwerpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Je beeldhoek wordt meer dan 2x groter, om over de afstand tot het onderwerp te zwijgen.
          Dat was exact mijn gedacht

Naar FF en een kortere macro lens ? Ik snap het niet
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

In tegenstelling met wat je dikwijls leest wordt de DOF niet kleiner bij lange macros.

Voor levende insecten op deze punten geen vooruitgang, maar misschien heb jij totaal andere onderwerpen.
            De reden waarom ik dit topic gestart ben, is omdat ik al aan mijn 4de (jawel: vierde) Sigma 150mm OS objectief toe ben. De drie vorige op enkele dagen tijd naar de knoppen. Als de huidige het nu ook nog begeeft tijdens het komende macroseizoen, heb ik het wel gehad met Sigma! Omdat er over de 100mm van Canon al zoveel lovends werd geschreven, zou dat een mogelijk alternatief kunnen zijn, dacht ik. Vandaar mijn vraag naar ervaringen voor deze combinatie. Voor alle duidelijkheid: enkel indien de Sigma 150 OS het opnieuw zou begeven. Of is er voor Canon nog een ander macro-alternatief buiten Canon zelf en Sigma?
            Benaderen van juffers-libellen-vlinders zal met 100 mm natuurlijk een pak minder zijn. Maar wat zou je bv kunnen winnen aan scherptediepte bij een opname waarbij het onderwerp nog niet is opgewarmd en waarbij je bij manier van spreken alle tijd en ruimte hebt voor de opname.

Comment

... drie vorige op enkele dagen tijd naar de knoppen ... ?

Vraag me af hoe jij een Macro objectief gebruikt ? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                ... drie vorige op enkele dagen tijd naar de knoppen ... ?

Vraag me af hoe jij een Macro objectief gebruikt ? :-)
                Haha, schudden voor gebruik en vooral de eindgebruikersdatum niet overschrijden.
                Neen serieus. Raar maar waar: ik doe mijn Sigma 150 mm none OS weg wegens ongelooflijk hunten uit de hand of op statiefbeen (daar heb ik vele keren op gefoeterd en ik ben iemand met heel wat geduld), lovende commentaren voor de OS Sigma dus koop ik die. En blijkbaar moet daar een gans lot dezelfde fout hebben gehad. Bij de derde en laatste keer stelde men mij bij Coolblue voor om mijn geld terug te geven.

Comment

50D en 100mm L IS = heel goede resultaten
                  5D III en 100mm L IS = héél goede resultaten (topcombinatie)

Of je spectaculaire verschillen gaat zien tussen deze 2 combo's op gewoon webformaat betwijfel ik. (ik kan vergelijken tussen 50D en 1DIV). Maar de 100mm L IS is een zéér goed objectief en de resultaten die ik heb gezien icm de 5DIII zijn toch ook allemaal top hoor.
                  Heb zelf in het verleden ook de 150mm macro van Sigma weggedaan. Bleek geen goede match met mijn 7D destijds (ultieme scherpte). Met de 100mm L IS nooit problemen gehad en gebruik deze nog steeds met volle tevredenheid.

Grtz,
                  Kurt

Comment

Heb de 100 L IS op 7D gebruikt en nu op 5DIII en dit geeft heel goede resultaten. Is imho ook een goede portretlens.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

ik gebruik die combo, wel vooral voor portret top combo, IS is geweldig.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                        Haha, schudden voor gebruik en vooral de eindgebruikersdatum niet overschrijden.
                        Neen serieus. Raar maar waar: ik doe mijn Sigma 150 mm none OS weg wegens ongelooflijk hunten uit de hand of op statiefbeen (daar heb ik vele keren op gefoeterd en ik ben iemand met heel wat geduld), lovende commentaren voor de OS Sigma dus koop ik die. En blijkbaar moet daar een gans lot dezelfde fout hebben gehad. Bij de derde en laatste keer stelde men mij bij Coolblue voor om mijn geld terug te geven.
                        Ik heb een oude 180mm macro van Sigma en die stelt juist en snel scherp (op 7D, 50D en 40D), vergelijkbaar met de Canon 100mm non-IS.
                        Op AI servo mag je enige beweging verwachten gezien de korte afstand, maar dat is zeker geen hunten.
                        Misschien toch je camerainstellingen ?

Comment

Ik heb een oude 180mm macro van Sigma en die stelt juist en snel scherp (op 7D, 50D en 40D), vergelijkbaar met de Canon 100mm non-IS.
                          Op AI servo mag je enige beweging verwachten gezien de korte afstand, maar dat is zeker geen hunten.
                          Misschien toch je camerainstellingen ?
                          Ik vind het wel een probleem wanneer vijf-zes keer het ganse bereik wordt afgezocht en ik uiteindelijk dan manueel ongeveer moet scherpstellen vooraleer het focuspunt wordt vastgehouiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                            Ik vind het wel een probleem wanneer vijf-zes keer het ganse bereik wordt afgezocht en ik uiteindelijk dan manueel ongeveer moet scherpstellen vooraleer het focuspunt wordt vastgehouiden.
                            Het instelbereik is groter bij een macrolens en de pas waarschijnlijk fijner, het duurt langer om de hele weg af te leggen.
                            Hoeveel instelbereiken heeft de focuslimiter (de 180 heeft er 3) ?
                            Het is mij ook voorgevallen dat door een foute AF menu-instelling geen enkele lens nog behoorlijk scherpstelde.

Comment

Working...
                            X