Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24 of 28 of 35 mm prime lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 24 of 28 of 35 mm prime lens?

Dag,
    ik heb reeds de zoom lenzen gaande van 14-24,24-70 en 70-200 (de klassiekers dus). Maar het gewicht is groot om nog niet over het volume te spreken.
    Daarom ben ik op zoek naar lichtgewicht, kleinere prime lenzen. Het gaat me niet te zeer over het diafragma, een f=2.8 is ok maar mag lager. De nieuwere 1.4 lenzen zijn naast de prijs ook te hoog in gewicht en volume. Ik denk aan de 24mm 1.4 … of dergelijke.
    Wat heb ik reeds als primes, een 50mm 1.4 en enkele hogere mm die niet terzake doen voor mijn vraag.
    Welke groothoek lens voor op een fullframe koop ik nu best aan, een 24, een 28 of een 35 mm?
    Gebruik: in beperkte ruimtes (woonkamer, kleinere vergaderzalen),landschap en straatfotografie.
    Camera: Nikon maar de vraag is eerder algemeen.

Ik kijk uit naar jullie suggesties. Mocht ik niet alle elementen meegegeven hebben, sorry maar laat het mij weten.

Dirk G

Re: 24 of 28 of 35 mm prime lens?

De nieuwere 1.4 lenzen zijn naast de prijs ook te hoog in gewicht en volume.
    Het gaat om het totaal pakket van eigenschappen wat jouw helpt je beeld te creeeren en niet wat je hier suggereert - gecharcheerd - prijs/gewicht/volume

Het loont zich denk meer om de mm van foto's geschoten met 14-24 en 24-70 te analyseren op meeste gebruikte mm's en daar op te baseren welke prime mm in aanmerking komt.

24mm is overigens wel aardig als grootbeeldhoek op ff

Comment

ik heb zowel de 24mm als de 35mm... de 35mm gebruik ik het meest... is trouwens een f2.0
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik gebruik de 35mm 1.8 DX het meeste, het is absoluut mijn favoriete lens

Het een stuk goedkoper is als de 1.4 en een goede lens voor streetfotografie.
        Maar het is natuurlijk wel een DX lens.
        Behance:
        https://www.behance.net/mamoela

Comment

Ik gebruik hiervoor de sigma 35mm 1.4 art voor op mijn 5DIII. Lens weegt wel wat maar is niet zo heel groot. Zonder grip is dit een leuke combinatie om mee te nemen.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht

Het loont zich denk meer om de mm van foto's geschoten met 14-24 en 24-70 te analyseren op meeste gebruikte mm's en daar op te baseren welke prime mm in aanmerking komt.

24mm is overigens wel aardig als grootbeeldhoek op ff
            Bedankt in2lapland voor de tip!
            Een analyse via lightroom was snel gemaakt. Verhelderend zeg.
            Zie hier de statistieken van 24 mm tot 130 mm
            24 +/- 2 mm ---> 13%
            28 +/- 2 mm ---> 12%
            35 +/- 2 mm --> 7%
            50 +/- 2 mm --> 28%
            70 +/- 2 mm --> 32%
            85 to 130 mm --> 8%

Dit beantwoord dus gedeeltelijk mijn vraag, de 35 mm wordt geschrapt.
            De keuze maken ts een 24 of een 28 is moeilijk met deze statistiek. Graag jullie hulp terug.
            Mijn toestel ik een ff Nikon. Graag hou ik mij bij Nikkor lenzen. Wie heeft zowel de 24 als de 28 mm 2.8D?
            Is het juist dat de kwaliteit van de 24 beduidend beter is dan de 28?

Morgen moet ik de keuze maken .. graag vlug jullie input

Dirk G

Comment

En waarom niet gaan voor een 28 en een 20mm

Comment

Lucvr, nu maakt je het nog moeilijker.
                Waarom of vanwaar een 20mm? en waarom beide? de gemene deler is 24 …

Comment

De Nikon AF-D 28 f2.8 vond ik geen hoogvlieger, de 24mm was een stuk beter.
                  Als je ze veel binnen wil gebruiken is die 24mm nog handiger ook.
                  Ik heb op mijn FF binnen meestal een 15/30 staan. Hoe wijder je kan hoe beter.
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Ik zou voor de 28/1.8 AF-S gaan.
                    Dit is een goede moderne lens en niet te groot of te zwaar.
                    Tevens is het een verbetering op de bestaande lenzen (f1.8) wat de oude f2.8's niet zijn.

Comment

ik zou ook de 28mm 1.8G verkiezen goedkoper dan 24mm 1.4G en op FX nog voldoende breedhoek ik heb hier al heel mooie foto's mee genomen oa.op mijn laatste reis in de usa
                      op een D7000 op plaatsen waar mijn andere lenzen niet lichtsterk genoeg waren (antelope canyon)
                      Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

Working...
                      X