Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goeie en goedkope portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goeie en goedkope portretlens

Dag beste mensen.

Zelf heb ik een canon Eos 550D met de bijgeleverde kitlenzen.

Nu ben ik voor de eerste communie van mijn dochter volgend jaar op zoek naar een lens die beter presteert dan de standaard EF-S 18-55mm IS II lens.

Zelf dacht ik aan de canon EF 50mm f/1.8 II
    Op mijn toestel fungeert die als en 80mm.
    Dacht dat dit volstaat als portretlens?

Zijn er mensen die andere suggesties hebben voor een goeie, goedkope lens?
    Zou niet meer dan 150€ mogen kosten. Ben geen hobbyfotograaf.

Is het uberhaupt zijn aankoop waard als ik maar in die prijsklasse wil gaan?
    Kan ik evengoed foto's maken met de kitlenzen(18-55 & 55-250)
    Zijn er dan suggestie instellingen?

Ben al zo ver dat ik weet dat een lage F waarde een wazige achtergrond geeft en zo, maar zijn er specifieke zaken waar ik moet op letten?

Re: Goeie en goedkope portretlens

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dat geeft niet echt een meerwaarde op mijn vraag.
      Ik weet dat de 50mm als protretlens kan gebruikt worden.
      Maar heeft het een meerwaarde tegenover mijn 18-55?

Comment

Zelf dacht ik aan de canon EF 50mm f/1.8 II
        Op mijn toestel fungeert die als en 80mm.
        Stap eens af om de cropfactor te kunde en onkunde erbij te betrekken, 50mm is en blijft 50mm!!

Onderwerp: communie en 50mm ???? Zal gewoon de 55-250 erop zetten en een fatsoenlijke flitser gebruiken

Comment

Heb de speedlite 430EXII Dus dat is geen probleem.

Maar de cropfactor is toch van belang?
          Want een professionele fotograaf gebruikt een fullframe. Dus als ik dezelfde vergroting wil moet ik toch kleiner in mm dan hij?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door p4u08910 Bekijk bericht
            ...
            Maar de cropfactor is toch van belang?
            Want een professionele fotograaf gebruikt een fullframe. Dus als ik dezelfde vergroting wil moet ik toch kleiner in mm dan hij?
            Voor zover ik weet wel ja. Een lens van 50mm zal 50mm blijven, maar door de grootte van de sensor zal de zoom/perspectief (durf ik me niet over uitspreken) overeenkomen met een 80mm op FF.
            Ik heb de 50mm 1.8, pracht van een lens, alleen voor in de woonkamer nogal een beetje lastig mee te werken, had achteraf gezien liever een 35mm gehad.

Ik weet niet waar of hoe de communie zal plaatsvinden, maar als je tot op 10m kan komen kan je al medium/bodyshots nemen, als je verder af staat zou ik toch voor wat meer mm's gaan.

En of de 50mm een meerwaarde is bovenop je 18-55mm? Als het binnenshuis of in een kerk is: ZEKER, een 18-55 3.5-5.6 is daar niet lichtsterk genoeg voor.
            NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
            https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Nu val ik toch echt van m'n stoelleke af, niet van het schuddebuiken, maar eerder om het vergelijk wat ge trekt. Wat dat laatste betreft, niet noodzakelijkerwijs. Ga uit van wat je hebt, zal ik dan maar schrijven.

Fullframe met crop vergelijken staat gelijk aan appels met peren vergelijk, totaal ander smaakje!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                Nu val ik toch echt van m'n stoelleke af, niet van het schuddebuiken, maar eerder om het vergelijk wat ge trekt. Wat dat laatste betreft, niet noodzakelijkerwijs. Ga uit van wat je hebt, zal ik dan maar schrijven.

Fullframe met crop vergelijken staat gelijk aan appels met peren vergelijk, totaal ander smaakje!
                Bedankt voor u input. Dat heeft me veel geholpen...

Comment

Inderdaad 50 mm is blijft 50 mm.
                  Met die verstande dat hij een uitsnede maakt die gelijk staat als 80 mm.

Vriendelijke groet, jessey

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                    Voor zover ik weet wel ja. Een lens van 50mm zal 50mm blijven, maar door de grootte van de sensor zal de zoom/perspectief (durf ik me niet over uitspreken) overeenkomen met een 80mm op FF.
                    Ik heb de 50mm 1.8, pracht van een lens, alleen voor in de woonkamer nogal een beetje lastig mee te werken, had achteraf gezien liever een 35mm gehad.

Ik weet niet waar of hoe de communie zal plaatsvinden, maar als je tot op 10m kan komen kan je al medium/bodyshots nemen, als je verder af staat zou ik toch voor wat meer mm's gaan.

En of de 50mm een meerwaarde is bovenop je 18-55mm? Als het binnenshuis of in een kerk is: ZEKER, een 18-55 3.5-5.6 is daar niet lichtsterk genoeg voor.
                    Het is vooral met de bedoeling om er de portretfoto's mee te maken.
                    zoals u ook een trouwalbum kent

De communie zelf neem ik dan met de 18-55 of 55-250.(met 430EX flits)

Wou gewoon een goeie portretlens(voor buiten) voor weinig geld voor als ik eens een mooie foto van vrouw of dochter wil.
                    Ik wil dus weten of het voor buiten in een lichtrijke omgeving ook een meerwaarde heeft. Dan denk ik vooral aan de scherpte. Want de 18-55 is naar mijn inziens niet altijd even scherp.
                    Vermoed dat dit aan het feit ligt dat het een zoomlens is? Heb altijd gehoord dat je daar compromissen moet maken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                      Inderdaad 50 mm is blijft 50 mm.
                      Met die verstande dat hij een uitsnede maakt die gelijk staat als 80 mm.

Vriendelijke groet, jessey
                      Dat is al pakken duidelijker.
                      Dus voor wat ik wil is een 50mm wel degelijk een 80mm op een 550D
                      Het perspectief zelf laat me koud.

Comment

De 50mm f/1.8 is een heel andere lens dan de kitlenzen bij de 550D. Door het grote diafragma kan je personen inderdaad veel beter "isoleren" ten opzicht van de achtergrond. En voor de prijs hoef je het echt niet te laten. Dit was mijn eerste vaste objectief en ik gebruik het nog steeds regelmatig. Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een tweedehands 85mm f/1.8, daarmee kan je wat meer vanop afstand werken, maar ik betwijfel of je er eentje gaat vinden onder 150 euro.
                        Je kan ook je 55-250 IS gebruiken om portretfoto's te maken, want door de grotere afstand ga je zelfs bij een kleiner diafragma nog een goede vervaging hebben van de achtergrond, maar naar mijn ervaring gaat de 50mm f/1.8 je in verhouding scherpere en meer contrastrijke foto's opleveren dan de 55-250mm.

Comment

het heeft weinig nut om en een 50 en 85 mm lens te hebben. het verschil tussen de twee is een flinke stap vooruit of achteruit.

wel geeft de 85 minder vertekening, wat belangrijk is als je bv een portret van enkel het gezicht wil maken. een 50mm (ook op crop) geeft dan toch nog een beetje vertekening (grotere neus effect). de 85 1.8 kost wel meer maar focust sneller en accurater, is al redelijk scherp op 1.8( de 50 naar mijn ervaring pas op 2.8). er is natuurlijk wel een verschil in prijs.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Kijk, dat zijn duidelijke antwoorden.
                            Bedankt voor de info.
                            Zal er eentje kopen.
                            Zag de laatste post nu pas.

Ga er sowieso geen twee kopen. De 85mm is al helemaal buiten budget. Zoveel heb ik er niet voor over.
                            ALS ik er een kocht was het een 50 1.8.

Wou eigenlijk gewoon weten of het mooiere foto's kan realiseren dan de 18-55 of de 55-250.
                            Heb nu al één concreet antwoord daarop.

Andere meningen zijn ook nog welkom. Is maar volgend jaar in mei
                            Last edited by p4u08910; 28 december 2013, 00:15.

Comment

Wou gewoon een goeie portretlens(voor buiten) voor weinig geld voor als ik eens een mooie foto van vrouw of dochter wil.
                              Dat ga je evengoed kunnen met je 55/250, een stap naar achteren en wat meer mm's gebruiken en je hebt dezelfde DOF maar dan wel zonder de vertekening van een 50mm lens.

En die f1.8 gebruik je buiten toch niet, ten eerste omdat dat op een zonnige dag té veel licht kan geven ,en omdat die ook niet scherp is bij die lens.

Probeer het eens, zet je telezoom erop en zet hem op 80 a 90mm, diafragmavoorkeuze met zo groot mogelijk diafragma, en ga zo dicht als je kan op je onderwerp.

Ik heb het lang zo gedaan buitenshuis terwijl ik ook een 50mm had, de telezoom is dan gewoon handiger, en die 55/250 is een betere lens in zijn klasse dan de 50mm.

Hier kan je je DOF uitrekenen

Depth of field and hyperfocal distance calculator
                              D800 en een goed glasservies

Comment

Working...
                              X