Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

indoor jumping en dressuur: lens gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

Lichtsterke objectieven? Dat zal een klein beetje helpen, ja.
    Je kan voor indoor sportfotografie beter een toestel hebben dat uitstekend presteert in de hoge ISO's. Ik denk daarbij aan ISO 3200 en hoger.
    Hetgeen wil zeggen dat je toestel uit het professionele segment moet komen.

En neen ... ik ben niet onverdeeld gelukkig met de prestaties van m'n D300s (mét lichtsterke zooms):
    - Het Dikke Konten Team (DKT)
    - Western rijden: cutting (paardensport)

Als niemand bezwaren heeft, kan je flitsen. Dat maakt het enigszins makkelijker, op voorwaarde dat je een serieuze flitser hebt (genre SB-900):
    - Hooo paardje! (2)
    Last edited by Jos Vanhengel; 25 februari 2013, 15:17.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Als je het redelijk bij prijs wilt houden, zou ik je toch een 50mm f/1.4 lens aanraden. Hiermee win je nog 2 stops tot elke andere f/2.8 lens en vermoedelijk ga je die 2 stops zeker nodig hebben. Het enige "nadeel" is de benenzoom, als je dit al een nadeel mag noemen, want de manier van foto's nemen wordt iets doordachter.
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Op f1.4 heb je niet veel scherptediepte, dan is het ene oog scherp en het andere niet. Lijkt me toch niet ideaal.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Op f1.4 heb je niet veel scherptediepte, dan is het ene oog scherp en het andere niet. Lijkt me toch niet ideaal.
          Johan, niet vergeten dat de afstand tot het onderwerp óók invloed heeft op de scherptediepte. Wij zitten hier niet met onze neus tussen de fotomodellen.

't Is natuurlijk wel krap, die F1.4. Op 10 m afstand van m'n D300s+70 mm objectief, heb ik 1,14 m scherptediepte.
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Johan, niet vergeten dat de afstand tot het onderwerp óók invloed heeft op de scherptediepte. Wij zitten hier niet met onze neus tussen de fotomodellen.

't Is natuurlijk wel krap, die F1.4. Op 10 m afstand van m'n D300s+70 mm objectief, heb ik 1,14 m scherptediepte.
            70mm f/1.4? Tikfoutje of een exotisch lensje waar ik nog nooit van hoorde?
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              70mm f/1.4? Tikfoutje of een exotisch lensje waar ik nog nooit van hoorde?
              Bwa ... gewoon wat cijfers bij mekaar geklutst, zonder erbij stil te staan dat zo'n objectief niet bestaat.

In dezelfde situatie wordt het met F2.8 een slordige 2,33 meter scherptediepte.
              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ok, hier heb ik al heel wat aan. Zulke foto's wil ik ook maken! Afstanden klinken me bekend. 10 tot 20 meter van het object. Ik zie dat je dat met een 24-70 doet. Is dat dan met de D300s?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Thunder Bekijk bericht
                  ... Ik zie dat je dat met een 24-70 doet. Is dat dan met de D300s?
                  Als ik foto's post in Beoordeling staat er altijd een beknopte exif bij. Ik ben nog van de oude stempel.
                  Zijn die gegevens niet voldoende, dan kan je alle data uit de foto halen.

In je e-mail schrijf je, dat je overweegt een prime te kopen. Ik zal mijn antwoord hier schrijven, dan hebben anderen er misschien ook wat aan.

Een lichtsterk objectief met vast brandpunt is verleidelijk, omdat het goedkoper is dan een lichtsterke zoom. In mijn ogen is zo'n prime echter totaal ongeschikt voor indoor paardensport, omdat je zelden op de geschikte afstand tot het onderwerp kan gaan staan. Of denk je dat je de piste mag betreden?
                  De ene keer gebeurt het spektakel vlak voor je neus en is je prime te lang. Een andere keer krijg je maar de helft van het beeld gevuld met de actie.
                  Je zal sowieso de ISO moeten omhoog draaien. Wat zal er van de kwaliteit overblijven als je zo'n foto gaat uitsnijden?

Vorig jaar ben ik in manege Ter Biessen (B-Lanaken) gaan fotograferen. Slechts één korte zijde van de piste was beschikbaar voor het publiek.
                  Daar was de 70-200 het meest geschikte objectief.

Nikon D300s + Nikkor 70-200 F2.8
                  Exposuretime: 1/500s
                  F-number: f/3.2
                  ISO 3200
                  Focal length: 70 mm

Exposuretime: 1/400s
                  F-number: f/3.5
                  ISO 3200
                  Focal length: 175 mm

Zelfs als de actie dichterbij gebeurt, heb je nog verhaal.

Exposuretime: 1/320s
                  F-number: f/3.5
                  ISO 3200
                  Focal length: 190 mm

Op de knieën (om het drummende publiek niet te hinderen) en met de lens tussen de spijlen van de nadarafsluiting, zó gaat dat in vele gevallen.
                  Denk je dat je met een prime veel foto's zou maken in een dergelijke situatie?

Een goede raad van nonkel Jos: oefen op evenementen in open lucht en spaar intussen voor een geschikte zoom.
                  De goeie zoomlenzen komen zelden op de tweedehands markt, iemand die ze heeft wil ze niet meer kwijt.
                  Hou echter het internet in de gaten, er is af en toe wel een amateurfotograaf die stopt met z'n hobby; of van merk verandert. Zorg dat je er als de kippen bij bent.
                  Last edited by Jos Vanhengel; 19 maart 2013, 15:00.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Da's helder. Helemaal het soort plaatsen waar ik ook veel vertoef. Tussen de spijlen, ik herken het, ja :-)
                    Merci voor de uitleg.

Comment

Ik heb de Tamron 70x200mm f2.8, een snelle en scherpe lens, kan die zeker aanbevelen...!
                      * Nikon D7100 - * Nikkor AF-S 17-55mm F2.8 G IF-ED DX - *Nikkor AF-S 105mm F2.8 G IF-ED VR Micro -*Nikkor AF-S 80-400mm f4.5-5.6G ED VR - *Nikon Speedlight SB-910 Flitser - *Feisol CT-3402 Tripod met Jubo Junior3 Gimbal Kit - en heel veel goesting...

Comment

Waar ik nog niet helemaal met méé ben, is de uitspraak dat je indoor "een 2.8 nodig hebt".
                        Ik ben uiteraard geneigd om dat voor waarheid aan te nemen, ben niet in de positie om dat in twijfel te trekken.
                        In de vele discussies hierover is er echter altijd heel wat te doen over het verschil in lichtsterkte tussen de F/2.8 en de F/4 maar als ik m'n les goed geleerd heb, is 4 "maar" één stop minder dan 2.8. Als ik dan zie dat de foto's van Jos indoor op F/3.5 en F/3.2 gemaakt zijn, vraag ik mij af wat op dat moment nog het verschil zou maken, mocht dit met bijv. op f/4 gedaan zijn?

Ik begrijp dat meer lichtsterkte altijd een extra voordeel geeft maar met m'n huidige lens zit ik al zeer snel op F/5.6 en ik vermoed dat de andere optische kwaliteiten ook ver beneden die high-end lenzen zitten. Ik heb nu een trage, onzekere focus, weinig lichtsterkte, geen superglas. Zou ik er zo slecht aan doen om bv naar de F/4 van Canon uit te wijken? Of maak ik ergens een grove redeneringsfout.

Het gaat hem mij dan niet zozeer om het geld op zich dan wel om geen idiote bedragen uit te gaan geven aan materiaal dat ik in dikwijls risicovolle omstandigheden meezeul. Tussen de paarden en op de motor weet ik niet of ik nog gerust zou zijn met een stukje glas van 2200€.

Comment

Uw autofocus in slechte situaties verbeterd ook enorm met een 2.8 vs 4.0. De 2.8 is ook duidelijk scherper dan de Canon 4.0. Ga je het verschil duidelijk merken? Nee, met f/4 zal het wel lukken als de situaties niet TE extreem zijn (iso 6400 om nog een deftige sluitertijd te behouden op f/4.0 is wel degelijk een groot verschil met een 2.8 op iso 3200 met uw body).

Comment

Bij een bepaalde lichtsterkte heb je op iso 1600 bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/250sec als het diafragma op f2,8 open staat, daar kan je nog wat mee, als is 1/250 sec al vrij lang om scherpe actiefoto's te maken.
                            Als je bij dezelfde omstandigheden een f4 lens gebruikt, dan wordt de sluitertijd 1/125sec, dan weet je al zo dat er bijzonder weinig scherpe foto's uit het toestel zullen komen.
                            Als je dan een camera hebt die op iso 3200 nog aanvaardbare beelden aflevert, dan kan je de iso nog verhogen om de sluitertijd korter te krijgen.
                            Met een f5,6 lens moet je er in dezelfde omstandigheden zelfs niet aan beginnen, of je zou op iso 6400 moeten werken.

Het zijn de omstandigheden die ervoor zorgen dat je duurder materiaal nodig hebt, als er heel veel licht is, dan heb je geen dure lenzen nodig.
                            Maar je mag van mij aannemen dat er bij de meeste van die evenementen veel te weinig licht is om met niet zo lichtsterke lenzen op een lage iso te werken.

De camera's worden steeds beter, zeker de hoge iso verbetert nog altijd als er een nieuw model uitkomt.
                            Misschien kan je binnen een paar jaar probleemloos foto's zulke foto's maken met een instap-DSLR met kitlensjes, maar voorlopig lukt dat nog niet echt...
                            Het is mogelijk dat de camerafabrikanten in het lab al wel sensors hebben die daartoe in staat zijn, maar ze zullen liever elke keer een klein stukje verbeteren omdat ze dan op lange termijn veel meer geld kunnen verdienen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Dit draadje hier eens doorgelezen , daar ik tot voor een paar jaar op alle grote wedstrijden als freelance paarden fotograaf gewerkt heb , voor alle gekende paardensport magazines.

Om even kort te reageren , want het meeste Correcte is al gezegd door Jos van Hengel en Black bandit.

Maar neem een goeie raad van mij aan indoor met een 550D , heb je absoluut een 70-200 2,8 nodig als je deftige beelden wil maken.
                              Vergeet ook niet dat bv een 50mm 1,4 een stuk lichtsterker is , met een veelal tragere autofocus , en je gaat zelf voor zoom moeten spelen .
                              Flitsen op een wedstrijd indoor , vergeet dat maar .
                              Kunt ge u al voorstellen dat wij op een internationale wedstrijd zoals jumping Mechelen allemaal zouden staan flitsen hebben , het zou niet lang duren denk ik ;-)

Comment

Die autofocus is al iets waar ik inderdaad nog niet op gedacht had. Ik besef intussen goed dat ik niet het gemakkelijkste onderwerp voor de lens krijg. Maar je kiest de hobby van vrouw en kind niet zelf, hé.

't Zal dus nog gaan tussen de 70-200 F/2.8 van Canon (zonder IS) ofwel de Sigma (mét OS). Maar daarvoor ga ik mij in de winkel maar eens goed laten bepraten

Merci allemaal voor de tijd om me verder te helpen met mijn vragen

Comment

Working...
                                X