Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 24-70/2.8 scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 24-70/2.8 scherpte

Volgens 'iedereen' een klasselens, maar heb gemerkt dat vanaf f5.6 en lager de randen absoluut niet scherp zijn en zelfs serieuze chroma vertonen. 2 exemplaren getest, gelijke resultaten. Zijn er nog mensen die dit ondervonden hebben?
    Het niet zo grappige is, heb dit niet kunnen vaststellen met andere lenzen, 28-80,2.8 ...35-70,2.8 en zelfs 35-70, 3.3/4.5, een lenske van 2 keer niks, welke allemaal blijkbaar veel beter presteren in de gegeven omstandigheden. (afstand 60cm, 50-70mm, f4)..
    Hallo Nikon?

Re: Nikon 24-70/2.8 scherpte

Heb ze zelf niet, maar op welke body gebruik je ze? Neef van mij gebruikt ze op D800 en zegt beter vanaf F/4 maar zelf nog niet getest.
    Flickr

Comment

D4, D800, zelfde resultaten

Comment

Nikon zal waarschijnlijk hun lenzen (hierbij denk ik aan de 24-70 en zeker de 50mm 1.4) upgraden naar D800 standaard (zou ik toch denken, dus zeker niet zeveren dat ik ineens kan voorspellen of zo).
        (heb zelf geen 24-70) maar volgens testresultaten met de D800 ziet hij er wel goed uit, ook in de hoekjes. Natuurlijk MAG je dit niet vergelijken met Zeis primes, want met deze haal je het maximum uit je D800. Van CA heb je altijd wel een beetje last met een zoom, maar volgens de meeste reviews tussen de Tamron met VC, Canon 24-70 en Nikon 24-70, komt de Nikon eruit als de beste op het vlak van CA, flare en scherpte.

Weet wel ook dat CA ook zeeer simpel op te lossen is met 1 klik op een knopje in lightroom .

Comment

heb die lens op d700 en d3....fantastische lens. Nu op d800 zit ze aan haar limieten. Een minumum aan CA bij 2.8 en dan alleen nog in extreme licht situaties. Sorry, kan er echt geen kwaad woord over zeggen en is waarschijnlijk mijn meest gebruikte lens.
          My Website : http://www.ineedair.org
          Music / Painting / Motion Graphics / Image
          Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

@ineedair: was er in het algemeen ook niet mistevreden over, tot ik paar rare dingen opmerkte. Dacht eerst aan focusprobleem met body...niet dus.
            Kan je eens volgende testen met uw lens aub. Druk http://focustestchart.com/chart.html af (onderaan). Stel scherp op 'focus here' bij minimum scherpstelafstand (ong 40cm) onder 45°, f4.0
            Bij mij staat 'focus here' haarscherp en 'this text should be perfectly in focus' links en rechts niet meer. Bij alle andere zoom lenzen die ik getest heb is dit wel scherp! (zelfs de goedkopere)

Comment

zal zondag testen op d800 en 100% crop hier posten.

Comment

dat is niet ongewoon hoor dat de uiterste hoeken niet scherp worden bij zooms, zekers bij lage brandpunten, de tamron versie is op dat gebied beter, ook nog op andere punten hoor.
                zelfs bij f8 zullen de hoeken niet scherp worden met de nikon versie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  dat is niet ongewoon hoor dat de uiterste hoeken niet scherp worden bij zooms, zekers bij lage brandpunten, de tamron versie is op dat gebied beter, ook nog op andere punten hoor.
                  zelfs bij f8 zullen de hoeken niet scherp worden met de nikon versie.
                  Heb je ze allebei zelf in bezit en uitgebreid getest op de D800? Anders hou nou eens alsjeblieft op met die onzin.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Heb je ze allebei zelf in bezit en uitgebreid getest op de D800? Anders hou nou eens alsjeblieft op met die onzin.
                    is gene onzin, enkel hebben sommige problemen met de waarheid, ieder doet met zijn geld wat ie wil, maar 50% meer betalen voor minder, doet maar

Comment

Ben geen lens tester, dus deze test is onder voorbehoud.....heb moeten gokken voor de 45 graden angle en ook qua afstand. Foto's zijn genomen met mirror lock-up, remote shutter en op tripod. Heb spektr zijn testkaart afgedrukt met een inkjetprinterke van 15 jaar oud op goedkoop papier....vandaar de vlekjes op het papier en de onvolmaakte letters...zijn geen artifacts.
                      Heb de nikkor 24-70mm getest op 24mm en op 50mm op een d800, zowel op f/2.8 als op f/4. Op 70mm kan ik niet posten omdat de 100% crop veel te groot is voor de 900px van BD......bij 50mm kan het lijntje er zelfs niet helemaal meer op. De tekst is waar spektr het over had en die hij niet scherp kreeg....tekst is 1mm hoog en bevind zich in de hoek.

De 1e foto is de test van de 24-70mm. De 2e foto is de testkaart genomen met de prime 50mm f/1.8. De derde foto is de test van foto 1, maar dan met de prime 50mm op f/1.8....gewoon voor de aardigheid.
                      Zoals verwacht geeft de 24-70mm een schitterend resultaat, zelfs op de mega sensor van de d800....en zelfs wijd open. De 50mm wijd open is redlijk zacht.

Comment

Ben geen lens tester, dus deze test is onder voorbehoud.....heb moeten gokken voor de 45 graden angle en ook qua afstand. Foto's zijn genomen met mirror lock-up, remote shutter en op tripod. Heb spektr zijn testkaart afgedrukt met een inkjetprinterke van 15 jaar oud op goedkoop papier....vandaar de vlekjes op het papier en de onvolmaakte letters...zijn geen artifacts.
                        Heb de nikkor 24-70mm getest op 24mm en op 50mm op een d800, zowel op f/2.8 als op f/4. Op 70mm kan ik niet posten omdat de 100% crop veel te groot is voor de 900px van BD......bij 50mm kan het lijntje er zelfs niet helemaal meer op. De tekst is waar spektr het over had en die hij niet scherp kreeg....tekst is 1mm hoog en bevind zich in de hoek.

De 1e foto is de test van de 24-70mm. De 2e foto is de testkaart genomen met de prime 50mm f/1.8. De derde foto is de test van foto 1, maar dan met de prime 50mm op f/1.8....gewoon voor de aardigheid.
                        Zoals verwacht geeft de 24-70mm een schitterend resultaat, zelfs op de mega sensor van de d800....en zelfs wijd open. De 50mm wijd open is redlijk zacht.

Comment

Ok, nu wordt het helemaal proper. Zelfde testjes, ongeveer 60mm, f4, crop 100%, D800
                          Scherpstelling op midden (inset), crop is zelfs nog belange niet tegen de rand (ong 1/4 van het geheel)

scherpstelling met uiterste scherpstelpunt, focus op de p van perfectly, heel raar dat 'focus here' ongeveer scherp is en wat scherp moet zijn de mist ingaat

voor de "grap" een onnozel 28-80, 3.3-5.6 kitlenske opgezet...

Buiten wat minder contrast lijkt me dit véél scherper.

Wat ik niet begrijp, heb deze test 3 keer gedaan, met mijn lens, met die van een andere fotograaf, en een splinternieuwe uit de doos...3 keer ongeveer de zelfde resultaten.
                          Ook met andere body...idem...

Ik snap er niets van, Nikon mag uitleg geven vrees ik.

Dank voor de testjes @ineediar
                          Last edited by spektr; 19 augustus 2012, 21:10.

Comment

Wel een rare zaak dat jij met 3 exemplaren geen fatsoenlijk resultaat krijgt en ineedair met zijn eigen exemplaar prima resultaten boekt.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Wat me ook verbaast Spanjaart, vandaar dat ik zelfde testen met verschillende body's (D3s, D4, D800) en verschillende lenzen met verschillende fabrikagedata heb gedaan. De laatste testlens kon je twijfelachtig 'minder wazig' noemen, maar de algemene conclusie blijft: niet scherp!!
                              En alles stond op statief uiteraard.

Comment

Working...
                              X