Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR versus Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G ED DX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR versus Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G ED DX

Ik beschik over een nikon d60 waar ik op zich zeer tevreden van ben.
    Nu wil ik m'n huidige lens (200 mm) vervangen door een model met meer bereik en ik kom daarbij uit op deze twee modellen waarvan het verschil in prijs toch wel beduidend is.
    Ik vermoed dat de IF daar voor een stuk haar rol in speelt maar kan iemand me vertellen welke lens ik het best kan aanschaffen voor sportfotografie? Wat is het verschil tussen de twee genoemde lenzen en wanneer is die IF echt interessant.

Re: Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR versus Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G E

Binnen- of buitensport? Welke sport?

Als het om binnensport gaat, zou ik eerder opteren voor een 2.8 of 4.0 over het hele bereik, en liever een wat kortere lichtsterke lens dan een langere minder lichtsterke.
    Ik heb geen ervaring met deze lenzen, dus ik kan je geen specifiek antwoord geven. Algemeen mag je stellen dat - binnen een zelfde gamma/generatie/familie lenzen - hoe groter het zoombereik is, hoe minder de kwaliteit zal zijn, zeker aan de uiterste brandpuntsafstanden. Nu is de verhouding bij deze twee 4,3 resp 5,4, het gaat hier niet om enorme zoomfactoren zoals een 18-270 met een factor 15.
    Bekijk de kwaliteit van beide bij 300mm, aangezien je naar meer tele op zoek bent. Kijk vooral naar vertekening en CA (chromatische aberatie).
    Waarom niet eens kijken naar de Sigma 120-400, zelf heb ik de 150-500, waar ik erg tevreden over ben.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Re: Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR versus Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G E

Het gaat hem om buitensporten (voetbal, korfbal).
      De vraag is vooral wat het voordeel van die IF hierbij kan zijn.

Comment

IF is Internal Focus. Dat betekent dat je lens niet langer/korter wordt bij scherpstellen, en dat het frontelement niet verdraait. Het eerste is soms nuttig bij macro (heel dicht op de lens), het tweede wanneer je met een polarisatiefilter werkt.
        In jouw geval maakt het weinig uit. Het is gewoon een lensontwerp.
        Ik weet niet of deze lens zijn lengte behoudt bij het zoomen (mijn Sigma 70-200/2.8 blijft constant), in dat geval heb je een klein voordeel, nl dat je lens niet werkt als een fietspomp, en bij in/uitzoomen lucht opzuigt. Grotere lenzen met een grote zoombeweging (zoals de Sigma 150-500) pompen massa's lucht, en die voel je (bij de D7000) ontsnappen via de zoeker.
        als je lucht opzuigt, zuig je ook wat stof op... en dat komt ooit wel op de sensor terecht, die vrij makkelijk schoon te maken is, maar ook op andere plaatsen, zoals in de zoeker, en daar is het wat lastiger.
        Welke 200mm heb je nu eigenlijk?
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Van de twee objectieven die je vermeldt: kies dan beter voor de 70-300 voor de snellere AF!
          Toon Nikonian
          D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Working...
          X