Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Over deze dingen kun je lang discussiëren, maar ik vind dan weer de Y-versie meer contrast hebben. Naar scherpte toe zie ik zeer weinig verschil.
Ik heb zelf ook de Nikor 24-70 2,8 en ben daar al enkele jaren héél gelukkig mee. Mijn Sigma 100-300 f4 EX is ook heel scherp, maar heeft minder contrast dan die Nikor.
Ik had liever gehad dat er niet vermeld werd met welk objectief de foto's gemaakt werden en ze dan laten beoordelen zonder vooroordeel.
Ik zie nauwelijks of geen verschil en ik heb ze geen van beiden, maar er is optisch niets mis mee.
Ik zie bij de 70-200 f.8 toch iets meer scherpte. Zoom eens in op het rood geribt uitstekende dakgedeelte. Daar zie ik althans dat ribben iets scherper zijn bij de Sigma. Hoop toch dat er op hetzelfde punt werd gefocust.
En ja, ik heb ook de Nikon 24-70 f2.8.
De 70/200 is hier idd miniem scherper dan de 24/70.
Maar... er is een maar; bijna alle zoomlenzen presteren beter aan de wijde zijde.
Qua qcherpte zal de 70/200 dus iets beter presteren op 70mm dan op 200mm, idem voor de 24/70 die beter zal zijn op 24mm dan op 70mm.
Wat hier dus bij de sigma de "beste" zijde tegen de nikon zijn "mindere" zijde zet.
Een eerlijke vergelijking zou zijn dat je je lenzen eens tegen de respectievelijke tegenhanger van het andere merk zet.
Los daarvan zie ik geen verontrustende dingen, die foto's zijn perfect bruikbaar. Een foto van een meter groot moet je op een normale afstand bekijken, niet op 30cm.
Qua qcherpte zal de 70/200 dus iets beter presteren op 70mm dan op 200mm, idem voor de 24/70 die beter zal zijn op 24mm dan op 70mm.
Wat hier dus bij de sigma de "beste" zijde tegen de nikon zijn "mindere" zijde zet.
Inderdaad, so true. Ik versta wel uit de comments dat de overall scherpte van deze foto's, ook van de 24-70 als normaal wordt gezien, en niet echt afwijkend. Hierbij rekening gehouden dat de gebruikte hardware doorgaans als toch "van betere kwaliteit zijnde" wordt beschouwd.
je vergelijkt 2 totaal verschillende lenzen aan de hand van fotos met focus op oneindig, ambient licht, camera niet op tripod en zonder remote shutter...om aan te tonen dat lens x ne miskoop is omdat je er geen scherpe fotos mee kan nemen? Enfin..
Ik besef natuurlijk ook wel hoor dat mijn opmerking over mijn 2 objectieven niets te maken hebben met "objectieven testen onder gecontroleerde omstandigheden".
Als ik 200 foto's importeer in Lightroom, door elkaar gefotografeerd met Sigma en Nikon, en ik bekijk de foto's zorgvuldig, en ik observeer daarna stuk voor stuk de exifs. Ja, dan kan ik alleen maar vaststellen dat die Sigma bij mij althans scherpere foto's oplevert, en verder moet dat voor mij niet gaan wat testen betreft. Ongeacht of die Nikon nu vergelijkbaar is of niet, ik had dan gewenst dat ik die scherpte ook daar terugvond, snap je.
Ik heb eigenlijk niet veel aan welke outcome van eender welke gecontroleerde test, als ik daarna weer foto's op het strand, bos, plein, architectuur in real life ga maken, en toch weer vaststel bij import dat ik die Sigma scherper vind.
enfin. Het geeft mezelf wel een motivatie om meer Sigma's te testen bij een volgende aankoop. Heb namelijk ook een 14-24 van Nikon, en daar stelt zich hetzelfde probleem. dank voor alle reacties.
Toch even toevoegen dat de 24-70 het minst scherp is op 24mm en het scherpst rond de 50mm. Als je bijvoorbeeld een 14-24 op 24mm naast de 24-70 op 24mm zet, zal je ook een enorm verschil zien hoor.
Als je ook problemen hebt met de 14-24, dan moet je alles in zijn geheel binnensturen voor afstelling. Kost wat (denk rond de 150 euro) maar is het zeker waard als uw lenzen niet perfect scherp zijn.
Comment