Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke lens advies gevraagd.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtsterke lens advies gevraagd.

Op mijn Nikon D7000 heb ik de kit lens 18-105 en een Tamron 70-300.
    Graag zou ik mijn lenzen uitbreiden met een een lichtsterke lens. Eentje in het "korte gebied" , laten we zeggen van ongeveer 50 tot 100 mm. Dat mag dan een prime zijn of een zoom. Ik zou daar dan binnenshuis foto's mee willen maken zonder te hoeven flitsen. Het hoeft geen super de luxe lens te zijn. Als budget denk ik aan 100 tot 150 euro (?). Het mag eventueel ook een gebruikte lens zijn.

Hebben jullie adviezen?
    Is dit een redelijke wens i.c.m. het budget?
    Andere tips?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Re: Lichtsterke lens advies gevraagd.

Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
    .........
    Graag zou ik mijn lenzen uitbreiden met een een lichtsterke lens....

Hebben jullie adviezen?
    Is dit een redelijke wens i.c.m. het budget?
    Andere tips?
    hoe licht sterker hoe duurder hè.
    denk niet dat je met een paar honderd Euro ver komt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Een 50mm F 1,8 zal niet zo duur zijn en is aangenaam om werken !

Met vriendelijke groeten, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb nu met kerstavond foto's genomen met D7000 + nikon 35mm 1.8 en je kan wel deftige foto's nemen, maar er zijn er toch veel bij die niet echt scherp zijn. Zeker als je spontane foto's probeert te nemen waar mensen constant bewegen is het verre van evident. Je diafragma hoger zetten om meer scherptediepte is zo goed als uitgesloten, ook al brand in de kamer echt al het mogelijke licht. 2 grote lusters en een schuiflamp volle bak open en ik heb op 1.8 à 2.0 diafragma iso 800-1600 nodig om iet wat deftige foto's te krijgen met een sluitertijd van 1/30 à 1/50. Op die sluitertijd moet je bij spontane foto's echt het allerbeste moment afwachten dat iedereen zo stil mogelijk zit of je hebt motion blur en als iedereen dan stil zit heb je een stevige vaste hand nodig of je creeërt met je eigen handtrilling onscherpte. Ook was dat diafragma op vele momenten veel te klein om bv 2 mensen die naast elkaar zitten allebei scherp te krijgen, maar zoals ik al zei hoger gaan in diafragma totaal geen optie omdat er dan zeker niet genoeg licht was om acceptabele sluitertijden te krijgen.

Mijn volgende aankoop is in ieder geval een deftige flits voor binnen foto's te nemen zonder daglicht van buiten, want dat lijkt mij eerlijk gezegd onmisbaar...
        Last edited by Shivte; 26 december 2013, 16:31.

Comment

Ik heb eveneens met het kerstfeestje foto's gemaakt in een normaal verlichte kamer met het 35 mm f 1.8 lensje van Nikon. Wel met de D7100 en bij ISO 3200. Misschien een wat rare keuze, maar het levert de net wat kortere sluitertijd (zelfs tot 1/200) die nodig is bij de D7100 voor scherpe foto's van mensen die spontaan bewegen (zonder rond te springen weliswaar). Omdat het licht een beetje van alle kanten komt, zijn er geen uitgesproken donkere delen en is er nauwelijks ruis. De scherptediepte is uiteraard gering, maar dat levert met dit lensje vaak mooie 'bokeh'-lichtjes. Ik was heel tevreden dat het ditmaal lukte zonder flits. Dat was met mijn vorige body, de FujiS3 ondoenbaar.
          Mijn eerste lens was het 50 mm f1,8 lensje van Nikon, maar dat is op een cropcamera al teveel om binnenskamers mee te werken.
          Fuuu…tsjie
          www.wouldbephotography.be

Comment

Doet een 7100 het dan zoveel beter kwa ruis op hogere iso? Op 3200 vind ik bij mij de ruis toch teveel naar men goesting...

Comment

Zelf twijfel ik ook aan een 50mm, soms is het bereik boven de 70mm te lang (heb een 70-200 f4 l), zeker voor full body. Voor hoofd-schouder zou ik een 85mm opteren en voor full body dus een 50mm of een 35mm, hangt er echt van af hoeveel ruimte je hebt en welk diafragma je wil werken. Met een prime kan je het onderwerp wel beter isoleren van de achtergrond door zijn groot diafragma.

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Een 50mm F 1,8 zal niet zo duur zijn en is aangenaam om werken !

Met vriendelijke groeten, Jeff C.
              Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Dubbelpost.
                Last edited by mnoach; 29 december 2013, 13:43.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Begin met een 30 of 35mm, en koop daarna een 85. Ik heb de Sigma 30/1.4 gekocht, 2de hands, in een winkel en met garantie, voor 220 euro.
                  Gebruik een goede flitser, richt hem naar het plafond, verminder de flitskracht en gebruik een reflector (kartonnetje haaks op de flitser, en bevestig dit met een elastiek, peperduur accessoire van 5 eurocent) Zo behoud je de sfeer, en heb je voldoende licht. De bewegingen zitten dan ook goed, je kunt wat diafragmeren voor meer scherptediepte en scherpte (2 stops zonder moeite). Het kartonnetje zorgt voor niet al te sterke catchlights in de ogen.

Comment

voor jou budget denk ik dat enkel een 50 1.8 in aanmerking komt. al de rest zit er toch wel boven vrees ik
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Eigenlijk kun je met je 18-105 al veel doen. Koop eerst die flitser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Eigenlijk kun je met je 18-105 al veel doen. Koop eerst die flitser.
                        Helemaal mijn gedacht, als je kunt werken met een flits hoef je helemaal geen platgeflitste foto's te hebben.
                        D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Shivte Bekijk bericht

Mijn volgende aankoop is in ieder geval een deftige flits voor binnen foto's te nemen zonder daglicht van buiten, want dat lijkt mij eerlijk gezegd onmisbaar...
                          Een flits is inderdaad onmisbaar voor binnen, ook al heb je de lichtsterkste objectieven en een camera die hoge iso's aankan. Met het beetje oefenen kan je met het bestaande daglicht en het flitslicht tot natuurlijke foto's komen en die helemaal niet platgeflitst zijn. Maar gebruik de flits ook maar gerust voor buitenopnames, je zal versteld staan.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een tweedhands Tamron 17-50mm 2.8f zonder VC en je hebt een dijk van een lens....superscherp en zeer handig in de meeste omstandigheden. Maar zal duurder zijn dan 150 euro.

grtz

Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Working...