Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kras op Lee-filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kras op Lee-filter

Hallo allemaal,

Ik ben met mijn polarisatiefilter van Lee tegen mijn ijzeren frame van mijne houder gekotst en nu is er een kras van ongeveer 1 cm lang.
    Is hier iets aan te doen want is echt wel zonde.

Groetjes
    --> www.browet-photography.be <-- Canon EOS 5D Mark II - Canon 50mm 1.4 - Canon 24 L 1.4 - Tamron AF 90mm 2.8 macro - canon 135 L 2.0 - speedlite 430 EX en 580 II - LEE filters, Mafrotto statief, California sunbounce

Re: Kras op Lee-filter

Ik vrees dat daar niet veel aan te doen is, op zo'n filter zit een coating en als je zou proberen om de kras uit het glas te polijsten, dan is de coating het eerste slachtoffer.
    Zonder coating zullen er gemakkelijker problemen zijn met flare, en door het polijsten zal het glas ook niet meer 100% vlak zijn (of je dat ook werkelijk op een foto zal zien, dat weet ik niet).

Je hebt een filter gekocht om het frontelement van de lens te beschermen, en dat heeft zijn werk gedaan, dan moet je het filter vervangen...

Gebruik je wel altijd een zonnekap op die lens? Die zorgt in de meeste gevallen voor een vrij goede bescherming van het frontelement.
    Maar ik zie zelf nog geregeld mensen fotograferen met de zonnekap omgekeerd op de lens, dan zal die ook niet veel helpen (gisterenavond heb ik er zo nog een paar gezien).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik vrees dat daar niet veel aan te doen is, op zo'n filter zit een coating en als je zou proberen om de kras uit het glas te polijsten, dan is de coating het eerste slachtoffer.
      Zonder coating zullen er gemakkelijker problemen zijn met flare, en door het polijsten zal het glas ook niet meer 100% vlak zijn (of je dat ook werkelijk op een foto zal zien, dat weet ik niet).

Je hebt een filter gekocht om het frontelement van de lens te beschermen, en dat heeft zijn werk gedaan, dan moet je het filter vervangen...

Gebruik je wel altijd een zonnekap op die lens? Die zorgt in de meeste gevallen voor een vrij goede bescherming van het frontelement.
      Maar ik zie zelf nog geregeld mensen fotograferen met de zonnekap omgekeerd op de lens, dan zal die ook niet veel helpen (gisterenavond heb ik er zo nog een paar gezien).
      Daar vreesde ik al voor.
      Het probleem is dat een zonnekap voor de filter niet lukt. De Polalisatiefilter is 105mm en dan is het opzetstuk. Allé ik heb nog niet gekeken maar dit systeem 'beschermen' is niet zo eenvoudig.

Als ik dat zou polijsten waar kan je daarvoor bij terecht want zelf zie ik dat niet zo zitten en wil die persoon zijn mening wel vragen.
      --> www.browet-photography.be <-- Canon EOS 5D Mark II - Canon 50mm 1.4 - Canon 24 L 1.4 - Tamron AF 90mm 2.8 macro - canon 135 L 2.0 - speedlite 430 EX en 580 II - LEE filters, Mafrotto statief, California sunbounce

Comment

Ik heb het verkeerd gelezen, het is dus een polarisatiefilter in plaats van een uv-filter.
        De werking van een polarisatiefilter zal waarschijnlijk verdwijnen als de coating er af is.
        Een polarisatiefilter kan je niet altijd combineren met een zonnekap, want je moet zo'n filter ook kunnen draaien voor het optimale effect (met de zonnekap kan je er niet goed aan).

Glas kan je polijsten, maar als je dat zou moeten laten doen, dan kost dat meer dan een nieuw filter (dan mag het zelfs al een heel duur filter zijn).
        En dan zal dat filter nooit meer goed werken, de enige oplossing blijft dus dat je het vervangt.

Naar het schijnt zijn Hoya HD filters krasbestendiger dan andere (maar het zijn niet de goedkoopste).
        Maar een nieuw frontelement van de lens zelf zal meestal nog duurder zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Kras op je filter, maar zie je hem op de foto?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Kras op je filter, maar zie je hem op de foto?
            Daar dacht ik ook meteen aan. Aangezien het een pola is valt er niet direct zonlicht op en is de kans groot dat je er niks van merkt.
            Polieren, al zou je dat zelf kunnen doen, verandert de dioptrie van het glas en zal dus vervorming geven.
            Als je geluk hebt zie je de kras niet in de foto's, en anders is het eentje om verticaal te klasseren.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Daar dacht ik ook meteen aan. Aangezien het een pola is valt er niet direct zonlicht op en is de kans groot dat je er niks van merkt.
              Polieren, al zou je dat zelf kunnen doen, verandert de dioptrie van het glas en zal dus vervorming geven.
              Als je geluk hebt zie je de kras niet in de foto's, en anders is het eentje om verticaal te klasseren.
              Het is idd te verwaarlozen op beeld. In het afstellen zie je een klein vaag wit vlekje maar als ik dan de foto bekijk dan is het echt serieus zoeken naar het vervaagde stuk.
              Nog bruikbaar naar mijn mening:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elvinio Bekijk bericht
                Het is idd te verwaarlozen op beeld. In het afstellen zie je een klein vaag wit vlekje maar als ik dan de foto bekijk dan is het echt serieus zoeken naar het vervaagde stuk.
                Ik denk dat je hem beter vervangt want het stoort JOU dat er de kras opzit, tenslotte blijft het je bezig houden en til je er aan, ook al weet je zelf dat de kras moeilijk waarneembaar is op je foto.
                Je wil de mening hieromtrent van anderen maar die zien de kras, noch de genomen foto's niet.
                Indien het jou niet stoorde en er is niks waarneembaar, dan zou je het hier niet op het forum plaatsen... niet ?

Dus hangt van jou zelf af.

Voor mij persoonlijk.. als ik zo een kras moest hebben dan gaat dat ding er gewoon af en koop een nieuw.
                Misschien zonde maar... het zal je maar overkomen dat je die éné foto gemaakt hebt waar nu toevallig juist een vaag vlekje in te zien is.
                Gezien het materiaal dat u gebruikt is zo'n filter een relatief kleine kost.
                Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

http://www.fotokonijnenberg.be/produ...t=rel&items=20 nou moe ...
                  in de optica deactiveert men de wanden van een kras door ze zwart te maken, bvb met chinese inkt ... alzo blijft er normaliter alleen nog een verwaarloosbaar lichtverlies over ... buiten je 24er zou je daarna niet veel last meer mogen hebben met de gedeactiveerde kras

Comment

Het beste is dus nu voor de pola een UV beschermfilter te plaatsen om krassen te voorkomen!

Comment

Beter een 'clear' filter.
                      Bv bij Nikon lenzen bestaan de NC filters. Deze geven vrijwel geen effect op foto's en beschermen de frontlens.
                      Ik neem aan dat Canon ze ook heeft.
                      Rinus

PS en opnemen in je verzekering kost een paar eurocentjes extra, maar bespaart flinke bedragen bij dure filters

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                        Beter een 'clear' filter.
                        Bv bij Nikon lenzen bestaan de NC filters. Deze geven vrijwel geen effect op foto's en beschermen de frontlens.
                        en hoe ga je nu krassen in de Pola voorkomen?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Meneer Janssen
                          Bent u van uw zelf zo slim/bijdehand?
                          Cursusje 'begrijpend lezen' volgen, doet wonderen voor u.
                          Groet
                          Rinus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                            Meneer Janssen
                            Bent u van uw zelf zo slim/bijdehand?
                            Cursusje 'begrijpend lezen' volgen, doet wonderen voor u.
                            Groet
                            Rinus
                            hjanssen heeft gelijk.
                            Je plaatst uw Nikon clear filter op uw lens. De Lee filters die elvinio gebruikt zitten in een houder en die zitten daarvoor. De beschermingsfilter op de lens zit daar dus achter en beschermt die pola filter niet.
                            Dus: frontlens - nc filter - Lee filters in houder. Nu aan jou. Ik gebruik jou woorden dan maar: Cursusje 'begrijpend lezen' volgen, doet wonderen voor u.
                            Last edited by timefreezer; 27 juli 2013, 22:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Het beste is dus nu voor de pola een UV beschermfilter te plaatsen om krassen te voorkomen!
                              Mijn reactie was op het gebruik van een UV beschermfilter.
                              Elk filter vóór een polarisatiefilter is i.m.o. te veel.
                              Jullie gaan ook totaal voorbij aan de vraag van de Topic Starter: die vraagt of een kras is te repareren.
                              Het antwoord is natuurlijk nee.
                              Hoe voorkomen?
                              Beter uitkijken en niet stoten.

Gezellig trouwens: met zijn drieën op een cursus begrijpend lezen

Rinus

Comment

Working...
                              X