Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

135mm F2.0 DC op FF... meest gebruikt, potretten, modellen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      35 mm op 1.5 crop, zou beter een 28mm zijn op sommige momenten, maar oooo zo'n zalig lensje. Zeer licht en toffe brandpuntsafstand, thats it! Meestal wordt deze gebruikt naast mijn 70-200.

@psychodweep: welk formaat (fullframe?)
      Elke prime verschilt van een ander, het gebruik van een 85mm is compleet anders dan het gebruik van een 35mm. Je zou deze naast elkaar kunnen gebruiken, maar niet ter vervanging van denk ik. (50mm tov een 85 en 35 is een ander verhaal).
      Op fullframe ja.
      Met een 35mm kan je de achtergrond niet goed genoeg isoleren, zeker niet als je ietsje verder staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door red falcon Bekijk bericht
        mijn favoriet is de sigma 50mm f/1.4 ex dg hsm.
        Ook lichtsterk, mooi scherp, kortste werkafstand is evenwel 45cm.
        Het objectief is wel groot en heeft een filtermaat gelijk aan mijn andere lenzen.
        Bijna geen vervorming, redelijk snelle af, en ja een breed inzetbaar brandpunt op fullframe.
        +1 pracht van een lens die ik met een 5D gebruik!
        ::: Flickr :::

Comment

Voor mij de sigma 85mm 1.4 voor portetten daar naast is de nikor 28mm 1.8 erbij gekomen voor landschap en straatfotografie

Vriendelijk groet ,
          Jessey

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Op fullframe ja.
            Met een 35mm kan je de achtergrond niet goed genoeg isoleren, zeker niet als je ietsje verder staat.
            De afstand speelt hier natuurlijk de grote rol, maar toch is er met de Nikon 35mm AF-s f1.4 een prachtige onscherpte te bekomen,

zelfs met mijn 24mm f1.4 kan dat, natuurlijk niet op een scherpstelafstand van 20 meter.....

Comment

hier momenteel maar 1 prime in de zak zitten, nl de fantastic plastic 50 1.8 mk II van canon

wordt gebruikt op een 40d momenteel en constant gebruikt indien de ruimte dit toelaat met personen.

in de toekomst zou ik wel graag een 85 1.8 willen aanschaffen en/of een 100 macro, deze laatste dan ook voor bepaalde opdrachten die de vergroting vereisen.

doch zal de toekomst wel uitwijzen of deze er ooit bijkomen, momenteel zal er 1st gekeken worden voor een nieuwe body, welke vermoedelijk FF zal worden en dan volgt de 85 vrij automatisch ofwel wordt de zak grotendeels aan de haak gehangen en blijf ik werken met een van mijn standaardzooms voor landschappen e.d.
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Omdat ik het liefst vogel komt deze op de eerste plaats :
                Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

En op de tweede plaats:
                Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

Vooral de Sigma heeft me aangenaam verrast , scherp, mooie bokeh, prima kleuren, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  En op de tweede plaats:

Vooral de Sigma heeft me aangenaam verrast , scherp, mooie bokeh, prima kleuren, ...
                  en ik blijf bewust ergens weg van de sigma
                  ik heb zowel de canon 85 1.8 & sigma 85 1.4 even op mijn toestel gehad en ik vond de AF toch wel heel traag van de sigma en dan sprak het bokeh van canon mij ook meer aan maar dit laatste is heel persoonlijk natuurlijk

daar zijn jullie als nikon gebruikers in het voordeel omdat nikon ook over een 1.4 versie beschikt en canon niet (dan weer wel een 1.2 die verschrikkelijk duur is)

maar de trage AF in combinatie met de prijs die bijna dubbel zo ligt, doet mij naar de canon gaan, ook al zou ik wat inboeten aan lichtsterkte waar ik tot op heden nog geen probleem mee heb gehad met mijn 50 1.8 ook niet

Comment

Heb je deze 85mm getest of de vorige versie? Ik ben helemaal geen portretfotograaf en gebruik die meestal bij vrienden en familie.
                    Mijn eisen liggen mogelijks voor dit soort lenzen niet zo hoog als een pro-fotograaf die er zijn boterham mee moet verdienen. Na mijn 150-500mm Siggy lens had ik niet gedacht ooit nog voor Sigma te gaan maar me toch laten overhalen (deels voor de €) en het me niet beklaagd, met tijd en dezelfde boterhammen hoop ik nog de 35mm f1.4 Sigma toe te voegen in de collectie.

Comment

ik heb geen klagen want mijn sigma 85mm is heel rap en heel scherp en ik eis toch goede kwaliteit

Vriendelijk groet ,
                      Jessey

Comment

Favoriet objectief?

Dit hangt toch af wat het onderwerp is dat je gaat fotograferen?
                        In mijn geval bvb.

Voor landschappen :
                        De Carl Zeiss lenzen + Carl Zeiss polarfilters. Beiden manuele focus
                        Of de nieuwe CZ 15mm F2,8 of de CZ 21 mm F2,8

voor macro :
                        De Canon 180 mm F3,5

voor beestjes
                        De Canon 300 mm IS F2,8

Groetjes,

Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Heb je deze 85mm getest of de vorige versie? Ik ben helemaal geen portretfotograaf en gebruik die meestal bij vrienden en familie.
                          Mijn eisen liggen mogelijks voor dit soort lenzen niet zo hoog als een pro-fotograaf die er zijn boterham mee moet verdienen. Na mijn 150-500mm Siggy lens had ik niet gedacht ooit nog voor Sigma te gaan maar me toch laten overhalen (deels voor de €) en het me niet beklaagd, met tijd en dezelfde boterhammen hoop ik nog de 35mm f1.4 Sigma toe te voegen in de collectie.
                          ik heb ze een 2-tal maanden geleden ffkes getest bij rubens, die sigma & later de canon bij A&C
                          op zich als je tijd hebt, maakt die allemaal niet uit hoe snel of traag ze is maar ik merk gewoon aan mezelf deels dat ik zoveel mogelijk grijp tegenwoordig naar mijn 50mm prime die ik momenteel bezit en als ik dergelijke lenzen wil gaan gebruiken bij andere opdrachten, is de snelheid wel iets meer van belang.
                          aangezien canon geen 1.4 in het aanbod heeft zitten, maar enkel een 1.2 & 1.8, ga ik ook voor de € naar de 1.8-versie
                          daarnaast bvb wil ik als ik alle anderen dat ik wil / zou nodig hebben, de huidige 50 willen verbeteren met een 1.4 en de kans dat dat mss de sigma wordt, is dan weer wel reeëler

Comment

Ik gebruik nog 3 primes, het zijn er ooit meer geweest.

Sigma 15mm f2,8 fisheye, omdat het soms wel eens een leuk effect geeft, en omdat die nog redelijk betaalbaar is, de beeldkwaliteit is vrij goed (buiten de vervorming natuurlijk, maar daarvoor is het ook een fisheye).

Sigma 150mm f2,8 macro, tijdens de zomermaanden maak ik af en toe foto's van beestjes, en dan is een lange macro de beste keuze, meestal wordt die zelfs nog gecombineerd met een 1,4x teleconverter, en zelfs dan blijft de beeldkawliteit nog heel erg goed. De AF is wel traag, en zelfs heel traag in combinatie met de teleconverter (als er niet voldoende licht en contrast is, dan weigert die zelfs scherp te stellen).

Canon 300mm f4 L IS, ook voor beestjes, vooral libellen en de wat grotere vlinders, wordt ook geregeld gecombineerd met de Sigma 1,4x teleconverter (met de Kenko blokkeert de 5D MKIII, dat is ook zo als ik die op de Sigma 150mm gebruik).
                            De AF is redelijk snel, en de beeldkwaliteit is vrij goed (wat minder dan de Sigma 150mm).
                            Met de Canon 2x (model III) is de beeldkwaliteit nog best te doen, maar je ziet toch dat de fijste details beginnen te vervagen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Ik heb meerdere primes, op lengte:
                              Een Samyang 8/3.5 Fish Eye, DX, volledig manueel. Een FE scherpstellen is sowieso iets dat je dikwijls op het zicht doet, en gezien de bijna oneindige DOF...
                              Een Sigma 30/1.4, DX, goed lensje. Welbekend en door vele gebruikers terecht geapreciëerd.
                              Een Sigma 50/1.4, FX, uitstekende lens, enig minpuntje is de afmeting. Met zijn 77mm filtermaat is hij niet echt discreet.
                              Een Tamron 60/2.0 Macro, DX, erg aangenaam, trage AF, maar ik stel meestal MF scherp.
                              Een Arax (ex Kiev) 80/2.8 T/S, FX, manueel, natuurlijk. Die gebruik ik hoofdzakelijk voor macro, voor de DOF. Nog oefenen, ik heb hem nog niet lang. Macro met tussenringen en diopterlenzen, werkt goed, maar delicaat...
                              Een Sigma 150/2.8 Macro, FX, topglas. Niet de gestabiliseerde versie, maar dat mis ik niet, bewegen doe je ook van voor naar achter, en dat wordt niet gecompenseerd.
                              En een Samyang 800/8 spiegel, heel goedkoop, werkt goed. Nadelen zoals alle spiegels, geen regelbaar diafragma, grote diameter, geen gondel (maar de lens is kort en niet erg zwaar, 950g). Specifiek tekort is de beperkte draaiing van de scherpstelring, waardoor het scherpstellen erg delicaat is. Ik heb een lange zonnekap gemaakt (50cm kachelpijp van 125mm), en een steun waar camera en lens op gemonteerd zijn. Nu overweeg ik om de scherpstelling te motorizeren, extern en op de steun, zodat ik niet aan het spul moet komen om te focussen, elke beweging is een schokgolf op die lengte (800mm, met TC 1.4x = 1100, gecropt dus 1200 en 1500mm).Maar wel een leuke lens.
                              Sinterklaas weet dat ik nog een 85/1.4 wil, een +/-20 lichtsterk, en de Samyang 24/3.5 T/S...

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Echte favoriet, alles meegerekend (op fullframe); de 50mm tussen f1-f1.8 (vooral de f1.2 van Canon)
                                Ik zou graag eens een Canon 50mm f1 'testen'. Iemand zo ééntje hier?

Comment

Working...
                                X