Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie (Nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie (Nikon)

    Hallo allemaal,

    Ik zou graag een degelijke macrolens voor Nikon D800 aan willen schaffen. Wie kan mij hierbij helpen? Welke lens is zeker een aanrader en waarom? Iemand tips? Of uitleg die ik best moet weten? In macrofotografie ben ik nog een leekje... Ik dacht mss aan de 105mm...

    Waar zitten die macrofotografen hier??

    Alvast bedankt!!

    Groetjes
    Ellen
    Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

  • #2
    Re: Macrofotografie (Nikon)

    Ik heb die 105VR ism de D800 en ik ben er zeer over te spreken. Ook als portretlens uiterst geslaagd, overigens.
    Het is één van de scherpste lenzen die ik heb. De mate van detail die je hiermee krijgt is werkelijk indrukwekkend.
    Nikon D800

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie (Nikon)

      Wat fotografeer je er onder andere mee? Insecten en bloemen, mooi resultaat? En nog meer dingen?
      Bedankt om te reageren
      Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie (Nikon)

        Moet hier ThomasBelgium bijtreden: de 105mm VR is uitstekend. Insecten, bloemen, uiteraard en ja , ook portret. Kan ook gebruikt worden met tussenzetringen, balgapparaat of voorzetlensjes om een nog grotere vergrotingsfactor te bekomen.

        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie (Nikon)

          Wat is ongeveer de afstand tot je onderwerp? Kan je enige afstand bewaren bij insecten?
          Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie (Nikon)

            Als er één tak is in fotografie waar je ook gerust bij andere merken kan geen 'shoppen' is het wel macro. Met andere woorden: je hoeft niet bij Nikon objectieven te blijven. Er zijn veel zeer goede macro-objectieven op de markt van andere merken, met zeer goede prestaties en soms lagere prijzen.
            Zelf gebruik ik de Sigma 150mm, met grote tevredenheid.
            Verder moet je je ook even afvragen wat je er precies mee wil fotograferen. Voor insecten kan een 'langere' lens (150 of 180mm) interessanter zijn omdat je dan iets verder van je onderwerp kan blijven.
            It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie (Nikon)

              Oorspronkelijk geplaatst door Luc.Reymen Bekijk bericht
              Als er één tak is in fotografie waar je ook gerust bij andere merken kan geen 'shoppen' is het wel macro. Met andere woorden: je hoeft niet bij Nikon objectieven te blijven. Er zijn veel zeer goede macro-objectieven op de markt van andere merken, met zeer goede prestaties en soms lagere prijzen.
              Zelf gebruik ik de Sigma 150mm, met grote tevredenheid.
              Verder moet je je ook even afvragen wat je er precies mee wil fotograferen. Voor insecten kan een 'langere' lens (150 of 180mm) interessanter zijn omdat je dan iets verder van je onderwerp kan blijven.
              Absoluut juist.
              Sigma heeft zeer hoogwaardige macrolenzen aan betaalbare prijzen.
              De 150 mm is onbetwist de toplens van het macro gamma, maar mij iets te lang, vooral als je ze ook als portretlens wil gebruiken.
              Wil je ze aanwenden voor beide : de Sigma 105 2.8 EX, ook een topper, die ik heb ik ten andere zelf gehad.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Macrofotografie (Nikon)

                Voor mij zal het vooral insecten, kleine diertjes, water en bloemen zijn (denk ik :-) ) Dat interesseert mij toch heel erg. Maar mss kom ik nog wel bij andere dingen uit die mooi te fotograferen zijn met deze lenzen.
                Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofotografie (Nikon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ellina Dorados Bekijk bericht
                  Voor mij zal het vooral insecten, kleine diertjes, water en bloemen zijn (denk ik :-) ) Dat interesseert mij toch heel erg. Maar mss kom ik nog wel bij andere dingen uit die mooi te fotograferen zijn met deze lenzen.
                  Dan ben je wellicht beter af met de 150 2.8 EX, hoef jer ook niet zo dicht op te zitten.

                  (http://www.pbase.com/elsan/natuur&page=45 , een ouwke dat ik nog teruggevonden heb met de 105 genomen
                  klikken op o.a. de aardhommel)
                  Last edited by elsan; 13 juni 2013, 09:59.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofotografie (Nikon)

                    Bedankt! Dat geeft me al meer een idee. Heeft iemand een foto die met een 150mm gemaakt is?
                    Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofotografie (Nikon)

                      Probeer eerst ernstig te stappen alvorens te willen lopen.
                      Een macro-lens is nu éénmaal niet één van de beterkope lenzen. Vaak zijn het rpimes en dat heeft zeker heel optische voordelen, maar vaak eveneens enkele gebruiksnadelen.
                      Ik zou eerst proberen met een setje tussenringen (kan je hier en daar wel eens lenen voor een paar dagen, weken) en als dat goed ligt dan pas uitkijken naar een lens.
                      Wat betreft welke lens, zou ik daar ook weer eerst de kat uit de boom kijken en proberen contact te elggen met macro-fotografen en even afspreken.
                      Op een uitstapje dan proberen een paar soorten lenzen te testen.
                      Nu, de Tamron 180 is een oudere lens, maar doet het uitstekend (is wel ultra traag, maar macor is to manueel en dan hangt de traagheid af van je pols en grijze hersenen).
                      Voordeel is dat deze goedkoop tweedehands wordt aangeboden.
                      De nieuwe Sigma 180 is een dijk van een lens en levert schitterende beelden af. Ze is sneller, maar een pak duurder.
                      Houdt er rekening mee dat een 105mm vaak dat net iets te kort is, zeker als je spreekt over materiaal dat niet stil kan blijven zitten. Vlinders met een 105 is doenbaar, maar geef me maar een 180mm want dan heb ik meer kans dat ze niet wegvliegen omdat ik te dicht nader.
                      Samengevat. Probeer eerst iets uit alvorens investeringen te doen, tenzij je niet echt hoeft te zien op je bruine
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofotografie (Nikon)

                        Bedankt voor de tip, ik ga zeker eens rondluisteren... Als hier mensen zijn die mij hierbij willen helpen, mag je je ook altijd melden. Ik ben van de kempen.
                        Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrofotografie (Nikon)

                          Begin dit jaar heb ik ook de overstap gewaagd. Ik heb mezelf een Sigma 150mm macrolens aangekocht en ik heb er echt nog geen moment spijt van! Ik vind het echt een superlens! Oké, de eerste foto's die je ermee zult maken, zullen waarschijnlijk wat teleurstellend zijn want macrofotografie is echt niet gemakkelijk! Maar met heel wat oefenen lukt dit wel, je mag je door die eerste foto's echt niet laten ontmoedigen, maar hou het wel in je achterhoofd! http://forum.belgiumdigital.com/f66/...te-458355.html is er eentje met die lens getrokken. Oké, het is misschien nog geen topplaatje, maar zo weet je wel wat je er op zijn minst kan uithalen

                          Groetjes
                          Roeliee
                          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrofotografie (Nikon)

                            Bedankt Roeliee! Leuk eens een foto te zien! Heb je ook een Nikon??

                            Als er mensen zijn die mij eens mee op pad willen nemen?

                            Thx!!!
                            Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrofotografie (Nikon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ellina Dorados Bekijk bericht
                              Bedankt Roeliee! Leuk eens een foto te zien! Heb je ook een Nikon??

                              Als er mensen zijn die mij eens mee op pad willen nemen?

                              Thx!!!
                              Jap, nikon D3000 maar zou die binnenkort graag vervangen... m'n eisen zijn precies wat hoger geworden dan in het begin! Heb nog wel wat foto's met die lens, als je wilt, kan ik er nog wel wat posten... Wil wel eens op pad gaan met jou, maar de kempen en west-vlaanderen... misschien net iets te ver uit elkaar é
                              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                              Comment

                              Working...
                              X