Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale 'reislens'?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ideale 'reislens'?

De ideale reislens, bestaat deze dan ?
    Alles hangt af van het belang dat je hecht, en wat je verwacht van reisfotografie.
    Bij mij is dat belang redelijk hoog, zowat het fotografisch hoogseizoen.
    Dan heb je nog het soort fotografie wat je aanspreekt, de ene houdt van landschappen fotograferen,
    de andere van gebouwen in soms duistere omstandigheden zoals binnen in kerken en kastelen,
    dan heb je de natuurfotografen, die graag vogels gaan spotten,
    dan heb je nog deze die graag de ganse vakantie hun lief op elke foto zetten enz.
    Allemaal types van fotografie waar je een méér of minder geschikt objectief voor kan gebruiken.
    Zo ben je bij gebouwen beter af met een objectief met veel hoekscherpte dat weinig vervorming maakt,
    bij landschappen is die vervorming meestal van minder belang, om vogels te spotten heb je dan best een lange télé bij,
    binnen in een donker kasteel, ben je dan beter af met een lichtsterk groothoek objectief enz. enz.
    Persoonlijk maak ik graag mooie reisfoto's waar dan nog liefst weinig mensen opstaan, speel ik graag met details,
    die kan ik er dan laten uitkomen met de scherptediepte te beperken, dus een groot diafragma.
    Bij mijn soort reisfotografie, zijnde een mooie streek en gebouwen bezoeken dus liefst en meestal een lichtsterke groothoek,
    met over het algemeen als meest gebruikte mijn 35mm f1.4.
    Met wat in mijn handtekening staat maak ik mijn foto's, maar ik denk er niet aan om mij een minderwaardige lange zoom
    aan te kopen met alle bijkomende nadelen, zoals vertekening, weinig lichtsterk enz.
    Maar ik kan best begrijpen dat sommige mensen het liefst licht houden, en dat er mensen zijn waarvoor een D90 met een 18-105
    nog te zwaar is om te reizen.
    Zoals reeds gezegd, voor mij persoonlijk is mooie foto's proberen te maken 50% van mijn reis, en toegegeven, dat ik mij soms mateloos
    kan ergeren aan storende elementen zoals electriciteitskabels, schotelantennes, reklameborden enz. op eeuwenoude prachtige gevels,
    of een mooi zicht dat je er maar niet kan opkrijgen zonder dat stomme verkeersbord of die hoogspanningsmast erbij te moeten nemen,
    de meesten hier zullen dat wel herkennen. En wil je de ganse vakantie je lief in allerlei houdingen fotograferen, om nadien op Facebook te zetten,
    neem dan je compactje of je smartfone mee, ze zullen ze wel herkennen...
    In dat opzicht waren onze vele reizen door Zuid-Afrika en een stukje Namibië toppers, weinig storende elementen enz.
    Maar dat zal voor iedereen wel anders zijn, dus voor mij, mijn D800 met een stel super lichtsterke primes, speciaal voor dit jaar
    heb ik mij een mooi carbon statief gekocht, ik wil het graag niet TE zwaar, maar dan zonder aan kwaliteit te moeten inleveren.
    Dit jaar gaan wij maar eind augustus naar Frankrijk, ik wil dit jaar wat avondfotografie
    proberen te maken, een thema dat ik mijzelf opleg, maar of dat ervan zal komen, dat kan ik nu nog niet zeggen.
    Last edited by Guest42; 29 juli 2013, 09:06.

Comment

Vroeger werkte elke goede grote fotograaf met 35mm op full frame,wat toen nog niet zo heette,wat de beste en fraaiste foto's voortbracht ,maar denkbaar,dus op een DX een 24mm lens 2,8 van Nikon ,een droom van een lens ,licht,gevoelig en super goed,groetjes.

Comment

Dé ideale reislens is voor mij één lens die in de meeste omstandigheden redelijke foto's mogelijk maakt, de TS spreekt over één lens dus ik begin niet over meerdere lenzen.
        Mijn keuze zou dus een 18-200 zijn op crop en een 28-300 op FF. Ik doe dat al jaren zo, ik neem zelfs nooit een macrolens mee, wel een goede prosumer, bvb een Fuji X-S1.
        Als natuurlijk het telegebied geen belang heeft heb je andere mogelijkheden, dan kan je wel lichtsterker gaan werken..... lichtsterker en weinig gewicht, toch nog een beetje zoom en niet te zwaar, rekening houdend met bedrag van maximaal 500€.....dan denk ik direct aan bvb een Tamron 28-75 f/2.8
        Last edited by Franciskine; 3 augustus 2013, 09:46.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik volg demeyereg met het eerste lijntje van zijn reactie, nl. ik wou dat de ideale reislens bestond .
          Dan moesten we niet met die fototas of rugzak of slingbag of......rondzeulen .
          Mvrgr.

Comment

als je maar 1 lens meeneemt en niet voor beestjes gaat,dan is de tamron 17-50mmF2.8 een mooi lensje of een 2dehandse nikon 17-55mm F2.8 wel redelijk zwaar maar je neemt er maar 1 mee hé.
            en de 35mm is idd een prijs/kwaliteit een toplens alleen voeten zoom natuurlijk
            Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Dé ideale reislens is voor mij één lens die in de meeste omstandigheden redelijke foto's mogelijk maakt, de TS spreekt over één lens dus ik begin niet over meerdere lenzen.
              Mijn keuze zou dus een 18-200 zijn op crop en een 28-300 op FF. Ik doe dat al jaren zo, ik neem zelfs nooit een macrolens mee, wel een goede prosumer, bvb een Fuji X-S1.
              Als natuurlijk het telegebied geen belang heeft heb je andere mogelijkheden, dan kan je wel lichtsterker gaan werken..... lichtsterker en weinig gewicht, toch nog een beetje zoom en niet te zwaar, rekening houdend met bedrag van maximaal 500€.....dan denk ik direct aan bvb een Tamron 28-75 f/2.8
              Met deze lens heb ik heel plezier

Was en is een goed lensje.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Met deze lens heb ik heel plezier

Was en is een goed lensje.
                Die lens staat nu dagelijks op mijn D3S ....:-)
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Als ik mijn exifs na een reis er op nakijk, dan merk ik dat ik het bereik tussen de 24 en 70 mm het minst van al gebruik (ong 20%).
                  Meestal is het ofwel een stuk breder dan 24 mm of verder in het telebereik (tussen de 80mm en 180 mm).
                  De ideale reislens bestaat voor mij niet; wel een trio van lenzen: 14-24, 24-120 en 70-200.
                  De 24-120 zou eigenlijk perfect kunnen vervangen worden door een vaste 50mm.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ongeveer 80% van mijn reisfoto's zijn met een 35mm. Dan een 15% met 28mm, de resterende met 50mm of 90mm. Langer of breder neem ik niet mee want die worden nog minder gebruikt. Maar ik zit dan ook meestal in stad, binnen in kerken en kastelen of museums.

Comment

Ik doe mee met Franciskine, op mijn FF zit er op reis slechts één lens als ik niet zwaar bepakt wil zijn, de Nikkor 28-300mm. Dé alles ineen lens voor een FF. Ik had ook eerst een D90 en kocht na mijn kitlens 18-105mm nog enkel lenzen die ook op FF te gebruiken waren. Op een D90 heb je natuurlijk daardoor geen breedhoek meer, maar die 300 die dan een 480mm wordt is wel praktisch als je meer tele wilt gaan. Nog een nadeel is dat de lens duurder is dan een gelijkaardige DX lens, maar hij is de investering meer dan waard!

Ik vind de 28-300 een erg onderschatte lens. Je hoort er vrij weinig over, maar voor wie hem heeft is het een echt werkpaard. Ik schrijf hier niet dat het een volbloed is hé, maar hoe vaak heb je op reis zo'n volbloed nodig? Ik loop liever op mijn gemak ronde met een niet te dure lens.

Groetjes,

Riho
                      Last edited by Riho; 6 augustus 2013, 09:54.
                      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Die lens staat nu dagelijks op mijn D3S ....:-)
                        Aaah; eindelijk iemand gevonden met verstand
                        't Is géén pro-lens maar dat laat me koud.
                        De resultaten tellen.
                        Ik had er vooraf veel over gelezen en niet bij die Ken Rockwell maar o.a. bij Thom Hogan
                        Zelfs op de volle 85 blijft die lens scherp.

Nikon heeft een nieuwe: AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR.
                        Ben benieuwd hoe die presteert.

Een ideale reislens moet in feite alles kunnen, van wat groothoek tot tele.
                        De huidige camera's passen een correctie toe in de camera zelf dus vertekeningen ed. worden opgelost.
                        (de camera herkent de lens)
                        En wat de lichtsterkte betreft: tegenwoordig is bijv. een ISO 1600 ook geen probleem meer qua ruis.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                          Ik doe mee met Franciskine, op mijn FF zit er op reis slechts één lens als ik niet zwaar bepakt wil zijn, de Nikkor 28-300mm. Dé alles ineen lens voor een FF. Ik had ook eerst een D90 en kocht na mijn kitlens 18-105mm nog enkel lenzen die ook op FF te gebruiken waren. Op een D90 heb je natuurlijk daardoor geen breedhoek meer, maar die 300 die dan een 480mm wordt is wel praktisch als je meer tele wilt gaan. Nog een nadeel is dat de lens duurder is dan een gelijkaardige DX lens, maar hij is de investering meer dan waard!

Ik vind de 28-300 een erg onderschatte lens. Je hoort er vrij weinig over, maar voor wie hem heeft is het een echt werkpaard. Ik schrijf hier niet dat het een volbloed is hé, maar hoe vaak heb je op reis zo'n volbloed nodig? Ik loop liever op mijn gemak ronde met een niet te dure lens.

Groetjes,

Riho
                          Ja juist
                          Laat ze maar rondlopen met 20 kg. materiaal
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Tanja, ik heb met mijn vroegere D300 ( zelfde processor/sensor als jou D90 ) ondermeer een Thailand reis gemaakt met de 18-200mm. Dat is me, in weerwil van lenzensnobisme, uitstekend bevallen. Ben ook in tempels geweest en jungle. Door zijn grote zoombereik ook uitstekend geschikt voor portretten ( candid ) op enige afstand. Er is beter, jawel, maar om echt duidelijk zichtbare verschillen in kwaliteit te realiseren kom je er niet met je 18-105mm, dan neem je beter een koffer vol lichtsterke primes mee.Kost niet alleen een vermogen, vaak ga je foto's missen door het gehassel met lenzenwissels. Voeg daarbij het gesleur en het risico op diefstal.

Walter

Hier dezelfde ervaring. Op crop gebruik ik ook nog een 18-200, op de D700 een 28-300. Wel originele Nikonlenzen. Steeds tevreden over deze als reislens. Ook al zijn de beweringen van sommigen tegenovergesteld. En als je in de lichtzwakke omstandigheden uit de voeten wil: een 50 mm 1.8 kost niet veel en weegt ook niet veel als aanvulling.

En ..... 24---- 120 of 85 of 70 is NIET geschikt als reislens. De kwaliteit is nauwelijks beter maar de 24 is niet genoeg als groothoek.

Comment

Ik ben zeer lang zeer tevreden geweest van mijn 16-85mm nikkor als reislens... Die gaat net dat beetje breder én dat beetje meer tele dan de gemiddelde kitlens zonder aan kwaliteit in te boeten. Meestal nam ik ook een 35mm f/1.8 lensje mee als ultra-lichtgewicht oplossing voor plaatsen waar er weinig licht voorhanden was... Tegenwoordig ben ik overgestapt naar een (tweedehands) 17-55mm f/2.8 wat als voordeel heeft dat ik niet meer van lens moet wisselen, en dat ik over het hele bereik een groot diafragma heb... Wat ik met die 17-55mm als echt nadeel ondervind is dat ze een pak meer weegt dan m'n 16-85mm samen met de 35mm. Dat ik minder zoombereik heb is niet zo erg, ik verwerk m'n foto's toch meestal in Lightroom, en dan crop ik wel...

Als nikon echter ooit met een 16-85mm f/2.8 op de markt zou komen... dan zou dat voor mij toch al behoorlijk dicht in de buurt van de ideale reislens komen...
                              Art without engineering is dreaming, Engineering without art is calculating
                              Without Engineers, Science Is Just Philosophy

Comment

Working...
                              X