Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor Crop cameras

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen voor Crop cameras

Hallo,

Ik heb de volgende vraag naar aanleiding van een gesprek dat ik deze week heb opgevangen mbt EF-S en EF lenzen op een cropcamera (canon)
    Als je een EF lens (Fullframe) op een cropcamera plaatst moet je de brandpuntsafstand vermenigvuldigen met de cropfactor 1.6.
    Nu zei men dat dit niet het geval is bij EF-S lenzen (canon) of andere merken lenzen voor Cropcameras.

Objectief voor Crop camera vb EF-S 17-55mm op crop blijft 17-55 mm
    objectief voor FF camera vb: EF 17-40mm zou 27-64mm worden op cropcamera (1.6)

klopt dit of dient men altijd rekening te houden met de cropfactor ongeacht het type objectief?

mvg

Wim

Re: lenzen voor Crop cameras

Inderdaad, zet men een lens op een crop, dan moet men de brandpuntafstand vermenigvuldigen met x ( afhankelijk van het merk )
    Bij Canon is dit 1.6
    Zet men diezelfde lens op een FF, blijft de brandpuntsafstand constant.
    M.a.w.
    een 100 mm op een FF is en blijft een 100 mm
    een 100 mm op een crop wordt ( in dit geval ) een 160 mm
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Een EF lens (bedoeld voor op een FF) moet je als je deze gebruikt op een Crop
      met 1.6 vermenigvuldigen en volgens mij moet je de Ef-'s ook maal 1.6 vermenigvuldigen....

Een EFs 10-22 zou ongeveer het zelfde moeten zijn als een EF 16-35 op een FF
      Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

Comment

Hey Zoltan,

bedankt voor je reactie, ik denk dat ik mijn vraag niet goed gesteld heb...

vb een Canon objectief EF-S 17-55 mm voor cropcamera geplaatst op een EOS 7D (cropcamera) behoud die de originele brandpuntafstand 17-55 mm van at obectief of wordt dit 27-88 mm omwille van de cropfactor 1.6 (canon).
        Ik weet dat op een EF objectief op een FF zijn brandpuntsafstanden behoud en dat dit op een crop x 1.6 is (extra zoom :-) ) maar of dit met de speciaal ontwikkelde EF-S objectieven voor cropcamera's het geval is weet ik niet.

mvg

Wim

Comment

De cropfactor geldt voor ALLE lenzen die je op een (crop) camera plaatst, wat er op staat of hoe het heet doet niet terzake.
          De cropfactor is een CAMERA-EIGENSCHAP.
          Meer zoom krijg je nooit, wel lijkt de lens meer tele te hebben door de kleinere sensor...

Knoop dit in je oren....

Comment

Dat geldt ook voor EF-S lenzen.
            Daar moet je de brandpuntsafstand ook met 1,6x vermenigvuldigen, net zoals bij de EF-lenzen.

Een 18-55 kitlens komt dan overeen met een 28,8-88mm op een full-frame camera.
            Die EF-S lens kan je niet op een full-frame camera gebruiken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Moet de reactie van onze "sympathieke keeskanon" beamen.
              De crop factor hangt af van de grootte van de sensor en is O.E.
              Hoe groter de sensor hoe geringer de ( fictieve ) tele.

Ik zie b.t.w. na je reactie dat je toch ook weet dat de prachtige 17-55 spijtig genoeg niet past op de FF.
              Zou toch iets moeten gaan gebeuren bij Canon : een mooie 2.8 ( all the way ) voor FF.
              Weet niet als Nikon zoiets heeft .....
              Last edited by zoltan; 4 december 2013, 20:39.
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Dat zou idd een leuke stap voorruit zijn...
                Ik heb net van een kennis het volgende vernomen (Nikoniste)
                Bij Nikon heb je bij verschillende camera's (D600, D610, D800, D800E) wel de mogelijkheid om een DX-lens (= lens voor cropcamera) te gebruiken. De camera past zich automatisch aan aan de croplens en werkt dan als een cropcamera. Ik denk dat de D700 die mogelijkheid ook heeft, maar ben niet zeker.
                Dus .. Nikon is dan toch wel weer de moeite waard! ;-))
                Ik heb een D800 en werk dus met FF lenzen en DX lenzen zonder enig probleem.

Klinkt niet slecht zou ik zeggen ;-)

allen bedankt voor de reacties

Wim

Comment

ff camera kopen en dan dx lenzen gebruiken benut maar een 'halve' sensor. beetje nuteloos lijkt me. kan je beter iets langer sparen en een standaard lens erbij kopen
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

De brandpuntafstand is een eigenschap van een objectief, als ik me niet vergis is het de afstand van het diafragma tot de lens. Deze eigenschap veranderd niet door je lens op een FF of op een crop camera te zetten. Aangezien niet alle crop camera's de zelfde crop factor hebben zal je dus altijd je zelf even moeten rekenen. Dat is de reden dat een standaard objectief voor een crop camera rond de 18-50mm zit en voor een FF rond de 24-70mm
                    Last edited by kawaracer; 5 december 2013, 21:46.

Comment

Dat je bij sommige merken ook crop lenzen kan gebruiken op een full-frame, dat lijkt misschien wel interessant, tot je dan ziet dat je met die lenzen maar een stuk van de sensor gebruikt, en dan minder pixels over houdt dan wanneer je dezelfde lens op een crop camera zou gebruiken.
                      Je koopt geen dure full-frame camera om dan maar een stukje van de sensor te gebruiken, dan heb je teveel geld uitgegeven voor iets dat je toch niet gebruikt...
                      Daarom vind ik het geen probleem dat bij Canon de EF-S lenzen niet passen op een full-frame.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat je bij sommige merken ook crop lenzen kan gebruiken op een full-frame, dat lijkt misschien wel interessant, tot je dan ziet dat je met die lenzen maar een stuk van de sensor gebruikt, en dan minder pixels over houdt dan wanneer je dezelfde lens op een crop camera zou gebruiken.
                        Je koopt geen dure full-frame camera om dan maar een stukje van de sensor te gebruiken, dan heb je teveel geld uitgegeven voor iets dat je toch niet gebruikt...
                        Daarom vind ik het geen probleem dat bij Canon de EF-S lenzen niet passen op een full-frame.
                        Daar heb je wel gelijk in, maar stel je hebt in de loop der tijd wel wat lenzen gekocht waar enkele DX-lenzen tussen zitten en je maakt de overstap naar FF. Dan heb je de mogelijkheid om die DX-lenzen nog te kunnen gebruiken, ik zou mijn 18-105mm zo misschien nog wel eens gebruiken moest ik de overstap maken tot ik iets met een vergelijkbaar zoombereik heb.

Comment

Heeft iemand ervaring met de Lens Turbo- en/of Speed Booster-adapter, waardoor je op een crop camera +/- FF bekomt?

Comment

Ik heb er geen ervaring mee, maar wel een mening:
                            Het is een groothoekconverter waardoor de bestaande lens een korter brandpunt krijgt en (dus) ook meer lichtsterkte.
                            Kan wel eens van pas komen....de prijs doet vermoeden dat het een serieus produkt is.
                            Fullframe krijg je alleen met een fullframe sensor.
                            Last edited by Keeskanon; 8 december 2013, 19:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
                              Heeft iemand ervaring met de Lens Turbo- en/of Speed Booster-adapter, waardoor je op een crop camera +/- FF bekomt?
                              Die zijn er enkel voor niet-dslrs, dus voor olympus, panasonic of nextoestellen. Die schijnen wel erg goed te zijn, maar ook heel duur helaas. Je verliest ook alle automatische controle over diafragma en focus.

Comment

Working...
                              X