Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede telelens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede telelens ?

Hallo!

Ik ga binnenkort mijn eerste reflexcamera aankopen. (Nikon D5100) Nu heb ik de kans om goedkoop de vivitar auto telephoto 200mm lens over te kopen van iemand.
    Is dit een goede lens ? Ik fotografeer vooral dieren (paarden), portret en actieshots.
    Heeft iemand ervaring hiermee ? En kun je ver in- en uitzoomen met deze lens ?

Bedankt.

http://www.pentaxforums.com/userrevi...m42-mount.html (gevonden op internet)

Re: Goede telelens ?

lees/kijk en huiver:

grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dankje, het ziet er wel een goede lens uit. Ik ben nog een beginneling dus weet er niet zo veel van. Hoeveel kun je eigenlijk in- en uitzoomen ? Want dat snap ik niet helemaal.

Comment

Ik heb deze lens echter met een M42 vatting en geen adapter naar Nikon, wel een adapter M42 -> Eos.
        Niet mis qua kwaliteit maar de Serie 1 is stukken beter, helaas ook stukken duurder.

PS: Zie dat je mij even voor was. Het is wel een prime lens, je kunt dus niet zoomen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik zoek eigenlijk gewoon een goede starterstelelens en heb nu de kans deze goedkoop over te kopen.
          Voor wat voor soort foto's is de lens het beste ?

Comment

beelden zeggen vaak meer dan woorden:

grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oh, dat is een goed filmpje! Ik denk dat het wel een goede beginnerslens is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djura' Bekijk bericht
                Ik zoek eigenlijk gewoon een goede starterstelelens en heb nu de kans deze goedkoop over te kopen.
                Voor wat voor soort foto's is de lens het beste ?
                Voor goede foto,s zeker?

In je living ,keuken en of slaapkamer zal 200mm wat veel zijn of je moet toch wel heel groot wonen.
                Ik vraag mij af wat is goedkoop als ik zie aan de lage prijs dat je een kitlens kan hebben bij een D5100 lijkt mij toch de betere keuze te zijn?

Comment

Het is een oud model, waarmee iemand die weet wat hij doet EN het een goed exemplaar is goede foto's kan maken.
                  Niet erg geschikt voor beginners , die zijn beter af met een 70-200 zoom met autofocus, kwaliteit naar prijs.

Comment

Je kiest hier voor een manuele focus lens, ik denk dat je daar voor paardenfotografie het jezelf erg moeilijk maakt. In ieder geval vind ik het niet makkelijk om met een dslr manueel te focussen. Ik heb een oude Nikkormat ft3 met bijhorende manuele lenzen (een 50mm f2.0 en een 70-150 f3.8) Door de wig in het matglas waarmee je zie wanneer het scherp is, en is het veel makkelijker om manueel scherp te stellen. Op mijn D90 gebruik ik ze nooit. Volgens mij kan je beter uitkijken naar afs lenzen in 2de hands dat deze lens te kopen.

Comment

Deze lens geeft als hij voor Nikon is geen automatische belichtingskoppeling op de genoemde body, ook is het de vraag of er wel een Nikon mount op zit?
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Ik kan je een Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED IF VR aanbieden voor de prijs van 280€. Deze is in zeer goede staat en komt met een uv en polarisatiefilter van hama.(doos en draagtas inbegrepen) Testen is altijd mogelijk. Bij interesse stuur je maar een berichtje.

Comment

maak jezelf niets wijs, een cropbody zoals de D5100 is niet leuk om te gebruiken met manuele focus lenzen.
                          En die lens is een vaste lens, je kan er dus niet mee zoomen, je moet zelf zoomen met je benen, en als er geen automatische lichtkoppeling opzit zoals Spanjaart zegt is het helemaal niets ,zeker niet voor een beginner.
                          Koop als je het goedkoop wil houden een Nikon 55/200 VR lens, die worden ook goedkoop aangeboden en daar zal je veel meer plezier aan hebben.
                          Als het wat meer mag kosten is bijvoorbeeld de 70/300 van marc1201 hierboven ook een goede keus, want beter dan de 55/200 maar dus duurder.
                          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                            maak jezelf niets wijs, een cropbody zoals de D5100 is niet leuk om te gebruiken met manuele focus lenzen.
                            Ik vind manueel scherpstellen wel makkelijker met MF-lens dan met een AF-lens, de MF-lenzen hebben een veel grotere draai om het volledige focus bereik te dekken, +/- 3/4 van een volledige omwenteling ipv +/- 1/6de omwenteling bij een 18-55 kitlens. Maar het blijft geen pretje. En zoals reeds gezegd het licht is dan volledig gokken (tenzij voldoende ervaring om dit correct in te schatten) wegens geen lichtmeting en dit heeft ook als gevolg dat je enkel volledig manueel kan werken, geen (half)automatische standen (P,S,A en groen), je moet dan ook je flits handmatig instellen. Daar goede foto's mee maken vraagt dus wel wat kennis en ervaring. Hoe weinig ze er ook voor vragen ik zie dat toch als weg gegooid geld, dat je beter in de spaarpot houd om een AFS lens te kopen.

Comment

Handmatig scherpstellel met een MF objectief op een DSLR is niet simpel door het matglas die in de DSLR zit.
                              Om goed te kunnen scherpstellen heb je een "splitscreen" matglas nodig en deze zijn niet goedkoop. Maar als je geen lichtmeting hebt met dit objectief op een D5100 is het volgens mij weggesmeten geld.
                              Als je dan de prijs van het matglas en het objectief samen telt heb je bijna een AF lens zoals de 55-200.
                              En zoals ik al vermelde, verwacht geen wonderen van deze Vivitar 200mm.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X