Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

Bij mij is dat de Nikkor 135mm 2.0 DC lens. Een bangelijk lenske... zeker op de Nikon D800E.
    http://johnnyfotografie.wordpress.com/

Comment

Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

Oorspronkelijk geplaatst door Johnnydc Bekijk bericht
      Bij mij is dat de Nikkor 135mm 2.0 DC lens. Een bangelijk lenske... zeker op de Nikon D800E.
      Deze heb ik vroeger ook gebruikt op mijn analoge F4 en F5, inderdaad een ongekende scherpte,

van het beste wat Nikon ooit heeft gemaakt denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        De 85 mm f1.8 doet het toch beter dan, maar t is ms maar een gedacht ...
        ik heb ook al ondervonden dat hoe langer de lens is hoe sneller de scherpstelling is,
        en hoe meer groothoek hoe minder snel .
        grts Peter
        BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
          ik heb ook al ondervonden dat hoe langer de lens is hoe sneller de scherpstelling is,
          en hoe meer groothoek hoe minder snel .
          Dat lijkt zo , in de praktijk zullen de aantal meters dat de scherpstelling over gaat wel ongeveer gelijk zijn. Test eens van oneindig op beide lenzen.

Comment

Moeilijk. De 30mm 1.4 is mijn meest gebruikte, maar de AF stelt me teleur als het te donker is. De 85mm 1.8 is zo goed als perfect, maar ik heb de beeldhoek niet vaak nodig.

Comment

Ik ben heel tevreden met mijn Nikkor 50mm 1.8. Helemaal niet duur, maar maakt prachtige foto's. Ik gebruik hem zowel voor straat- als portretfotografie.

Groeten

Silvio

Comment

Canon 100L Macro. Retescherp. Zeker ook voor portret te gebruiken.
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Op D700: 35 1.4
                  Op D800: 24 1.4 (je kan nog croppen en 15 mp over houden om op een beeldhoek = 35mm te arriveren)

Comment

Enige prime die ik gebruik is een Macro (100L) en verder zie ik in mijn geval primes niet zo zitten. De zogenaamde zooms die ik bezit zijn goed genoeg en kunnen een heel eind meekomen met de IQ diverse primes. Heb wel een 35L, 50L en 135L overwogen, maar ik kom erg goed uit de voeten met de zooms.

Heb nog wel een 50 f1.8 in de kast liggen, maar die voegt voor mij helemaal niks toe. Pas goed als je deze 2 stops afstopt en dan kan ik beter mijn zoom gebruiken die zijn werk beter doet. Dit objectief alleen nog in bezit als uitleen objectief ;-)

Comment

Met wat geduld heb ik op de tweedehands markt de poor man's holy trinity bij elkaar kunnen sprokkelen,
                      deze trinity bestaat voor mij uit de 35mm 2.0 - 50mm 1.4 - 85mm 1.8 (alle drie canon versies).
                      Door tweedehands te kopen kan ik aan aanvaardbare prijzen beoordelen welk brandpunt mij het meest aanspreekt,
                      om eventueel later, bewust, naar een kwalitatiever, duurder objectief over te stappen.

Van de drie moet ik toch zeggen dat de 85 1.8 mij veruit het meeste aanspreekt,
                      waar ik wel wat verbaasd over ben is dat na de overstap te maken naar FF deze 85mm nog steeds favoriet blijft,
                      hoewel men zou verwachten dat de 50mm de rol dan zou overnemen.
                      Op FF ligt de 50mm me wel al meer dan op crop.
                      De 35mm is niet echt m'n ding, maar dit kan misschien ook wel wat aan deze uitvoering liggen, focust nogal traag, is luidruchtig, ...

Al bij al kies ik resoluut voor de Canon 85mm 1.8 !
                      Misschien dat ik deze ooit wel nog vervang door een variant met een hoger diafragma.
                      If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                      flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gimli Bekijk bericht
                        .....Van de drie moet ik toch zeggen dat de 85 1.8 mij veruit het meeste aanspreekt, waar ik wel wat verbaasd over ben is dat na de overstap te maken naar FF deze 85mm nog steeds favoriet blijft, hoewel men zou verwachten dat de 50mm de rol dan zou overnemen...
                        Vreemd dat je zou verwachten dat de rol van de 85 (op crop eqv met een 135) overgenomen wordt door een 50mm. Andersom lijkt me logischer, een 50mm is op crop eqv met 80mm, dus daar zou de 85mm de normale vervanger zijn.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                          Vreemd dat je zou verwachten dat de rol van de 85 (op crop eqv met een 135) overgenomen wordt door een 50mm. Andersom lijkt me logischer, een 50mm is op crop eqv met 80mm, dus daar zou de 85mm de normale vervanger zijn.
                          Inderdaad mnoach, was precies nog niet goed wakker! My mistake.

't gaat er hem vooral om dat ik nog steeds de voorkeur geef aan de 85mm.
                          If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                          flickr

Comment

Mijn favoriet is mijn Sigma 180mm macro. Momenteel heb ik de oudere f3.5 versie - en occasionele dagdroompjes om ooit de f2.8 OS versie te kopen.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Hier ook een grote fan van primes!

De 35mm f2 en de 85mm f1.8 zijn mijn favorieten op een Nikon D700.
                              www.ourlovestory.be - Modern, fris en tijdloos. Your love story well covered.

Comment

Mijn Nikkor 28 AF-S 1,8 gaat bijna niet meer van mijn camera. Hele scherpe prime, met zeer weinig vervorming. Een collega overweegt zelfs om haar 35mm f1,4 door deze 28mm f1,8 te vervangen.
                                Voor portret heb ik dan mijn Nikkor 50 mm f1,4...
                                http://pxgarden.tumblr.com/
                                Nikon D600 - Nikkor 28 f1.8 - Nikkor 50 f1.4 - Nikkor 85 f1.8 - Nikon SB600 - Nikon 70-300VR

Comment

Working...
                                X