Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 2.8 24-70mm scherpte...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 2.8 24-70mm scherpte...

Hallo, ik had eens graag geweten of er mensen hier zijn die negatieve ervaringen hebben met dit objectief.

Ik heb dit objectief gekocht omdat het bestempeld wordt als top in zijn klasse. Prijskaartje is ook hoog. Het gaat m vooral bij de scherpte bij mij. Als ik foto's maak met mijn Sigma 70-200mm 2.8 dan kan ik die foto's werkelijk "messcherp" noemen.

Ik heb dat echter niet bij die Nikon 24-70 mm??? En overal wordt dit als een tack-sharp objectief omschreven! Ik vind dit vreemd. Kan je dit ergens laten testen misschien?

greetz

Re: Nikon 2.8 24-70mm scherpte...

nikondude, heb dit ooit eens getest omdat er iemand was met hetzelfde probleem als jij. Bij mij was de 24-70 superieur (op de d700....nu op de d800 wordt hij over zijn limieten gedreven op 2.8). draadje : http://forum.belgiumdigital.com/f35/...te-429098.html
    My Website : http://www.ineedair.org
    Music / Painting / Motion Graphics / Image
    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

welk toestel heb je....misschien even laten calibreren.
      heb het oude draadje nog eens herlezen en zie dat ik ze getest heb op de d800

Comment

ik heb een Nikon D600 en kom van een Nikon D90. Ik kocht de D600 body haast tegelijkertijd met de 24-70 lens en nu het beter weer wordt doe ik meer tests... Aanvankelijk dacht ik dat het aan die D600 lag TOT ik meer foto's begon te maken met mijn D600 en Sigma 2.8 erop, en dan de foto's begon te vergelijken...

Wat me vooral opvalt is dat mijn Sigma 70-200 zo ongelooflijk scherp is uit de hand, en dat dan niet het geval is met mijn 24-70 van Nikon. Het zijn geen slechte foto's natuurlijk maar dat verschil met die Sigma op 100 percent view valt me op en dat is gewoon niet echt leuk.

Comment

is er iets scherp op de foto's? dan is het misschien back of frontfocus. ik begrijp je frustratie.
          voor mij is de 24-70 echt mijn allround lens....citytrips, snaps van mijn zoontje, enz....ik weet gewoon dat mijn fotos goed zijn dankzij de lens.

Comment

AF fine tuning al gedaan?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Post eens enkele voorbeeldjes. Met 100% crop erbij.

Comment

ok, zal ik straks eens doen. Let wel: jullie gaan me een pixelpeeper vinden!!

Ik zal ook een foto posten gemaakt met mijn Sigma 70-200 2.8. Het is vooral het verschil tussen beide objectieven dat mij telkens opvalt. Het is dus niet zo dat ik "onscherpe" of slechte foto's maak met die Nikon snap je. Als ik nu een foto laat zien aan mijn vriendin bijvoorbeeld, ja die vindt dat natuurlijk een "scherp" beeld.

Als je zo een probleem vaststelt ga je op het internet zoeken, en NATUURLIJK vind je dan mensen die gelijkaardige bevindingen rapporteren... (je vindt alles wat je zoekt op internet) Ik las over mensen die anders zijn beginnen fotograferen met die lens omdat het nodig was. Kleinere diafragmawaarden, maar vooral met kortere sluitertijden werken, vanaf 1/200 sec, om die scherpte toch er meer in te krijgen.

Ik heb ook gedacht dat, nu met mijn overstap naar full frame, ik heel andere waarden moet gaan gebruiken van sluiterijden en f waarden, in vgl met mijn dx camera vroeger... omdat alles nu ineens veel gevoeliger geworden lijkt te zijn mbt scherptediepte.

Maar dan nog, ik maak de foto's met mijn Sigma toeter ook uit de hand zonder statief, en ook met lagere sluitertijden dan 1/200 sec.....

dank jullie reeds voor de reakties....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheNikonDude Bekijk bericht
                  1 Ik heb ook gedacht dat, nu met mijn overstap naar full frame, ik heel andere waarden moet gaan gebruiken van sluiterijden en f waarden, in vgl met mijn dx camera vroeger... omdat alles nu ineens veel gevoeliger geworden lijkt te zijn mbt scherptediepte.

2 Maar dan nog, ik maak de foto's met mijn Sigma toeter ook uit de hand zonder statief, en ook met lagere sluitertijden dan 1/200 sec.....

dank jullie reeds voor de reakties....
                  1 ongeveer alles blijft hetzelfde, gewoon wat minder scherptediepte. Ik heb op dit forum al wel gelezen dat sommige mensen niet begrijpen hoe een groter oppervlak met dezelfde f/waarde van licht bediend kan worden, maar dat is enkel omdat ze de f/waarde niet helemaal kennen.
                  2 met een FF camera kan je met dezelfde brandpuntsafstand idd een langere sluitertijd gebruiken.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

ik zou toch eens testen met focus test chart, had hetzelfde met een 24-85 vr vrij softe fotos soms en soms de persoon niet in focus maar iets anders wel
                    heb toen de test gedaan en nu -7 getuned in de body en is perfect nu.
                    ben nu wel aant twijfelen als ik de lens naar nikon zou sturen of het gewoon zo laten nu het toch goed is ?
                    Nikon D600 , 50 mm 1.8G , Nikon 24-85 VR ,tamron 70-300 vc , SB 700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fliptje Bekijk bericht
                      ik zou toch eens testen met focus test chart, had hetzelfde met een 24-85 vr vrij softe fotos soms en soms de persoon niet in focus maar iets anders wel
                      heb toen de test gedaan en nu -7 getuned in de body en is perfect nu.
                      ben nu wel aant twijfelen als ik de lens naar nikon zou sturen of het gewoon zo laten nu het toch goed is ?
                      Die AF tuning staat er speciaal op om kleine correcties uit te voeren, er is helemaal niets mis met je lens.
                      Als je een ander exemplaar zou hebben kan het zijn dat je +7 moet instellen.
                      Dat heeft te maken met toleranties bij de fabricage van zowel body als lens, wat ze dus zouden kunnen voorkomen door strengere eisen te stellen.
                      Maar dat heeft dan weer een invloed op de prijs die evenredig zou stijgen.
                      D800 en een goed glasservies

Comment

http://www.midfields.be/x.JPG

http://www.midfields.be/y.JPG

Ik heb nog wat tests gedaan en ik probeer onder gelijkaardige omstandigheden foto's te maken met verschillende objectieven..... In dit voorbeeld moet ik zeggen dat het verschil miniem is, maar over het algemeen....

vinden jullie dat deze foto's tack-sharp zijn?

dank voor jullie input!

Comment

Welke is 70-200 en welke 24-70?

Comment

x= Sigma 70-200 f2.8
                            y= Nikon 24-70 f2.8

Ik zal binnenkort nog enkele andere foto's laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over de scherpte in het bijzonder van de foto's.

Beiden zijn uit de hand genomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheNikonDude Bekijk bericht
                              x= Sigma 70-200 f2.8
                              y= Nikon 24-70 f2.8

Ik zal binnenkort nog enkele andere foto's laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over de scherpte in het bijzonder van de foto's.

Beiden zijn uit de hand genomen.
                              De x foto is net dat ietsje beter, klein beetje scherper, klein beetje meer contrast. Maar er zeker niets mis met beide lenzen, meer moet je niet verwachten.
                              Walter
                              D850

Comment

Working...
                              X