Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe combinatie lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe combinatie lenzen

Aangezien ik deze zomer 3 maanden door Azië trek wil ik graag het juiste glas (of plastic ) meenemen, daarvoor graag jullie advies.

Ik heb een Sony Alpha en had kitles 17-55 en de Tamron 55-300. Had deze mee naar Zuid-Afrika, maar de foto's waren niet geweldig, dus zou graag voor een upgrade gaan, en ook vooral het wisselen van lenzen in sommige omstandigheden viel me zwaar.

Heb hier al wat rondgeneusd en dit lijken mijn opties.

Zeiss 16-80 (maar gezien ik deze niet 2dehands vind, te hoog voor mijn budget)
    Sony 16-105
    Sony 18-250
    Sigma 18-250

Maakt het verschil tussen 16 en 18mm veel uit? Want ik had toch graag iets met wat breedhoek gehad.
    Tevens raden velen van jullie in andere topics een prime lens aan? Wat heb ik daaraan tijdens mijn reis en welke neem ik dan? 35mm, 50mm,.. en 1,8 of 2,8? Het zijn lichtsterke lenzen, waar je blijkbaar ook fantastische portretten mee maakt, maar ik vermoed dat ik op mijn reis weinig of nooit binnen ga schieten en dat wanneer ik portretten ga maken, dat vaak van onbekenden zal zijn en ik dus niet vaak tot op een meter of 2 van die persoon ga wandelen )

En welke lens raden jullie aan voor avond/nachtfotografie, ik ga namelijk heel wat gigantische steden zien en foto's van de skyline by night, avondfoto's met lange sluitertijd,.. zijn mijn favo bezigheden.

Re: Nieuwe combinatie lenzen

Hallo,

Ik ben zelf nikon-gebruiker dus ik kan u niet veel vertellen over de sony lenzen.
    Voor nachtfotografie kan die prime perfect dienen. Aangezien je een f1.8 of 1.4 kan vinden geeft dit je veel meer mogelijkheden om bij minder licht toch nog 'makkelijker' foto's te nemen.
    De 50 mm is veel gebruikt (dit is bij elk merk zo) omdat je een mooie lens krijgt voor een heel mooie prijs.

Ik hoop dat je hier al iets aan hebt.
    Alvast een goede reis gewenst!

Comment

Ik heb nog maar net voor naast mijn "reis lens" de tamron 18-250mm,de tamron 17-50mm f/2.8 gekocht voor mijn Sony Alpha.
      Met deze lens ga je toch al heel wat foto's kunnen nemen (landschap, portret) en zeker in omstandigheden met minder licht (avond en nachtfotografie) bewijst deze lens zijn dienst.
      Al ga je als het echt donker is toch een statief nodig hebben.
      Ik heb ook nog een 50mm f/1.8 prime lens die zeer goed is maar dan moet je wel veel meer wisselen.
      Van de tamron 18-250mm ben ik ook zeker tevreden om op reis rond te trekken maar als het donkerder wordt of als je binnen zonder flits foto's wilt nemen wordt het moeilijker.
      Veel succes in uw zoektocht!
      Canon

Comment

16mm en 18mm scheelt wel iets. Hoe korter je gaat hoe meer verschil in de mm'ers.

Als algemene regel kan je stellen dat de beeldkwaliteit omlaag gaat als het bereik vergroot. Dus lenzen als 18-250 hebben meestal wat minder contrast en meer vervorming. Maar je moet natuurlijk niet wisselen.

Primes zijn lichtsterk maar je gaat daar minder aan hebben. Wat BramDR schrijft over nachtfoto's met primes is niet helemaal juist. Je gaat geen skyline op f1.4 fotograferen. Dat diafragma is te klein. Met een ultragroothoek kom je nog weg op f2.8, maar met gewone groothoek moet je meer dichtknijpen. S'nachts werk je met een statief.

Ik ken niets van sony's arsenaal, maar ik zou eerder dan voor de 16-105 gaan. Handig bereik. Geen idee of dat ook een goeie lens is.
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Als alternatief voor een groothoeklens, kan je ook met software panorama's maken uit een combinatie van meerdere overlappende foto's (zowel horizontaal als vertikaal). Je gebruikt stand M om verschillen in belichting te vermijden.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Conquistador Bekijk bericht
            En welke lens raden jullie aan voor avond/nachtfotografie, ik ga namelijk heel wat gigantische steden zien en foto's van de skyline by night, avondfoto's met lange sluitertijd,.. zijn mijn favo bezigheden.
            Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
            .
            Voor nachtfotografie kan die prime perfect dienen. Aangezien je een f1.8 of 1.4 kan vinden geeft dit je veel meer mogelijkheden om bij minder licht toch nog 'makkelijker' foto's te nemen.
            Voor genoemde nachtfotografie heb je geen lichtsterke lens nodig, maar een goed statief met afstandsbediening.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties al.

Een statief heb ik al, maar de nachtfoto's daarmee waren niet denderend. Wss ook wegens de nogal winderige omstandigheden waarin ik mijn foto's toen nam.

Als ik het goed begrijp is er dus geen specifieke lens voor nachtfotografie, maar zal een algemeen betere lens gewoon beter presteren dan mijn kitlens.

Dat de kwaliteit bij zo'n allround lens achteruit gaat besef ik, maar 't is gewoon een afweging die ik moet maken tegenover het constante wisselen op reis.

Een prime meenemen op reis lijkt voor jullie dan niet echt een must?

@Eanx, wat bedoel je juist met dat verschil in mm tussen 16 en 18, kan je daar een ietwat verhelderend voorbeeld van geven?

Comment

Je weet toch dat je beeldstabilisator moet afzetten als je op statief werkt hé?

Comment

Kijk maar eens nr het verschil tussen 12 en 16mm. Groot verschil.
                  Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Een statief heb ik al, maar de nachtfoto's daarmee waren niet denderend. Wss ook wegens de nogal winderige omstandigheden waarin ik mijn foto's toen nam.
                    Dan voldoet je statief niet aan de voorwaarden van een goed statief en de meeste statieven hebben ook de mogelijkheid om het te verzwaren met een tas voor meer stabiliteit.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat van die beeldstabilisator wist ik helemaal niet.

Statief betreft een Hama, dat kwam er nogal goed uit in de tests, maar het is ook hier weer een reisstatief natuurlijk, dat niet onnoemelijk zwaar en groot kan zijn.

Comment

Ik zou toch nog blijven zoeken naar een betaalbaar exemplaar van de CZ 16-80 want ik vind het hele goede lens.
                        Scherp bij alle diafragma's, zelfs vol open en weinig of geen vervorming in de uiterste groothoek of telestand.
                        Ideaal reisobjectief en zeker niet te zwaar, en ook geschikt voor nachtfoto's
                        Mvg, Marc
                        Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
                        http://fotos.mdlfoto.be/

Comment

Graag, maar nieuwprijs minimum 720€. Daar koop ik tweedehands een 16-105 en 18-250 Sony voor en met wat geluk nog een prime of wat spaarcenten voor een groothoek.
                          Want de Zeiss vind je nergens, nergens tweedehands momenteel. Want wat ik met mijn fantastische, weloverwogen keuze voor Sony toch wel een beetje over het hoofd zag, was dat je qua lenzen tweedehands toch wel serieus beperkt wordt in het aanbod..

Comment

Dat van die beeldstabilisator wist ik helemaal niet.

Statief betreft een Hama, dat kwam er nogal goed uit in de tests, maar het is ook hier weer een reisstatief natuurlijk, dat niet onnoemelijk zwaar en groot kan zijn.
                            Stabilisator werkt eigenlijk omgekeerd op statief, en kan onscherpte veroorzaken doordat hij zoekt om iets te stabileren. Lees even de gebruiksaanwijzing van je toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              ... de meeste statieven hebben ook de mogelijkheid om het te verzwaren met een tas voor meer stabiliteit.
                              Heel juist, 3-5kg kilo centraal tussen de drie poten hangen maakt een heel verschil in de stabiliteit. Als er onderaan de centrale kolom geen haakje voorzien is neem je een touwtje met een lus rond het balhoofd.
                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
                              X