Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mist effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mist effect

    Ik heb een vraag over effecten met sluitertijd. Ik ben tamelijk nieuw in de fotografiewereld en ben nu wat meer toe om te experimenteren met effecten. Ik was onlangs bij een waterval en wou met mijn sluitertijd spelen om het mist effect te bekomen. Ik zette het op max 2sec. Wat bleek dat mijn foto's overbelicht waren, om niet te zeggen een witte foto! Ik ben dan wat gaan opzoeken en ik lees dat ik mijn f waarde naar boven moet halen, dus ik probeerde het opnieuw maar zonder resultaat? Wat doe ik verkeerd of wat is de regel?

    Thx

  • #2
    Re: mist effect

    plaatst de foto met de uitgebreide exif.
    praat wat makkelijker.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: mist effect

      Als er veel licht door de lens binnen komt, en je wil een lange sluitertijd krijgen, dan is het mogelijk dat de iso niet laag genoeg kan om met de kleinst mogelijke diafragma-opening er voor te zorgen dat de foto niet overbelicht wordt.
      Het is dus normaal dat de foto's overbelicht worden als je overdag foto's wil maken met een lange sluitertijd.

      Maar er is wel een oplossing, je kan grijsfilters (ND-filter) gebruiken zodat er minder licht binnenkomt, daardoor wordt het wel mogelijk om zo'n foto's te maken.
      Als je een polarisatiefilter hebt, dan kan je daarmee ook tot 2 stops licht tegenhouden (draaien tot het beeld zo donker mogelijk wordt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: mist effect

        Bedoeling is dat je een sluitertijd bekomt van meer dan 10 seconden (op statief) zonder overbelichting.