Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Waarvoor wil je deze lens gebruiken? Voor landschappen bijvoorbeeld heb je het groot diafragma van een prime niet nodig en ben je veel beter af met een goede zoom (voor weinig geld heb je de 18-35 dat even scherp is als de 14-24, maar wel minder wijd).
Een beetje een vreemde keuze om voor een prime te gaan als je de 14-24 hebt die beter is dan 99% van de primes in die range.
Waarvoor wil je deze lens gebruiken? Voor landschappen bijvoorbeeld heb je het groot diafragma van een prime niet nodig en ben je veel beter af met een goede zoom (voor weinig geld heb je de 18-35 dat even scherp is als de 14-24, maar wel minder wijd).
Een beetje een vreemde keuze om voor een prime te gaan als je de 14-24 hebt die beter is dan 99% van de primes in die range.
Ik geloof niet echt dat de 18-35 even scherp is, maar voor een prime gaan van 3000 euro terwijl de zoom voor de helft van de prijs niet zo maar aantoonbaar minder presteert, vind ik een rare keuze.
Ik heb geen 14-24 zoom, enkel de 24mm prime van nikon.
Dus 15mm of 18mm prime zou ik wel willen.
Deze zou ik NIET alleen voor landschappen gebruiken.
Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp
Ik geloof niet echt dat de 18-35 even scherp is, maar voor een prime gaan van 3000 euro terwijl de zoom voor de helft van de prijs niet zo maar aantoonbaar minder presteert, vind ik een rare keuze.
Moet die 18-35 eens proberen, echt zeer impressionant! Voelt niet high-end zoals de 14-24, maar is qua IQ even goed (dan wel op f/5.6).
Ik denk niet dat Nikon nog met een WA prime zal afkomen (toch niet high-end), de 14-24 is gewoon zo goed.
Zeiss heeft ook enkele scherpe UWA's maar enkel mf en de meeste zijn niet beter dan de Nikon. Voor events zie ik vaak de 14-24 en soms de 16-35, vele landschapsfotografen gebruiken ook de 14-24 of Zeiss 21mm.
Wel heb ik besloten om een prime te kopen.
Dus ofwel wordt het wachten op een nieuw objectief van nikon ( zo deze zou vervaardigd worden )
en waarschijnlijk zal dat ook een peperdure worden; ofwel zoeken naar een alternatief.
Ik denk dat wij een beetje op hetzelfde zitten te wachten.
Maar ik vrees er ook voor, dat we nog lang zullen kunnen wachten, een
waardig alternatief is er momenteel niet, zoals sommigen hier zeggen,
is die 14-24 veel te goed, stukken beter dan de 14mm prime van Nikon,
die 21mm Zeiss is ook geen hoogvlieger op een D800 en bovendien geen AF.
Inderdaad.
De 21mm van Zeiss is te dicht bij de 24mm van Nikon.
Maar misschien zou de 15mm f2.8 ZF2 een waardig alternatief zijn.
Wel geen AF, maar dat zou me zo nog niet storen ( denk ik )
Terloops: Kan je een declicked objectief van Zeiss ( aangepast voor film ) nog
gebruiken op een D800?
Volgens vele reviews presteert de 21mm Zeiss schitterend op een D800.
Waar haal je dit vandaan?
Volgens vele reviews presteert de 21mm Zeiss schitterend op een D800.
Waar haal je dit vandaan?
Zelf nog nooit mee gewerkt, maar alle reviews zijn lovend en zeggen dat deze qua scherpte zelfs de 14-24 evenaart/voorbijsteekt.
Elke lens heeft natuurlijk zijn karakteristieken, en volgens mij is scherpte slechts een klein deeltje van de reden waarom je een lens zou kopen.
Velen staan hier niet echt meer bij stil omdat je toch alles kan nabootsen in post, maar een karakteristieke lens gebruiken is echt wel speciaal.
Zo ken ik iemand met meer dan 12 50mm primes, van f/0,95 tot f/8,0. Hij vertelde me dat hij voor elke situatie een andere lens kan gebruiken, want elke situatie wil een andere look.
Er zijn daar enkele lenzen bij dat niet scherp zijn, enkele dat zeer degelijk zijn en enkele dat ongelooflijk scherp zijn, maar allemaal worden ze vaak gebruikt.
1 voorbeeld is dat hij bijvoorbeeld vaak met de Nikon 50 1.2 trekt terwijl ik de Canon 50 1.2 heeft dat wel autofocus heeft op zijn camera. Gewoon voor de look, de Nikon ziet er namelijk compleet anders uit dan de Canon qua look.
Sharpness is overrated!
Kies een objectief dat past bij de stijl dat je wil fotograferen en kijk als de eigenschappen van de lens daarvoor geschikt zijn. Voor landschappen vind ik persoonlijk microcontrast en hoekscherpte redelijk belangrijk, voor events vind ik dan weer een wijd diafragma en flarecontrol belangrijk, voor nachtfotografie het stereffect en voor architectuur distortie.
Al deze zaken worden nog veel belangrijker als je niet graag uren zit te fotoshoppen aan een foto, maar liever die tijd wil investeren in zelf fotograferen.
Kies een objectief dat past bij de stijl dat je wil fotograferen en kijk als de eigenschappen van de lens daarvoor geschikt zijn. Voor landschappen vind ik persoonlijk microcontrast en hoekscherpte redelijk belangrijk, voor events vind ik dan weer een wijd diafragma en flarecontrol belangrijk, voor nachtfotografie het stereffect en voor architectuur distortie.Al deze zaken worden nog veel belangrijker als je niet graag uren zit te fotoshoppen aan een foto, maar liever die tijd wil investeren in zelf fotograferen.
Overschot van gelijk.
Ik zou u DXO optics pro wel aanraden!
Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp
De 16-35 f4 is inderdaad een heel goeie lens en een stuk goedkoper dan de 14-24 2.8.
Ik heb hier wel nog niets gelezen over Tokina, die mannen maken nochtans héél goeie groothoeklenzen!
Deze hier is echt wel een goeie lens voor een fullframe: http://www.fotocoudenys.be/objectiev...rame-groothoek
Comment