Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De Zeiss 15 mm f 2,8 is top en verkies is persoonlijk boven de Zeiss 21 mm f 2,8
De kleuren zijn net iets beter verzadigd en de 15 mm is scherp van hoek tot hoek.
Bij de 15 mm heb ik de speciale Zeiss polar (95 mm ) aangeschaft evenals 95 mm ND filters, namelijk een
10 stop en een 4 stop ND filter.
Als je wenst kan je nu bij Zeiss zelfs vragen om de vaste zonnekap te verwijderen, dit kost je 250 EUR, met als voordeel
dat je dan bvb LEE-filters kan gaan gebruiken. Ikzelf hou het bij de aangekochte schroeffilters voor deze lens.
De 15 mm is niet goedkoop, maar als je top wenst dan zou ik niet twijfelen.
De lens is gebouwd als een tank.
Enkele foto's van mij met de 15 en 21 mm Zeiss lens vind je hier :
Ik gebruik heden de Sigma 12-24 mm II, en ik ben zeer te vreden over de resultaten met mijn D 800, de scherpstelling en kleurverzadiging voldoet me ten zeerste, ook op 12mm. Ik zou zeggen ga hem eens uit proberen, is wel wat euro's minder uit de beurs dan de Nikon 12-24
De Zeiss 15 mm f 2,8 is top en verkies is persoonlijk boven de Zeiss 21 mm f 2,8
De kleuren zijn net iets beter verzadigd en de 15 mm is scherp van hoek tot hoek.
Bij de 15 mm heb ik de speciale Zeiss polar (95 mm ) aangeschaft evenals 95 mm ND filters, namelijk een
10 stop en een 4 stop ND filter.
Als je wenst kan je nu bij Zeiss zelfs vragen om de vaste zonnekap te verwijderen, dit kost je 250 EUR, met als voordeel
dat je dan bvb LEE-filters kan gaan gebruiken. Ikzelf hou het bij de aangekochte schroeffilters voor deze lens.
De 15 mm is niet goedkoop, maar als je top wenst dan zou ik niet twijfelen.
De lens is gebouwd als een tank.
Enkele foto's van mij met de 15 en 21 mm Zeiss lens vind je hier :
The most comprehensive range of filter densities and sizes available. Heliopan Neutral Density Filter are available in a range of densities from 1 stop all the way up to 10 stops.
Heb wel een maandje mogen wachten op de bestelling (waren niet in voorraad)
Na kontakt opgenomen te hebben met Zeiss welke ND filters het best zouden presteren op deze lens adviseerden ze mij Heliopan
aan te schaffen.
Na zoekwerk wie deze filtermaat verkocht ben ik uitgekomen bij teamworkphoto.
Op het www zal je lezen dat er problemen kunnen zijn met roze vlekken op de foto. Ik had daar ook last van, maar dit is opgelost
door de zoeker af te dekken met het klepje voorzien om mijn camera.
The most comprehensive range of filter densities and sizes available. Heliopan Neutral Density Filter are available in a range of densities from 1 stop all the way up to 10 stops.
Heb wel een maandje mogen wachten op de bestelling (waren niet in voorraad)
Na kontakt opgenomen te hebben met Zeiss welke ND filters het best zouden presteren op deze lens adviseerden ze mij Heliopan
aan te schaffen.
Na zoekwerk wie deze filtermaat verkocht ben ik uitgekomen bij teamworkphoto.
Op het www zal je lezen dat er problemen kunnen zijn met roze vlekken op de foto. Ik had daar ook last van, maar dit is opgelost
door de zoeker af te dekken met het klepje voorzien om mijn camera.
Ik hou het nog altijd op mijn 14-24 voor mijn D800, superscherp van hoek tot hoek en goede kleurverzadiging.
Nauwelijks vervorming. Zwaar, dat wel. Maar tot op heden nog nooit ontgoocheld.
Graag zou ik nog een goeie super wide prime kopen voor de D800.
Wel weet ik niet wat gekocht. Suggesties?
Nikon heeft momenteel geen enkele super wide prime in zijn gamma,
een aanrader is wel de Nikon 16-35 AF-s VR f4.0 prijs-kwaliteit volgens mij het beste wat er aan super wide bij Nikon te krijgen is.
Natuurlijk heb je dan ook nog de 14-24 AF-s f2.8 superobjectief, maar zwaar en kwetsbaar.
Mijn verlangen gaat uit naar een 18mm f2.0 maar deze is er jammergenoeg niet.
ps. Laat je niet vangen aan een Nikon 14mm f2.8, dat objectief is mooi, stevig gebouwd, maar optisch een teleurstelling, net als de 20mm f2.8
ook geen bal waard op digitaal.
Reeds bedankt voor deze nuttige tips.
Wel heb ik besloten om een prime te kopen.
Dus ofwel wordt het wachten op een nieuw objectief van nikon ( zo deze zou vervaardigd worden )
en waarschijnlijk zal dat ook een peperdure worden; ofwel zoeken naar een alternatief.
Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp
Comment