Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cropgroothoek of fullframegroothoek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• cropgroothoek of fullframegroothoek?

Ik ben al sinds het begin van mijn fotografie geregeld bezig met landschapsfotografie.
    Tot nu toe heb ik altijd maar lenzen tot 17-18 mm gehad, maar ik merk dat ik vaak wel groothoek mis.
    Ik ben echter wel veel bezig met shoots en andere fotografie, daardoor (en icm mijn bijna obsessie voor fotografie en materiaal) zou ik graag na verloop van tijd (lees binnen pakweg 3-5 jaar) naar fullframe willen gaan.

Daar begint mijn twijfel:
    Of ik ga voor een groothoek voor mn crop, die dan niet op een fullframe past,
    of ik ga voor een fullframegroothoek (ws 17-40L dan), dan heb ik nog steeds geen groothoek, maar is mn standaardlens wel geupgraded (17-50 2.8 van tamron) en heb ik later dan een groothoek voor mn ff.

Het is dus eigenlijk een groothoek nu, en dan later niet meer veel gebruiken, of een goeie standaard nu, en een groothoek later, en nog een tijdje zonder groothoek.

Iemand raad?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Re: cropgroothoek of fullframegroothoek?

Groothoek nu, en ALS je ooit naar FF overgaat, gewoon verkopen... zou ik doen!

Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Ofwel groothoek nu en extreme groothoek later (hint: Canon EF 14mm F/2.8L II USM).
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
        Ofwel groothoek nu en extreme groothoek later (hint: Canon EF 14mm F/2.8L II USM).
        Kan ook, maar ik ben niet zoveel bezig met landschapsfotografie dat ik er een prime voor zou kopen maar wel leuke gedachtengang...
        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L

Comment

Als je denkt dat je pas binnen enkele jaren gaat overschakelen zou je gerust een croplens kunnen kopen, tegen dan heeft ze haar nut ruimschoots gediend en kan je ze altijd verder verkopen.
          Een 17/40 gaat nu niet veel meerwaarde bieden als je al een degelijke croplens hebt.
          En er zijn binnen enkele jaren waarschijnlijk weer nieuwe FF lenzen op de markt waardoor de 17/40 misschien niet meer de beste keuze is.
          Maar als je nu echt graag iets koopt heb je ook de Sigma 12/24 nog, dat is de enige FF zoomlens die zo wijd kan voor zover ik weet en kan op je crop ook al dienen.
          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
            of ik ga voor een fullframegroothoek (ws 17-40L dan), dan heb ik nog steeds geen groothoek, maar is mn standaardlens wel geupgraded (17-50 2.8 van tamron)
            Sinds wanneer is een lens met minder bereik, minder lichtsterkte en vergelijkbare scherpte een upgrade?

Als je een kwalitatieve ultragroothoek zoekt, kijk eens naar de oude Sigma 10-20 f4-5.6. Zeker tweedehands zeer goedkoop, en als je ooit naar Fullframe zou overgaan kun je hem voor bijna dezelfde prijs weer verkopen.

Comment

tweedehands canon 10-22 kopen , kan je een paar jaar later bijna aan de zelfde prijs terug verkopen.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Naar het schijnt is de Samyang 14/2.8 een zeer degelijke lens met optische goede resultaten. Ze is bruikbaar op crop en FF-formaat en kost amper 350 euro.
                Deze lens is enkel verkrijgbaar met manuele scherpstelling; maar op dergelijke groothoek lijkt mij dat niet echt een gemis.
                http://www.photozone.de/canon-eos/53...ng14f28eosapsc
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  Als je denkt dat je pas binnen enkele jaren gaat overschakelen zou je gerust een croplens kunnen kopen, tegen dan heeft ze haar nut ruimschoots gediend en kan je ze altijd verder verkopen.
                  Maar als je nu echt graag iets koopt heb je ook de Sigma 12/24 nog, dat is de enige FF zoomlens die zo wijd kan voor zover ik weet en kan op je crop ook al dienen.
                  Wel ja, dat is hem nu net, ik gok dat ik pas binnen 3-5 jaar, na mn studies met een FF ga rondlopen, maar als het van mij afhangt, koopt ik me volgend jaar al een...
                  En die tip over de 12-24 is wel een goeie, bedankt!

Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn
                  Sinds wanneer is een lens met minder bereik, minder lichtsterkte en vergelijkbare scherpte een upgrade?
                  Ik dacht dat de L-lenzen wel wat scherper waren dan de tamrons, want over de scherpte daarvan ben ik toch niet altijd tevreden... Zeker voor shoots ben ik er niet tevreden van, als ik het dan vgl met mijn 70-200L
                  Ook heb ik gezien dat de 17-40 geen last zou hebben van flare, terwijl dat bij mijn tamron wel een pain in the @ss is.

@ de rest, bedankt voor de tips, de 10-22 was inderdaad mijn eerste gedachte voor een groothoek.
                  En ik zou toch graag voor een zoom gaan

Comment

Even mijn vraag updaten:

Stel dat ik voor de 17-40L ga, is dit dan echt een verbetering op mn huidige tamron?
                    Ik hoor van reviews dat het een prachtlens is, geen flare enzo, maar hier en op scherptetests lijkt de tamron scherper te zijn...

Iemand ervaring met beiden?

Comment

Even mijn vraag updaten:

Stel dat ik voor de 17-40L ga, is dit dan echt een verbetering op mn huidige tamron?
                      Moeilijk te zeggen omdat er nogal wat verschil kan zitten onder de Tamrons onderling maar ik zou nee zeggen.

Een 17-40 is een full frame lens, als ge nog niet direct zicht hebt op een body upgrade zie ik het nut niet om daar nu in te investeren. Op crop kunt ge uw ISO niet te ver omhoog draaien vooraleer ge lelijke ruis krijgt, dus F/2.8 is geen overbodige luxe, en over 3 jaar is er vast een andere UWA die ge liever wilt

Als ge dan toch echt ontevreden zijt van de Tamron, dan zou ik gaan voor ofwel de Sigma 18-35 F/1.8 (ragscherp, goede bouwkwaliteit / wel zwaar, groot en weinig zoombereik) en uw Tamron nu van de hand proberen te doen, ofwel de Canon 17-55 en uw Tamron nu van de hand proberen te doen.

Als ge er mee kunt leven, koop dan gewoon een crop groothoek à la Canon 10-22 en wanneer de tijd voor FF daar is verkoopt ge heel uw santenkraam opnieuw hé
                      Last edited by lykmeraid; 10 oktober 2013, 17:21.
                      flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                        ... Als ge er mee kunt leven, koop dan gewoon een crop groothoek à la Canon 10-22 en wanneer de tijd voor FF daar is verkoopt ge heel uw santenkraam opnieuw hé
                        EF-S 10-22 is een heel goede lens, hier is er eentje voor €380:

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties en tips!

Ik denk dat ik toch maar even ga wachten vooraleer ik een nieuwe lens koop... Ik heb nog andere dingen waarin ik wil investeren, en groothoek gebruik ik niet vaak en mijn tamron blijkt al goed genoeg te zijn

Dan maar wachten op en/of dromen van het moment dat ik met een FF kan werken

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties en tips!

Ik denk dat ik toch maar even ga wachten vooraleer ik een nieuwe lens koop... Ik heb nog andere dingen waarin ik wil investeren, en groothoek gebruik ik niet vaak en mijn tamron blijkt al goed genoeg te zijn
                            en een ieder maar met ideeën laten komen...?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              en een ieder maar met ideeën laten komen...?
                              grt,bouk.
                              Ik twijfelde tussen een lens of andere dingen voor de feestdagen icm mijn verjaardag (valt ook rond die periode),
                              Dus het was niet geheel een hypothetische vraag hoor

Comment

Working...
                              X