Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens 100 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens 100 mm

Hoi, is er iemand die mij hier bij kan helpen?
    Ik wou in de week een macro 105 mm VR van Nikon kopen, maar de verkoper stelde mij voor om een macro Tokina 100 mm 2.8 te nemen , even goed volgens hem en veel goedkoper.
    Ik heb enkele testen gelezen hierover maar kom er niet uit. Persoonlijk vond ik het klik systeem om bij te scherpen nogal luidruchtig en er is geen VR op.
    Is er iemand die ervaring of kennis heeft van deze lens?
    In het analoog tijdperk heb ik gewerkt met Minolta 100 mm macro en ringflash, en ik was daar tevreden over.
    Groetjes Chris.

Re: Macro lens 100 mm

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de Nikon 105mm f2,8 VR Macro zou toch heel erg goed moeten zijn.
    Als die te duur is, dan is de nieuwe Tamron 90mm f2,8 VC macro een goed alternatief http://www.photozone.de/canon_eos_ff...on90f28vceosff .
    De Sigma 105mm f2,8 OS macro is optisch ook prima in orde, alleen wordt die een stuk langer als die kort bij het onderwerp scherpstelt (die lens heeft geen interne focus).
    Dat kan problemen geven als je onderwerpen wil fotograferen die schrik hebben van de lens (voor actieve beestjes is een langere macrolens beter).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Mijn vader heeft de Nikon en is daar heel tevreden van.

Sent from my iPad using Tapatalk
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Ik heb die tokina. Lens is prima, maar ik mis soms toch de stabilisatie.
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de Nikon 105mm f2,8 VR Macro zou toch heel erg goed moeten zijn.
          Als die te duur is, dan is de nieuwe Tamron 90mm f2,8 VC macro een goed alternatief http://www.photozone.de/canon_eos_ff...on90f28vceosff .
          De Sigma 105mm f2,8 OS macro is optisch ook prima in orde, alleen wordt die een stuk langer als die kort bij het onderwerp scherpstelt (die lens heeft geen interne focus).
          Dat kan problemen geven als je onderwerpen wil fotograferen die schrik hebben van de lens (voor actieve beestjes is een langere macrolens beter).
          Als je een alternatief zoekt voor de 105mm VR Nikon zou ik kijken naar de 90mm van Tamron en de 105mm van Sigma. De laatste versies van deze lenzen zijn allebei uitgerust met VR-alternatief, OS en VC, en hebben volgens mij allebei een interne focus, ook de 105mm OS van Sigma.

De Tokina is optisch ook heel goed én goedkoper maar hier zal je het moeten stellen zonder stabilisatie en deze lens wordt wél langer bij het scherpstellen.

Update: nog even de prijzen bekeken en de Tokina, Sigma en Tamron schelen bijna niets in prijs, de Nikon is ongeveer 200 € duurder
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

Comment

Ramondepauw verkoopt de Nikon 105 hier op het forum voor 500 euro heb ik net gezien... niet twijfelen, want dit is een steengoed objectief!

Sent from my iPad using Tapatalk.
            Toon Nikonian
            D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              Als je een alternatief zoekt voor de 105mm VR Nikon zou ik kijken naar de 90mm van Tamron en de 105mm van Sigma. De laatste versies van deze lenzen zijn allebei uitgerust met VR-alternatief, OS en VC, en hebben volgens mij allebei een interne focus, ook de 105mm OS van Sigma.
              De Sigma 105mm f2,8 OS heeft inderdaad interne focus, ik had hier naar de foto's gekeken, maar het is een extra ring om de zonnekap nog iets efficiënter te maken als je de lens op een crop camera gebruikt (maar dan zit je wel veel dichter bij het onderwerp).

Als het prijsverschil tussen een "echte Nikon" en een third party lens niet erg groot is, dan zou ik persoonlijk voor een merkeigen lens kiezen, je krijgt die later veel gemakkelijker terug verkocht met minder verlies (tenzij het een echt speciale lens is die niet door het cameramerk zelf wordt gemaakt).
              Tweedehands is gewoonlijk nog de beste keuze, met wat geluk kan je die een paar jaar gebruiken en dan terug verkopen voor ongeveer dezelfde prijs.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Eerst en vooral bedankt voor alle informatie. De prijs deed me toen even nadenken. Ik had juist mijn schuifzoom Nikon 70-200 2.8 vervangen door een nieuwe 70-200 2.8 ED VR 2 en wou daar een convector TC-20E 3 bij aanschaffen. Maar de testen hiervan blijken niet goed te zijn. De prijs van Tokina macro 100 en de TC-20 E 3 is 958 euro. De Nikon macro 105 2.8 VR en de TC-20E 3 is 1249 euro. Het aanbod van Ramondepauw is wel goed. Maar ik heb mijn twijfels om lenzen te versturen per post.
                Waarschijnlijk wordt het de macro 105 2.8 VR Nikon. Ik heb vandaag mijn oude Minolta macro 100 mm uitgehaald om terug het gevoel te krijgen over de afstand van het te fotograferen onderwerp. Wel nog even nagaan of dit ongeveer overeenkomt met de Nikon macro 105 mm 2.8 ED VR met fototoestel Nikon D 300.
                Ericvanhout: ik heb vandaag jou website bezocht. Heel veel mooie foto's gezien. Proficiat!
                Groetjes Chris.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fedder Bekijk bericht
                  Eerst en vooral bedankt voor alle informatie. De prijs deed me toen even nadenken. Ik had juist mijn schuifzoom Nikon 70-200 2.8 vervangen door een nieuwe 70-200 2.8 ED VR 2 en wou daar een convector TC-20E 3 bij aanschaffen. Maar de testen hiervan blijken niet goed te zijn. De prijs van Tokina macro 100 en de TC-20 E 3 is 958 euro. De Nikon macro 105 2.8 VR en de TC-20E 3 is 1249 euro. Het aanbod van Ramondepauw is wel goed. Maar ik heb mijn twijfels om lenzen te versturen per post.
                  Waarschijnlijk wordt het de macro 105 2.8 VR Nikon. Ik heb vandaag mijn oude Minolta macro 100 mm uitgehaald om terug het gevoel te krijgen over de afstand van het te fotograferen onderwerp. Wel nog even nagaan of dit ongeveer overeenkomt met de Nikon macro 105 mm 2.8 ED VR met fototoestel Nikon D 300.
                  Ericvanhout: ik heb vandaag jou website bezocht. Heel veel mooie foto's gezien. Proficiat!
                  Merci voor het compliment
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

Comment

Working...
                  X