Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mist effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mist effect

    Ik heb een vraag over effecten met sluitertijd. Ik ben tamelijk nieuw in de fotografiewereld en ben nu wat meer toe om te experimenteren met effecten. Ik was onlangs bij een waterval en wou met mijn sluitertijd spelen om het mist effect te bekomen. Ik zette het op max 2sec. Wat bleek dat mijn foto's overbelicht waren, om niet te zeggen een witte foto! Ik ben dan wat gaan opzoeken en ik lees dat ik mijn f waarde naar boven moet halen, dus ik probeerde het opnieuw maar zonder resultaat? Wat doe ik verkeerd of wat is de regel?

    Thx

  • #2
    Re: mist effect

    plaatst de foto met de uitgebreide exif.
    praat wat makkelijker.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: mist effect

      Als er veel licht door de lens binnen komt, en je wil een lange sluitertijd krijgen, dan is het mogelijk dat de iso niet laag genoeg kan om met de kleinst mogelijke diafragma-opening er voor te zorgen dat de foto niet overbelicht wordt.
      Het is dus normaal dat de foto's overbelicht worden als je overdag foto's wil maken met een lange sluitertijd.

      Maar er is wel een oplossing, je kan grijsfilters (ND-filter) gebruiken zodat er minder licht binnenkomt, daardoor wordt het wel mogelijk om zo'n foto's te maken.
      Als je een polarisatiefilter hebt, dan kan je daarmee ook tot 2 stops licht tegenhouden (draaien tot het beeld zo donker mogelijk wordt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: mist effect

        Bedoeling is dat je een sluitertijd bekomt van meer dan 10 seconden (op statief) zonder overbelichting.
        Zoals black bandit ook zei: lage iso, klein diafragma (f getal 22) en een ND filter zullen je uit de nood helpen.

        Mist-effect en gladde golven zijn dan goed te realiseren.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: mist effect

          Als je camera hebt met een timelap mogelijkheid kun je ook hiermee zo'n 60 foto's maken en die laden in een stack en middelen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: mist effect

            Ik heb namelijk geprobeerd op statief, met een zo laag mogelijke ISO (100) en met een diafragma rond de 20. Ik heb dan mijn beeld correctie tot -3 gedraaid?
            Is het nu zonder filter dan echter niet mogelijk?

            Comment


            • #7
              Re: mist effect

              Oorspronkelijk geplaatst door born_chilla Bekijk bericht
              Ik heb namelijk geprobeerd op statief, met een zo laag mogelijke ISO (100) en met een diafragma rond de 20. Ik heb dan mijn beeld correctie tot -3 gedraaid?
              Is het nu zonder filter dan echter niet mogelijk?
              Antw:
              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als er veel licht door de lens binnen komt, en je wil een lange sluitertijd krijgen, dan is het mogelijk dat de iso niet laag genoeg kan om met de kleinst mogelijke diafragma-opening er voor te zorgen dat de foto niet overbelicht wordt.
              Het is dus normaal dat de foto's overbelicht worden als je overdag foto's wil maken met een lange sluitertijd.
              What he said.

              Als je volledig manueel werkt, dus sluiterstijd kiest, iso kiest én diafragma kiest, gaat de correctie -3 niets doen. Indien er 1 variabele niet vast is, gaat de camera door de meting proberen globaal alles 'goed' belicht te krijgen. Dan zou het 'nuttig' zijn om correctie toe te passen, maar als de camera niet meer kan dan het laagste, is het zo ook gedaan.

              Comment


              • #8
                Re: mist effect

                Als de camera al op de laagst mogelijke iso staat, en het diafragma is maximaal dichtgedraaid, en je kiest voor een te lange sluitertijd, dan zal de foto altijd overbelicht worden, daar kan de belichtingscorrectie niets aan verhelpen.

                De basis van fotografie: iso, sluitertijd en diafragma moeten altijd "in evenwicht" zijn om de foto correct te belichten.
                Als er een parameter is die niet klopt (in dit geval kies je een te lange sluitertijd) dan zal de foto niet juist belicht worden.
                Het diafragma van elke lens heeft een bepaalde maximale en ook een minimale opening.
                Als het diafragma niet verder dicht kan dan bijvoorbeeld f20, dan zal de foto overbelicht worden als de sluitertijd te lang is en als de iso al zo laag mogelijk staat.

                Het is wel interessant dat je minstens de basisbegrippen van fotografie kent, dat maakt het veel gemakkelijker om in bepaalde omstandigheden te begrijpen wat er mis gaat.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: mist effect

                  OK dus een filter aanschaffen. Wat kunnen jullie mij aanraden?

                  Comment


                  • #10
                    Re: mist effect

                    Oorspronkelijk geplaatst door born_chilla Bekijk bericht
                    OK dus een filter aanschaffen. Wat kunnen jullie mij aanraden?
                    een filter alleen zal niet helpen, ook een afstandsbediening zal noodzaak zijn
                    een degelijk statief heb je al?

                    de afstandsbediening is in bepaalde gevallen noodzaak omdat soms de 30 seconden sluiter nog niet voldoende is en je dus in bulb mode moet gaan werken
                    dus benodigdheden:
                    - ND-filter(s), kan variëren van 3 stops tot 10-12 stops, deze laatste zijn zeker gene onoverkomelijkheid voor een watermist te krijgen
                    - degelijk statief
                    - afstandsbediening met bulb-mogelijkheid

                    er is ooit een shoot gemaakt waarin alles mooi uitgelegd stond hieromtrent
                    mss die even opzoeken?
                    ik heb die vermoedelijk nog wel ergens liggen maar wegdoen, doe ik niet.
                    kan hem eventueel wel eens opzoeken
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment

                    Working...
                    X