Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 180mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 180mm

Hoi,
    ik heb een tijdje een 180mm nikkor F/2.8 AI ED gehad. Fantastische lens, maar er zat veel sleet op en de lens werkt nu niet meer naar behoren. Nu wil ik opnieuw een 180mm kopen. Mijn body is een D200 met een katz eye split focusing screen voor manuele lenzen. Normaal gezien gebruik ik enkel manuele focus lenzen, mijn favoriet zijn de 28/2 en 105/2.5. Een 200 F4 Ai heb ik ook, die werkt goed maar ik wil iets beter. Een goedkope 50 1.8 AFD heb ik ook liggen, maar ben niet zo vertrouwd met de AF.
    Nu vraag ik mij af: koop ik opnieuw een 2.8 ED, of zou ik voor een autofocus gaan?

De autofocus IF-ED en AF-D zijn een pak duurder. Ik dacht dat de nieuwere autofocus versies net iets scherper waren.
    Heeft iemand advies omtrent de keuze tussen deze drie lenzen?
    Is de autofocus van deze lenzen performant, of zijn deze traag en bestaat de kans dat ik deze gewoon op manuele focus gebruik?

Moesten er buiten de Nikkor ED, IF-ED en AFD nog andere mogelijkheden zijn, dan hoor ik dit graag.
    Nikon D200, 2x Nikon FM
    Nikkor 28/2 Ai, 50 1.8 AFD, 55mm f/3.5 Micro, 105 f/2.5 Ai

Re: Nikkor 180mm

Zoals altijd geeft de mir.com.my website een schat aan informatie over Nikon lenzen:

MF versies

AF versies
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Geen evidente vraag eigenlijk; eigenlijk jammer dat Nikon voor dergelijke lens nooit een upgrade heeft voorzien.
      Ik denk daarbij aan AFS en VR. Want de oude AFD versie zal allicht ook geen snelhiedsduivel zijn.
      Het is een vast brandpunt dat wat vergeten lijkt, net als de 135 mm. En ik vermoed dat een 200/2 geen optie is.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

een 200mm F2 is inderdaad geen optie. te duur.
        een 80-200 2.8 lijkt niet zo heel duur te zijn. ik weet nu even niet wat kiezen, ik dacht dat die lenzen (bijna) even scherp waren.
        Nikon D200, 2x Nikon FM

Comment

Een Nikon 80-200 f2.8 is inderdaad een heel goede lens; zorg wel dat je de laatste versie (AF-D met 2 ring draaizoom) te pakken kan krijgen.
          Let wel deze lens is een 500 gram zwaarder dan de doorsnee 180 f2.8; geen onbelangrijk detail dus.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het is een ID-EF geworden. ik vond eentje in Belgie, in uitstekende staat en voor een goede prijs.
            Autofocus lijkt scherp genoeg. Nu moet ik nog met AF leren werken

het scherpstellen van oneindig, naar dichtbij en terug, dat gebeurt over zo'n 1.5 seconden. lijkt me goed genoeg.
            Nikon D200, 2x Nikon FM

Comment

Working...
            X