Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony: aanvullende lens naast "allround" Tamron 17-50 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony: aanvullende lens naast "allround" Tamron 17-50 2.8

Hallo iedereen,

ik loop al een tijdlang erg tevreden rond met een lichtsterk "allround"-objectief van Tamron (17-50mm 2.8). Ik krijg er prachtige foto's uit en het is een grote meerwaarde tegenover een gewone kitlens. Prijs-kwaliteit is dit werkelijk top. De camerabody is een cropcamera: Sony Alpha 77.

Het kriebelt echter om een extra lens te kopen die me wat meer mogelijkheden biedt op fotografisch vlak. Daarom ben ik bereid er ook wat meer voor te betalen. Ik zoek een lens die een goede aanvulling vormt. Ik wil nog meer diepte, scherpte en bokeh. Daarom ook graag een groter bereik. Dus: ik twijfel over een extra zoomlens (in het lichtsterke gamma is dat snel een 70-200mm 2.8) of een prime lens. Het voordeel van die laatste is dat het best mobiel is. Een lichtsterke 70-200 is een kanon om mee te brengen en ik doe graag avontuurlijke reizen.

En toen viel mijn oog op de Carl Zeiss 85mm 1.4. Lovende reviews over een weliswaar dure, maar heel kwaliteitsvolle lens. Omdat ik niet van het type ben om zomaar op den boef een hele resem fotomateriaal te kopen wil ik dit daarom even op internet gooien om wat meningen los te krijgen.

De CZ 85mm 1.4 is geroemd als portretlens, maar welke andere soort foto's kan je eruit halen?

Wat denken jullie? Budgetgewijs kan ik dit wel aan (lang leve de belastingen), maar ik vrees dat als ik een goedkoper alternatief koop dat ik het in een later stadium toch ga vervangen door de topklasse.

Om een idee te krijgen van het soort foto's dat ik graag trek: http://www.flickr.com/photos/prachti...7631758704449/
    (Portretten heb ik niet zoveel geplaatst omdat ik bij deze mensen heb overnacht. Couchsurfing immers is delicaat in Iran.)

Re: Sony: aanvullende lens naast "allround" Tamron 17-50 2.8

Je haalt een leuk voorstel aan

Die CZ85 staat op BD 2e hands te koop en het is bijna onbegrijpelijk dat die er nog staat...dat is een waanzinnig goede lens! Mijn favo FL is bovendien 85mm...dus ik neem die zowat overal mee.
    Het is allemaal kwestie van je lens te kennen, hier en daar ben je beperkt door een prime te gebruiken, maar de foto's die je ermee kan trekken zijn werkelijk!

Ik kan je zo'n 85 alleen maar aanraden...! Een ander zéér goed alternatief is de Sigma 85mm F1.4...heeft interne scherpstelling (in tegenstelling tot de CZ) en is geruisloos...bovendien optisch ook erg goed... Maar zoals je zei, als je later upgradedrang krijgt naar topklasse...dan best ineens de CZ kopen!

Comment

Re: Sony: aanvullende lens naast "allround" Tamron 17-50 2.8

Misschien wil je wel iets langers - een 135mm of een 200mm witte HS van Minolta. Er bestaat ook de relatief zeldzame f2.8 soft en de f2.0 van minolta op 100mm - allemaal meer dan behoorlijk glas, om nog te zwijgen van de zeiss aan 135mm f1.8 - dat zou de scherpste Sony lens zijn op dit moment.

Comment

Working...
      X