Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen beschermen met UV-filter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

Het enige dat ik hierop te zeggen heb, ?na het lezen van TE veel off-topic berichten?, is dat een uv filter enige bescherming kan bieden. Het hangt er ook vanaf wat er met de lens gebeurt/ gebeuren zal.

Ik zou een beetje gebruik maken van het koude weer om af te koelen..
    Ik ben ook nieuw op het forum, ik kan ook niet weten dat gelijkaardige topics gestart worden jaar na jaar, toevallig in dezelfde tijd van het jaar?..

Alé maar wie ben ik?
    geen mod allesinds..

Canon EOS 600D, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, Canon Speedlite 430EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Davy.C Bekijk bericht
      Het enige dat ik hierop te zeggen heb, ?na het lezen van TE veel off-topic berichten?, is dat een uv filter enige bescherming kan bieden. Het hangt er ook vanaf wat er met de lens gebeurt/ gebeuren zal.

Ik zou een beetje gebruik maken van het koude weer om af te koelen..
      Ik ben ook nieuw op het forum, ik kan ook niet weten dat gelijkaardige topics gestart worden jaar na jaar, toevallig in dezelfde tijd van het jaar?..

Alé maar wie ben ik?
      geen mod allesinds..

Ach, wat off-topic vind ik niet zo erg, dat zorgt voor verluchting.

Je vat het gebruik van UV's goed samen wat hier door mij en anderen verkondigd werd.

En dat afkoelen, dat is voor een aantal mensen een doorlopende noodzaak. Heethoofden heb je overal, zowel op BD als bij het voetbal.

Ik heb er geen probleem mee dat dit onderwerp opnieuw aangesneden wordt, als alles maar één keer mocht gezegd worden, dan was de mens al vergeten wat communiceren is...

Wie je bent weet ik ook niet, en je hoeft geen mod te zijn om te reageren.

Welcome and join the gang!

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
        Ik heb er geen probleem mee dat dit onderwerp opnieuw aangesneden wordt
        Ik ook niet, maar ik vind een goeie ouwe, puberale nikon-canon scheldpartij toch nog altijd veel amusanter om te lezen. Maar 't is elk zijn/haar goesting ...

mvg
        I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

Comment

Een horrorstory waar zo'n filter een lens gered heeft:

Ik heb zo een dik jaar geleden m'n Sony a55 laten vallen vanop zo'n 40cm van de grond met m'n Sigma 12-24 erop - wellicht heeft de filter+kap toen de val gebroken. Niks aan de lens - maar de filter in gruizelementen (een mc thin) - kost behoorlijk wat - maar ie zat op de kap, filter was naar de haaien - maar niks - echt niks aan de lens (buiten de kap en de filter die naar de bliksem waren - 't heeft wel iets gekost om te vervangen, maar op zo'n moment ben je blij met die filter. Op zich gebruik ik die ene lens wel tijdens het fotograferen zonder filter - op alle andere lenzen blijft die er mooi op.

Comment

Mijn lens had geen schade, want er zat een filter op....
            Een zonnekap kan een val breken, een filter nimmer, die geeft de impact ongedempt door, tenzij het glas in rubber is gevat
            Ook zijn er nog altijd mensen die geloven dat Elvis leeft.....

Comment

Ik zou toch niet graag zonder een filter op m'n lens aan partyfotografie doen, hoor.
              Vind het al lastig dat er geen filter op m'n fisheye kan, want die is pas écht kwetsbaar...
              Het misschien-beetje-kwaliteitsverlies wat eigenlijk bijna gelijk aan 0 is geen reden voor mij om de lens onbeschermd te laten.
              Ik gebruik trouwens ook altijd de lenshood voor dubbele bescherming

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Mijn lens had geen schade, want er zat een filter op....
                Een zonnekap kan een val breken, een filter nimmer, die geeft de impact ongedempt door, tenzij het glas in rubber is gevat
                Ook zijn er nog altijd mensen die geloven dat Elvis leeft.....
                Als je lens op de schroefdraad valt, is je schroefdraad naar de filistijnen. Of die van de filter, als die er op zit. Maar dan zal de draad van je objectief niet vervormen omdat er een filter op zat (of het moet een joekel van een klap zijn, en dan is het binnenwinkeltje zeker en vast beschadigd, en maakt de schade aan de schroefdraad helemaal niets meer uit.)

NB: Elvis leeft, maar hij heet nu Costello.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Comment

Voor mij zou er maar één reden zijn om een UV filter te gebruiken ... bij sommige lenzen van canon (ik dacht bv de 17-40 en 16-35) is de lens pas weathersealed als er een filter op staat .....

in alle andere gevallen zou ik gewoon de zonnekap gebruiken als bescherming

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                    Heeft iemand een concreet voorbeeld van een objectief dat van vernieling gered werd door toedoen van een filter ?
                    Ja hoor, mijn nonkel heeft ooit een bijna botsing gehad. Hij kon gelukkig op tijd stoppen, maar doordat hij zo hard en plots moest remmen was zijn fototas door de koffer gevlogen. Bij het nakijken en afdraaien van de uv-filter brokkelde deze helemaal uit een, aan de lens zelf was geen krasje.
                    Gijs
                    http://gijscollet.wix.com/photography

Comment

Ben deze kerstvakantie gevallen op een gladde trap. Mijn fototoestel zat in mijn fototas en was beschermd met een UV-filter en een lensdop. Ik haalde mijn toestel snel even uit de tas, zag dat de lensdop erop was blijven zitten en dat het toestel opnieuw opstartte en had er verder geen erg in. Toen ik daags nadien de lensdop verwijderde viel de UV-filter in stukken uit mijn toestel. Voor de rest, helemaal geen schade. Ik vermoed dat die UV-filter toch zijn nut gehad heeft, als een soort kreukelzone bij wagens. De energie van het vallen er in gegaan, heeft hem vernietigd. Wat indien hij er niet opgezeten had? Geen idee, maar ik stak, toen ik thuis kwam onmiddellijk een nieuwe erop.

Groeten,

Riho

P.s.: ik vind dit nuttige topic.
                      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl
                        Eat this, anti-filter-hooligans!
                        Zonder filter was ook alles in orde geweest Met filter is de kans zelfs groter op schade, de glasscherven maken krassen.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Er zijn in dit debat 4 soorten mensen: aan de pro-filterzijde heb je believers en non-believers, aan de anti-filterkant heb je believers en non-believers...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                            Heeft iemand een concreet voorbeeld van een objectief dat van vernieling gered werd door toedoen van een filter ?
                            Het beschermend nut van een filter kan enkel bewezen worden bij een vergelijkende parallel lopende test waar 2 exemplaren van één objectief mét en zonder filter mishandeld wordt
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Het beschermend nut van een filter kan enkel bewezen worden bij een vergelijkende parallel lopende test waar 2 exemplaren van één objectief mét en zonder filter mishandeld wordt
                              Done !
                              To help answer a question regarding whether UV filters are any use with digital cameras, DRTV take a couple of filters out (Hoya & Hoya Pro, http://bit.ly/ho...

Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                                Zonder filter was ook alles in orde geweest Met filter is de kans zelfs groter op schade, de glasscherven maken krassen.
                                En de glasscherven van je frontelement maken krassen op je 2de glaselement

Comment

Working...
                                X