Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm 1.8 of toch..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 85mm 1.8 of toch..

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Als ik een mooi scherp portret wil maken, gebruik ik toch vaak f/8-f/11. Maar ik zie niet graag een gezicht versneden in scherpe en onscherpe plakken. F/8 geeft mij meestal een scherptediepte van een 20-30 cm, afhankelijk van standpunt en lens, wat ik net goed vind: scherp van neus tot de achterste haren.
    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
    Vind ik ook.
    Soms kan het artistiek eens verantwoord zijn om een portret met zeer berperkte scherptediepte te hebben maar in het algemeen is het aangenamer dat neus, ogen en oren er scherp op staan en de achtergrond onscherp.
    Is vooral persoonlijke voorkeur. Het hangt ook af van de doeleinden van de foto's. Poriën zijn bvb minder zichtbaar bij een kleinere scherptediepte (al kan dit achteraf ook softwarematig opgelost worden). Hoe dan ook moet het dichtstbijzijnde oog altijd scherp zijn (en indien mogelijk beide ogen).
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
      Is vooral persoonlijke voorkeur. Het hangt ook af van de doeleinden van de foto's. Poriën zijn bvb minder zichtbaar bij een kleinere scherptediepte (al kan dit achteraf ook softwarematig opgelost worden). Hoe dan ook moet het dichtstbijzijnde oog altijd scherp zijn (en indien mogelijk beide ogen).
      Of van de omstandigheden. Ik heb nogal wat foto's van mijn vrouw en zoon (allebei rosser dan ros) tijdens herfstwandelingen. Dan is het mooi als ze mee opgaan in de beukenhaag. In de zomer zie ik die krullenbollen liever van het groen afsteken met elk haartje zo scherp mogelijk.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik hou ook van een 85 mm als portretlens. Maar ik betrap me erop dat ik de laatste maanden meer en meer naar een 105mm macro grijp voor portretten.
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Working...
        X