Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm 1.8 of toch..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 85mm 1.8 of toch..

Hallo

Ik ga mij een nieuwe lens kopen voor mijn verjaardag, maar zit met het probleem dat ik totaal niet weet welke.. Momenteel zit ik met de 17-55mm is ii kitlens, over de breedte ben ik hier voorlopig nog wel tevreden mee, maar ik heb het gevoel wat zoom te missen.
    Mijn budget is rond 400€ en tegen het einde van het jaar wil ik mij dan een duurder lens kopen, maar voorlopig eerst iets te vervanging/aanvulling van de kitlens.

Camera: 650D

Hier zijn mijn keuzes:
    - 85mm 1.8 (omdat ik graag portretfoto's maak + dat deze op crop wel voor 136mm zorgt, wel geen zoommogelijkheden, maar veel scherpte en ideaal voor portret)
    - Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 iS USM : betere kwaliteit, 28 is op crop wel 36mm wat dus niet breed is, maar mooie zoom en zienbare betere kwaliteit dan kitlens, prijs is wel stukje duurder!
    - Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 iS STM : mooi zoombereik, een walk around lens, maar kwaliteit niet op en top, vergelijkbaar met kitlens..
    - Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 iS USM (BULK): mooi zoombereik, een walk around lens, maar heb hier veel negatieve dingen over gelezen + beeldkwaliteit zou gelijk zijn aan kitlens?

Wie biedt mij raad?

Alvast bedankt!

Re: 85mm 1.8 of toch..

Van al die lenzen vind ik er maar eentje interessant nl. de EF 85mm F/1.8 USM. Heb deze zelf tijdelijk gehad. Een scherpe lens die snel focust voor relatief weinig geld. Optisch een pak beter dan je kitlens.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Wellicht een idee om ook eens te kijken naar Tamron ?

Comment

M'n laatste nieuw lensje is de 85mm 1.8 en is werkelijk een prachtige lens! Ik kan je deze echt aanraden.
        Heel erg scherp, prima voor donkere situaties en een prachtig bokeh. Natuurlijk heeft ie wel z'n foutjes helemaal open, maar welke lens heeft dat niet?
        De prijs valt ook heel goed mee Ik zou er zeker wel een zonnekap bij kopen (niet inbegrepen), want anders ga je vervelende vlekken krijgen op je foto's.
        Veel geluk met je beslissing!

Comment

De lenzen die je aanhaald:
          - De 85mm 1.8 schijnt inderdaad een schitterende lens te zijn, zeker een aanrader, is wel een prime dus je benen worden zoom!
          - 28-135mm is zeker een goed maar al wat oudere lens, ik denk echter dat je de groothoek erg gaat missen.
          - 18-135mm is toch wel een goede lens, absoluut niet duur en hij schijnt toch wel wat beter te presteren als de kitlens en 17-85mm lens.
          - 17-85mm schijnt inderdaad niet beter te presteren dan de kitlens, enige voordeel wat je behaald is een wat uitgebreider zoom naar beide kanten.

Alternatieven die ik je wil meegeven:
          - 17-55mm vrijwel zelfde bereik maar optisch een stuk beter en lichtsterk, nadeel is de prijs, tweedehands zou je deze voor max € 500 moeten kunnen krijgen.
          - 15-85mm beter bereik, met name de 15-18mm is een wereld van verschil is optisch veel beter (ook veel beter dan de 17-85mm die nog wel eens verward wordt met de 15-85mm), nadeel is dat hij niet echt lichtsterk is maar voor een goede walkaround lens hoeft dit ook geen nadeel te zijn (gebruik hem zelf al een hele tijd met veel plezier), ander nadeel is de prijs, tweedehands zou je deze voor max € 500 moeten kunnen krijgen.
          - 70-200mm f4, dit is een van de beste lenzen van Canon, voordeel het bereik, optisch geweldig, vast diafragma en L. Nadeel is, geen IS en de prijs, maar voor € 400 is deze tweedehands wel te vinden. Je zult dan je kitlens moeten bewaren want de 70-200mm is een aanvulling en geen vervanging.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
            70-200mm f4, dit is een van de beste lenzen van Canon, voordeel het bereik, optisch geweldig, vast diafragma en L. Nadeel is, geen IS en de prijs, maar voor € 400 is deze tweedehands wel te vinden. Je zult dan je kitlens moeten bewaren want de 70-200mm is een aanvulling en geen vervanging.
            Onthoud dat 85mm op een crop vrij lang kan zijn binnen bij beperkte ruimte. Deze zou ik niet aanraden als je beperkt bent in ruimte, tenzij je voor portret hoofd- schouders gaat.

Zelf gebruik ik ook de 70-200 F4 L (niet is) voor portret. In de meeste gevallen lukt dit wel, voor full body of groepsportretten is deze vaak te lang.
            Voor baby's en kinderen (tot 6j) lukt dit wel om ze er volledig op te krijgen, maar zijn ook kleiner dan volwassenen natuurlijk

De 70-200 is wel universeler dan de 85 mm en kan je met cash back makkelijk voor 539 € kopen (heb ik er ook nieuw aan betaald). Persoonlijk zou ik nog wat sparen. http://www.camerashop.be/product/235...l-usm-cps.html

PS: ik werk ook met een crop camera.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
              Onthoud dat 85mm op een crop vrij lang kan zijn binnen bij beperkte ruimte. Deze zou ik niet aanraden als je beperkt bent in ruimte, tenzij je voor portret hoofd- schouders gaat.

Zelf gebruik ik ook de 70-200 F4 L (niet is) voor portret. In de meeste gevallen lukt dit wel, voor full body of groepsportretten is deze vaak te lang.
              Voor baby's en kinderen (tot 6j) lukt dit wel om ze er volledig op te krijgen, maar zijn ook kleiner dan volwassenen natuurlijk

De 70-200 is wel universeler dan de 85 mm en kan je met cash back makkelijk voor 539 € kopen (heb ik er ook nieuw aan betaald). Persoonlijk zou ik nog wat sparen. http://www.camerashop.be/product/235...l-usm-cps.html

PS: ik werk ook met een crop camera.
              Ik heb de 70-200 F/4L IS (de non-IS versie heb ik een paar dagen gehad en teruggestuurd omdat ik vond dat ik de IS functie miste). De 70-200 F/4L (IS) is praktischer dan de 85 F/1.8, maar de 85 F/1.8 heeft het voordeel van lichtsterker te zijn (en bovendien ook nog eens scherper). Ik zou de 70-200 F/4L (IS) dus niet zomaar beter durven noemen dan de 85 F/1.8 voor portretten.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

[/URL]
                Voor een mooi portret heb je sowieso 2-3 meter nodig, dichterbij is zelden mooi. Ik zou eerder langer dan 85 aanraden. Op een cropcamera gebruik ik vaak 100-120mm of voor portretten.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ruimte heb ik voldoende, dus die drie meter is geen probleem.

Ik hoor dat die 85 misschien wel mij beste keuze zal zijn.. Alhoewel ik die 18-135 wel nog handig vind qua zoom.. hmmm

Ik hou niet zo van tweedehands lenzen.. Gewoon het principe, je weet maar nooit dat ze een maand later stuk zijn.

Die 70-200mm of 15-85 zou ik misschien op het einde van het jaar kopen.

Bedankt alvast voor alle reacties!

Comment

De 18-135 is nog niet zo slecht zoals iedereen wel denkt. Ik heb ze ook, volopen is ze niet scherp en de bouwkwaliteit is iets minder. Op f8 is ze echt wel scherp.
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

bvphotography Dit heeft ook stukje te maken met je referentie kader. Waar vergelijk je het mee en wat zijn je eisen. Persoonlijk vind ik de 18-135 optisch niet veel toevoegen tenopzichte van de 18-55 IS. Ben je opzoek naar meer mm dan zou het voor mij een optie zijn, maar optische vooruitgang is minimaal tot niet aanwezig. Zelf zou ik dan eerder kijken naar objectieven als de 17-55 of 15-85 of een Tamron variant van deze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noooten Bekijk bericht
                        Ruimte heb ik voldoende, dus die drie meter is geen probleem.

Ik hoor dat die 85 misschien wel mij beste keuze zal zijn.. Alhoewel ik die 18-135 wel nog handig vind qua zoom.. hmmm

Ik hou niet zo van tweedehands lenzen.. Gewoon het principe, je weet maar nooit dat ze een maand later stuk zijn.

Die 70-200mm of 15-85 zou ik misschien op het einde van het jaar kopen.

Bedankt alvast voor alle reacties!
                        De 85 F/1.8 is optisch gewoon beter dan de 18-135 en ook nog eens lichtsterker. Voor portretten zou ik niet eens twijfelen tussen die 2 lenzen.

De 18-135 is nog niet zo slecht zoals iedereen wel denkt. Ik heb ze ook, volopen is ze niet scherp en de bouwkwaliteit is iets minder. Op f8 is ze echt wel scherp.
                        Mja, op F/8 is ze echt wel scherp... Vind ik niet meteen een goede referentie. Op F/8 is vrijwel elke lens scherp plus je hebt dan vaak teveel scherptediepte voor portretten (tenzij je groepsportetten wil maken met iedereen volledig scherp op de foto).

Comment

De kitlens van TS zal ook wel scherp zijn op F8, dan lijkt een 85mm mij toch een betere aanvulling, zeker voor portret.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            De 85 F/1.8 is optisch gewoon beter dan de 18-135 en ook nog eens lichtsterker. Voor portretten zou ik niet eens twijfelen tussen die 2 lenzen.

Mja, op F/8 is ze echt wel scherp... Vind ik niet meteen een goede referentie. Op F/8 is vrijwel elke lens scherp plus je hebt dan vaak teveel scherptediepte voor portretten (tenzij je groepsportetten wil maken met iedereen volledig scherp op de foto).
                            Als ik een mooi scherp portret wil maken, gebruik ik toch vaak f/8-f/11. Maar ik zie niet graag een gezicht versneden in scherpe en onscherpe plakken. F/8 geeft mij meestal een scherptediepte van een 20-30 cm, afhankelijk van standpunt en lens, wat ik net goed vind: scherp van neus tot de achterste haren.
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Als ik een mooi scherp portret wil maken, gebruik ik toch vaak f/8-f/11. Maar ik zie niet graag een gezicht versneden in scherpe en onscherpe plakken. F/8 geeft mij meestal een scherptediepte van een 20-30 cm, afhankelijk van standpunt en lens, wat ik net goed vind: scherp van neus tot de achterste haren.
                              Vind ik ook.
                              Soms kan het artistiek eens verantwoord zijn om een portret met zeer berperkte scherptediepte te hebben maar in het algemeen is het aangenamer dat neus, ogen en oren er scherp op staan en de achtergrond onscherp.

Comment

Working...
                              X