Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeiss Otus 55mm F/1.4 APO-Distagon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zeiss Otus 55mm F/1.4 APO-Distagon

Als we B&H mogen geloven, dan is deze lens een absolute topper. Alleen is hij met z'n prijskaartje van 4.000 dollar veel te duur...

Photographers looking for the very best in imaging quality need look no further. When everything is considered, the Zeiss Otus 55mm f/1.4 APO-Distagon is without a doubt the finest lens ever produced for a 35mm SLR or DSLR (or rangefinder). It sets a new benchmark.

The Otus 55mm f/1.4 APO-Distagon on a high-resolution DSLR makes a strong challenge to medium format on total imaging quality (not just resolution). Moreover, in resolution terms, the 55mm f/1.4 has ample reserves for a future 60/70/80-megapixel DSLR.

Bron: B&H
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Re: Zeiss Otus 55mm F/1.4 APO-Distagon

Ben een gelukkig eigenaar van 2 zeiss lenzen.
    Ongelooflijk wat betreft kwaliteit op elk niveau
    Je moet wel je fotografische gewoontes wat fijner afstellen op MF. (meer tijd)
    Ziet er geweldig uit, maar aan deze prijs.....................................
    MVG. Hugo

Comment

Tja, mooi ding en zal ook meteen de komende jaren dienst kunnen doen maar in realiteit is het gewoon onpraktisch en voor publicatie op het web zie ik er de meerwaarde niet van in. Mensen hebben het vaak over termen als "microcontrast" enzo, dat zal wel een verzamelterm zijn voor de x-factor die sommige zeiss-lenzen hebben.

Ik zou zelf heel graag de 21mm CZ-lens hebben omdat voor breedhoek/landschappen MF niet echt een probleem is, maar in de 55mm range denk ik eerder aan mensen fotograferen, en met f1.4 en MF lijkt mij dat een frustrerende bezigheid. Ik zou dit lensje alleszins wel graag eens proberen, misschien dat het inderdaad zo is dat er gewoon "iets" aan is dat het allemaal de moeite waard maakt.
      flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

de beeldhoek vind ik ook een speciale keuze.
        55mm is voor mij nu toch niet direct een portretlens, en zoals dikwijls bij een standaardobjectief van 50mm moet ik al een stapje naar achter.
        Vogens mij hadden ze beter iets gekozen tussen 40 en 50mm.
        MVG. Hugo

Comment

@Rx-ke

Welke camera heb je.
          Ik heb nml een 5dm2.
          Is het nodig om een ander matglas in te zetten?
          Wat is jouw ervaring hierin?

Comment

Hopelijk beter dan hun Planar T* 85mm f1.4 die het op een Nikon D800 helemaal niet zo goed doet.

Wat ben je met een hoog scheidend vermogen als je CA niet in de hand kan houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door shinobi Bekijk bericht
              @Rx-ke

Welke camera heb je.
              Ik heb nml een 5dm2.
              Is het nodig om een ander matglas in te zetten?
              Wat is jouw ervaring hierin?
              Gebruik 5DIII en ik denk dat vanaf dit model het matglas niet meer kan gewisseld worden.
              Gebruik voor 90% live vieuw als scherpstelling, omdat ik via de zoeker toch wat foute melding krijg indien dit gebeurd via een geselecteerd focuspunt.
              MVG. Hugo

Comment

Begin 2013 heb ik reeds een uurtje met deze nieuwe lens mogen spelen bij de invoerder van Zeiss Nederland.
                Spijtig genoeg had hij enkel een Nikonvatting van deze lens en een D80 of D90 als body en ik gebruik een FF Canon toestel.

Voor mij was het dan ook niet makkelijk om deze lens grondig te testen omdat ik het Nikon toestel niet ken.

Wat mij direct op viel was de grootte en het gewicht (ik schat +/- 1 kg) van deze lens.

Betreffende de bouwkwaliteit zoals we van Zeiss mogen verwachten. De scherpstelring draait presies in een oliebad, een heel groot contrast
                dus tov van de L-lenzen die ik heb van Canon.

Op dat moment kon reeds ingetekend worden voor de prijs van 3000 EUR.

Wat betreft de scherpstelling van de Zeiss lenzen, meestal gewoon via het scherpstelpunt, je krijgt een geluidje wanneer het scherp is en werkt heel goed voor mij.
                Als ik een statief gebruik, dan gebruik ik meestal de Live view.

Sinds ik de Carl Zeiss 15 mm f2,8 inclusief de Carl Zeiss polarfilter en een 6 stop en 10 stop ND filter dia 95mm heb, komt de Carl Zeiss 21 mm f2,8
                niet zo veel meer op mijn toestel.
                Persoonlijjk vind ik dat de 15 mm iets betere beelden oplevert tov de 21 mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                  Gebruik voor 90% live vieuw als scherpstelling, omdat ik via de zoeker toch wat foute melding krijg indien dit gebeurd via een geselecteerd focuspunt.
                  Wat voor foute melding krijg je dan?
                  Het schijnt, als je via de zoeker kijkt, het beeld ook donkerder wordt als je een kleiner diafragma gebruikt.

Comment

Working...
                  X