Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sparen voor goede telelens, maar welke? (Nikon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sparen voor goede telelens, maar welke? (Nikon)

Nee dat hoeft niet beslist hoor ^^. Ik zit toch serieus nu richting de 70-300 af-s vr van Nikon te denken. Wat ik hier over lees is dat de prijs-kwaliteit erg goed is, en dat hij goed voor natuur, maar ook sport en bewegende beelden is. Zit dan natuurlijk onder mijn budget wat natuurlijk mooi is meegenomen en waardoor ik hem misschien ook eerder kan aanschaffen.
    I create, therefore I exist

D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
      Verschil tussen 200 en 300 mm is nu niet zo enorm he...
      En hij kan tussen de 70-200 F4 nog steeds een 1.4x TC zetten.
      Ik heb trouwens ergens een vergelijking gezien tusen de 70-200 F4 + 1.4 TC tov de nikor 70-300 VR... is zien dat ik die ergens kan terugvinden...
      Of anders de 50-500 van sigma..(he boerkejos ;-) ) Nadeel is wel het gewicht....

Comment

Ja inderdaad, het moet nog wel zo zijn dat ik er gewoon mee de natuur in kan trekken eventueel zonder statief als ik alleen ben (mijn vriend is verder een goede pakezel ). Ben maar een klein meisje XD, en heb redelijk snel last van mijn schouders. Ik kom vrijdag weer bij de fotozaak (heb eens ouderwets met een rolletje geschoten) misschien dat ze daar wel een 70-300 hebben staan zodat ik eens kan kijken hoe zwaar zoiets zou zijn.

Comment

Sigma 120-400mm
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ShinLi Bekijk bericht
            Ja inderdaad, het moet nog wel zo zijn dat ik er gewoon mee de natuur in kan trekken eventueel zonder statief als ik alleen ben (mijn vriend is verder een goede pakezel ). Ben maar een klein meisje XD, en heb redelijk snel last van mijn schouders. Ik kom vrijdag weer bij de fotozaak (heb eens ouderwets met een rolletje geschoten) misschien dat ze daar wel een 70-300 hebben staan zodat ik eens kan kijken hoe zwaar zoiets zou zijn.
            Met een sunsniper pro draagriem is dit best te doen hoor met de bigma..

Comment

Heb mijn 70-300VR weggedaan voor de 28-300VR, nog geen seconde spijt van gehad, zeker zo scherp en meer allround , 70 300 op crop is niet altijd makkelijk
              Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
              Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

Comment

Ik zou graag ook een lans breken voor de Sigma 120-400.
                Voordelen:
                - Met 400mm zit je al op het goede aantal mm's voor natuurfotografie (ideale safari-lens, maar ook voor vogels e.d.).
                - Lichter dan de Bigma 50-500, opvallend scherper en lichtsterker ook.
                - Ik heb jaren lang de Sigma 70-300 met Macrofunctie gehad. Goed om te leren tele en macro te appreciëren, maar na een poosje blijf je wel op je honger zitten: geen echte macro en te weinig mm's om aan deftig telewerk te doen. Bovendien is de chromatische aberratie van de 70-300 vreselijk.
                - 120-400 is weliswaar duurder dan de 70-300, maar zit nog steeds binnen je budget van 1000 euro.

Mindere kantjes:
                - Zwaarder dan de 70-300 (nog steeds goed te doen).
                - Duurder

Comment

Moeilijk hoor zo'n keuze te maken. Zo'n 70-200 2.8 is natuurlijk top maar ik denk toch dat ik dan al snel de mm's ga missen. 70-300mm is dan al een stuk beter. Maar ik vond het soms nog wel een uitdaging om vogels en andere dieren er toch beeldvullend op te krijgen met 300mm. Dan moet je al snel redelijk wat croppen.

Er is dan de 120-400 van sigma, de 150-500 en 50-500. De 120-400 heeft een erg mooi bereik, maar ik vind de 150-500 ook wel een heel erg mooi bereik hebben. Een bereik waar ik lekker mee kan gaan experimenteren. Ik denk toch dat ik eens ergens naar een fotozaak moet toegaan om gewoonweg alle lensen eens te bekijken, wat ze kwa gewicht doen enzo... Toch wel erg moeilijk om een goede keuze te maken, want als.... XD

Comment

ShinLi,

Hou er rekening mee dat je in de toekomst mogelijk zal overstappen naar een full frame body ! Een 300mm "gedraagt" zich nu als een 450mm, een 200 als een 300mm ... op een fullframe is dat uiteraard niet het geval. Kan eventueel je keuze bepalen !?

Inderdaad, best naar een beurs gaan waar je één en ander "aan den lijve" kan ondervinden want niet enkel het gewicht speelt een rol, OOK de ergonomie !!! En bepaalde camera/objectief combinaties zijn dan weliswaar zwaarder maar voelen "lichter" !
                    Groetjes

Lukathi

Comment

Hey ShinLi,
                      Ik ben nog steeds die vergelijking van de 70-200 F4 + TC tov 70-300 aan het terugzoeken.. Ik weet dat het een Frans artikel was maar kan het zo direct niet vinden.
                      Moest je toch voor de 50-500 gaan dan raad ik je toch aan om de OS versie te nemen. die is echt heel goed en maakt zeer scherpe opnames (aldus het exemplaar dat ik heb gehad) Heb deze weggedaan omdat ik persoonlijk nooit boven de 200 mm uit kwam. Let wel..een 50-500, 120-400 of 150-500 zijn geen lichte en compacte lensjes he
                      Je kan idd best eens naar de fotowinkel gaan en kijken wat je het beste ligt!

Comment

je kan ook eens kijken naar een tweedhands sigma 100-300 f4.0
                        dat is een schitterende en scherpe lens die al enorm bruikbaar is vanaf 4.0
                        ik heb er eentje gehad en was er echt heel tevreden over

Comment

Working...
                        X