Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie (Nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macrofotografie (Nikon)

    Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
    Jap, nikon D3000 maar zou die binnenkort graag vervangen... m'n eisen zijn precies wat hoger geworden dan in het begin! Heb nog wel wat foto's met die lens, als je wilt, kan ik er nog wel wat posten... Wil wel eens op pad gaan met jou, maar de kempen en west-vlaanderen... misschien net iets te ver uit elkaar é
    Leuk, je mag er hier nog altijd wat posten of in een privébericht. West-VL is idd wel wat ver he
    Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

    Comment


    • #17
      Re: Macrofotografie (Nikon)

      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      Wil je ze aanwenden voor beide : de Sigma 105 2.8 EX, ook een topper, die ik heb ik ten andere zelf gehad.
      Heb bij A&C de Sigma 105mm 2.8 en de Nikon 105mm 2.8 uitvoerig mogen testen.
      Bouwkwaliteit beide goed, Nikon voelde wat beter aan, maar geen enorm verschil.
      Op 1:1 was er geen verschil tussen beide, ze waren gewoon fantastisch scherp. Op iets langere afstand was de Nikon iets scherper.
      Maar dan maakte ik ze los van het statief en probeerde enkele foto's uit de hand:
      VR van de Nikon is STUKKEN beter dan die van de Sigma, op 1/15 neem ik een perfect scherpe foto (op 100%)op een D800E, terwijl dat bij de Sigma 1/60 was met OS aan.
      En dan was er nog het verschil in autofocus, de Nikon was echt zeer snel en amper hoorbaar; terwijl de Sigma veel trager, minder accuraat en luider was.
      Iets wat ook zeer opmerkelijk was, is dat de Sigma op een afstand van 3meter een diafragma van 3.2 heeft en op zo'n 6 meter 3.0, pas hierna wordt dit 2.8.
      De Nikon blijft 2.8 tot 1.9 meter afstand.

      Aangezien de Nikon zelfs 10 euro goedkoper was, heb ik geen seconde getwijfeld.

      Nu zonder de Cashback, schelen de Nikon en de Sigma nog altijd niet veel.
      Heb de Nikon nu al enkele weken en ben er zeer content van. Scherpstelafstand voor insecten is wat aan de korte kant voor 1:1 (28cm denk ik), maar vroeg in de ochtend bewegen die beestjes toch niet te fel . Heb de 150mm ook al eens geprobeerd, maar die is zo zwaar voor een macrolens.
      Weet wel dat een 150mm ook een stuk langer is en dus iets minder inzetbaar voor andere zaken en is moeilijker te hanteren dan een 105mm.
      Voordeel is wel dat je ongeveer 10cm verder van je onderwerp komt met een langere lens.

      Comment


      • #18
        Re: Macrofotografie (Nikon)

        Ik spreek nu wel van bijna tien jaar geleden, de Sigma had toen nog geen OS,
        en het prijsverschil tussen een Nikon lens en een Sigma was toen toch echt groot.
        De nieuwe EX met OS zal wel zeker niet slechter zijn dan de oude.
        Ik had ook geen behoefte aan meer mm's dan die 105, vlinders en libellen gingen probleemloos
        met de 50-500. Mijn nieuwe 50-500 heeft nu ook OS en stelt op 50 mm scherp op 0,5 meter en op 500 mm op 1,8 meter.
        Een hele verbetering ook ten opzichte van de oude, die scherpstelde op 500 mm ik dacht op ongeveer drie meter.
        fotosite

        Comment


        • #19
          Re: Macrofotografie (Nikon)

          Ook bedankt playerofwar om te antwoorden. Daar kan ik allemaal wel wat mee. Wel merk ik dat het zeer moeilijk zal zijn om een beslissing te nemen. Per lens zijn er heel voor- maar ook nadelen. (zwaarte, prijs, ma dan wel meer afstand) Hmm het wordt nog moeilijk denk ik...

          Mss maar eens best beide testen!

          Tips mogen blijven komen... Als iemand van de kempen is, mag ook altijd iets laten weten :-)
          Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

          Comment


          • #20
            Re: Macrofotografie (Nikon)

            Ik gebruik ook de sigma 150 mm zonder stabilisatie. Ik gebruik - zoals velen in macro denk ik - een statief. Dat lijkt me trouwens een erg nuttige investering voor macro, naast de macro lens natuurlijk.
            It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

            Comment


            • #21
              Re: Macrofotografie (Nikon)

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Maar dan maakte ik ze los van het statief en probeerde enkele foto's uit de hand:
              VR van de Nikon is STUKKEN beter dan die van de Sigma, op 1/15 neem ik een perfect scherpe foto (op 100%)op een D800E, terwijl dat bij de Sigma 1/60 was met OS aan.
              En dan was er nog het verschil in autofocus, de Nikon was echt zeer snel en amper hoorbaar; terwijl de Sigma veel trager, minder accuraat en luider was.
              Kan wel goed waar zijn wat die AF betreft, heb het zelf nog niet kunnen vergelijken. Uit de weinige ervaring die ik al heb, heb ik wel gezien dat mijn mooiste foto's komen bij manuele scherpstelling. En ik denk dat dit ook het vaakst wordt gebruikt bij macro. Het is gewoon moeilijk om de AF net op dat puntje te laten scherpstellen dat jij precies wilt.
              Een statief is ook wel iets dat je in rekening moet brengen, want zonder is het niet heel gemakkelijk en moet je al een hele vaste hand hebt. Dus als je dit nog niet hebt, moet je dit ook in je budget bijrekenen. In het begin heb ik het ook zonder statief gebruikt, maar moest al heel snel vaststellen dat dit niet te doen was, zeker niet als je het allemaal nog moet leren. Nu de keuze is nu aan jou, niet gemakkelijk, ik weet het!

              Hier nog wat foto's genomen met de Sigma lens:
              http://www.shoot.be/zd_images/2013/2...50_900x900.jpg
              http://www.shoot.be/zd_images/2013/2...53_900x900.jpg
              http://www.shoot.be/zd_images/2013/2...29_900x900.jpg

              Veel succes met de moeilijke beslissing!

              Groetjes
              Roeliee
              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

              Comment


              • #22
                Re: Macrofotografie (Nikon)

                Merci om te reageren! En Roeliee, prachtige pic's!!
                Ik ben al een stuk wijze geworden... Pb beantwoordt ik wanneer ik thuis ben!
                Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                Comment


                • #23
                  Re: Macrofotografie (Nikon)

                  heb ook een macro sigma 150... fijne lens, insecten maar ook bloemen click

                  voor portret gebruik ik liever een 135mm lens... geen macro lens...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macrofotografie (Nikon)

                    Ellina,

                    Ik ben van de kempen en heb een Nikon 105mm VR micro in gebruik. Ik gbruik die echter niet voor macro (nog niet allezins) maar meer voor portret.
                    Als je wil kunnen we wel eens afspreken. Dan kan je die lens eens testen en zien hoe ze bevalt.
                    Stuur me maar een PB of een mail op maarten@digital-aperture.be
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macrofotografie (Nikon)

                      Altijd grappig hoe mensen op dergelijke vragen antwoorden door de macrolens aan te raden die ze zelf gebruiken
                      Logisch ook, want er zijn geen slechte macrolenzen.

                      Het allerbelangrijkste is de keuze van brandpuntsafstand. Wil je een korte macrolens (50/60mm), een tele macrolens (150-200mm) of iets tussenin (100mm)? Dit heeft nl. de allergrootste impact op je beeld (achtergrond, DOF, "handelbaarheid", etc.). Ik vind bijvoorbeeld dat lange macrolenzen véél makkelijker mooie achtergronden geven dan korte, maar met korte kun je wel weer creatiever zijn...

                      Mijn advies is dus: kies een brandpuntsafstand en neem dan binnen die "range" een lens die in je budget past.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macrofotografie (Nikon)

                        Om die reden ben ik voor de 105Vr gegaan. Als gulden middenweg tussen de korte en de lange macro's. Ik kan er bovendien een 1.7x teleconverter op zetten, en dan krijg ik gelijk (ongeveer) 150 mm. Wel met anderhalve stop verlies, helaas;-)
                        Nikon D800

                        Comment


                        • #27
                          Re: Macrofotografie (Nikon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Altijd grappig hoe mensen op dergelijke vragen antwoorden door de macrolens aan te raden die ze zelf gebruiken
                          dat is net de essentie van dit forum... eigen ervaring delen... te dikwijls lees je echter nog opinies die niet op ervaring gebaseerd zijn... en daarom dan ook alleen maar opinies zijn... Geef mij maar ervaring!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Macrofotografie (Nikon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            dat is net de essentie van dit forum... eigen ervaring delen... te dikwijls lees je echter nog opinies die niet op ervaring gebaseerd zijn... en daarom dan ook alleen maar opinies zijn... Geef mij maar ervaring!
                            Inderdaad!
                            Meestal raad je de macrolens aan dat je zelf hebt omdat die de beste is voor jezelf. Iedereen heeft toch wat onderzocht welke lens het beste is voor hun noden?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Macrofotografie (Nikon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              dat is net de essentie van dit forum... eigen ervaring delen... te dikwijls lees je echter nog opinies die niet op ervaring gebaseerd zijn... en daarom dan ook alleen maar opinies zijn... Geef mij maar ervaring!
                              Ja, ik zeg natuurlijk maar wat - zelf heb ik helemaal geen ervaring

                              Onderstaande foto's maakte ik puur per toeval! Toegegeven, je ziet dat het prutswerk is.


                              Wie ben ik dus om raad te geven... Ik gebruik maar een 4-tal lenzen om mijn macro/closeups te maken.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Macrofotografie (Nikon)

                                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Ja, ik zeg natuurlijk maar wat - zelf heb ik helemaal geen ervaring

                                Onderstaande foto's maakte ik puur per toeval! Toegegeven, je ziet dat het prutswerk is.



                                Wie ben ik dus om raad te geven... Ik gebruik maar een 4-tal lenzen om mijn macro/closeups te maken.
                                Een weinig voorkomende vlinder het Spiegeldikopje, staat in Nederland op de rodelijst. Jammer dat de foto wat flets is.

                                Comment

                                Working...
                                X