Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor huwelijk

    Beste forumleden,

    Binnenkort moet ik een wettelijk huwelijk fotograferen en enkele familiefoto's achteraf.

    De ruimte waar het huwelijk zal plaatsvinden is erg donker.Er bevinden zich maar enkele zeer kleine raampjes.

    Ik heb een D90 met externe flitser SB-910 en een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3

    Voldoet deze lens qua belichting of is een lichtsterke lens noodzakelijk?

    Graag jullie advies hieromtrent.
    Last edited by nel691; 14 oktober 2012, 05:03.

  • #2
    Re: welke lens voor huwelijk

    volgens mijn bescheiden mening voldoet deze set niet, maar je kunt zeker foto's maken. Ga er vanuit dat er een profesioneel fotograaf aanwezig is die de ceremonie fotografeert ? ;-)

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor huwelijk

      Daar had ik ook mijn twijfels over.
      Welke lichtsterke lens kan je me adviseren?

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor huwelijk

        Nikon 17-55 2.8 en een 70-200 2.8. Of enkele primes, maar dat wordt iets moeilijker werken met 1 camera. Een 35mm 1.8G is ook zeer handig.

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor huwelijk

          heb je de nodige kennis in huis om het huwelijk te fotograferen?

          aan het materiaal te zien, vermoed ik cru gezegd van niet.

          sorry maar dit is een vrij specifieke tak die toch wel wat kennis en fotografie-ervaring vraagt.

          enkel met lichtsterke lenzen zal je er niet komen
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor huwelijk

            Neen,een beroepsfotograaf ben ik niet!
            En de mensen die mij gevraagd hebben verlangen ook niet de foto's van een beroepsfotograaf.
            Het gaat hier om een vriendendienst maar dat niet uit de weg gaande wil ik toch met iets betere foto's voor de dag komen.
            Last edited by nel691; 13 oktober 2012, 14:39.

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor huwelijk

              dan ga je in ferm glas mogen investeren!

              tamron 17-50 f2.8 (is ferm goedkoper dan de nikon versie)
              nikon 35 f1.8
              nikon 85 f1.8
              nikon 70-200 f2.8 (sigma kan ook wel lukken)

              flits off camera leren gebruiken, begippen als drag the shutter, bouncen, ...

              met een D90 zou ik er niet aan beginnen.
              kan lukken (heb er ook een gehad) maar weet dat die het niet trekt of dat erg moeilijk gaat lukken.
              je toestel en lenzen ga je moeten kennen, limieten en weten waar je die tegenkomt en weten waar je ermee kan flirten en waar je eronder moet blijven, ...
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor huwelijk

                Gezien je vraag stelling/reacties heb ik sterk het gevoel dat je deze basis kennis nog niet geheel beheerst. Dit is absoluut geen schande in tegen deel, maar ben wel bang dat je behoorlijk verkijkt op het vast leggen van een trouwerij. Dit doe je niet zomaar even.

                Tijd geleden weekend een D800 te leen gehad om te testen met paar leuke objectieven waaronder de Nikkor primes 35 f/1.4G en 85 f/1.4G. Dit waren prettige objectieven om mee te werken. Zeker geschikt voor een trouwerij.


                Wens je heel veel succes ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor huwelijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  dan ga je in ferm glas mogen investeren!
                  je toestel en lenzen ga je moeten kennen, limieten en weten waar je die tegenkomt en weten waar je ermee kan flirten en waar je eronder moet blijven, ...
                  deze beide zijn zeker een noodzaak, zeker als je zonder flits wil gaan werken om de 'sfeer' niet stuk te maken


                  Oorspronkelijk geplaatst door nel691 Bekijk bericht
                  Neen,een beroepsfotograaf ben ik niet!
                  En de mensen die mij gevraagd hebben verlangen ook niet de foto's van een beroepsfotograaf.
                  Het gaat hier om een vriendendienst maar dat niet uit de weg gaande wil ik toch met iets betere foto's voor de dag komen.
                  heb ik hier meegedeeld dat je een beroepsfotograaf dient te zijn? die woorden heb ik nooit bovengehaald.

                  ik heb alleen maar vermeld dat de vraag die je stelt in combinatie met het materiaal dat je opnoemt, mij doet vermoeden dat je een van de belangrijkste driehoeken binnen fotografie nog niet volledig onder de knie hebt, nl de driehoek diafragma / sluitertijd / iso.
                  Als je deze kent en kan toepassen, ben je al een grote stap voorwaarts om aan de vraag van je vrienden te voldoen.

                  Om op je vraag te antwoorden, als je in een donkere kerk wil gaan fotograferen zonder flits, zijn lichtsterke lenzen (continu ook over het bereik bij zoomlenzen) zeker een must. Primes zijn de meest lichtsterke lenzen die men kan verkrijgen. Nadeel aan deze lenzen is dat de meest lichtsterke veel geld kosten, in de meeste gevallen geen beeldstabilisatie meehebben en dat ze een andere manier van 'fotograferen' vereisen omdat je benen je zoom zijn.

                  Sowieso ben je best dat je eerlijk bent tegen je vrienden als een deel van hetgene dat hierboven geschreven is, niet correct beheerst, je dit ook hen duidelijk moet maken dat je heb dus geen garantie kan geven op de eventuele foto's die ze mss voor ogen hebben.
                  Eerlijkheid op dat vlak is zeker een must.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor huwelijk

                    Kom op mannen laten we hem niet een d4 aansmeren....lol jouw d90 voldoet....en meer dan dat....

                    Jouw lens laat wel wat te wensen over. Pak tenminste een lichtsterke lens en die hoeft echt niet duur te zijn. een 35mm of 50mm 1.8 brengt je al ver. Als je echt alles uit wil halen kun je nog voor de avond een 70-200mm 2.8 of een 85mm 1.4 huren voor een paar tientjes. Een prime moet elke hobby fotograaf wel hebben zoals de 35mm 1.8 of een 50mm. Kun je andere effecten mee krijgen

                    Echt veel slechter dan vele beroepsfotografen hoef je niet te doen. Have fun en je kan later wat tijdbesteden in photoshop om ze beetje te fatsoeneren als het iets te onderbelicht is etc.
                    Ga plezier maken met je camera maak veel foto's....probeer een paar artistieke ( zogenaamd ) shots zoals een glas gaan focussen met de paar daarachter niet in focus en andersom lol dat schijnen mensen fantastisch te vinden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor huwelijk

                      Heb een tweetal jaar geleden met een vriend-lesgever fotografie 'meegelopen' op het huwelijk van mijn petekind. Het was, om het nog gemakkelijker(not) te maken, een heeeeel warme zomerdag met een schitterende zon
                      Wij hadden meer last van de hevige warmte (zweet op de prominenten en zelf doornat van het zweten) en van het steeds opnieuw moeten rekening houden met de stand van de zon, enorme schaduwpartijen en dergelijke, dan met het gebeuren zelf.

                      Om maar iets te zeggen: ondanks een goede voorbereiding (must) kan één en ander volledig anders lopen dan op de voorbereiding, er komt er heel veel bij kijken en gelukkig had de hoofdfotograaf de nodige ervaring, anders was het een ander verhaal geweest.
                      Als de trouwers natuurlijk het risico nemen en je ontspannen maar toch gefocust kunt werken zal je zeker mooie beelden hebben. Probeer zeker een spieklijstje samen te stellen van die beelden die je zeker moet hebben (in samenspraak met de trouwers) en kijk er nu en dan eens naar.

                      Qua materiaal... Heb de hele huwelijksreportage gedaan met mijn toenmalige 50D en mijn 17-55 f/2.8 IS. Buitenopnames meestal met mijn 70-200 f/4 IS. Alles afgewerkt met lightroom 3.0.

                      Het uiteindelijke album op een A3 formaat was heel behoorlijk en de trouwers waren tevreden.

                      Ik heb toen wel beseft dat ik liever in het feestgewoel zelf zit dan het geheel op de gevoelige plaat te zetten... maar dat is een persoonlijke conclusie
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor huwelijk

                        hoi,

                        ik heb toevallig het zelfde toestel en dezelfde lens.

                        Deze lens is helemaal niet geschikt om binnen bij weinig licht foto's te maken.

                        Bij het ideale licht maakt deze lens mooie foto's. Maar bij weinig licht ga je ruis zien, zeker in de donkere partijen.

                        Zorg zeker voor een lichtsterkere lens.

                        mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor huwelijk

                          Een 17-55 f2,8 is eigenlijk wel een must voor de binnen foto's.
                          Daar kun je in principe een heel huwelijk mee fotograferen.
                          Deze lens gaat je in niet enkel die dag flink vooruit helpen op fotografie gebied, maar wellicht de komende 10 jaar.
                          Ook buiten komt deze van pas, samen met je Tamron. Afstand nemen en proberen op een 200 mm f5,6 a 6,3 te fotograferen.
                          Dan kun je al best mooi het koppel los laten komen van de licht wazige achtergrond.

                          Binnen iso omhoog en inflitsen. zij die beweren dat je op een huwelijk, (stadhuis en kerk) of camera moet flitsen
                          hebben dit volgens mij nog nooit gedaan. daar heb je echt geen tijd voor hoor, vergeet het.
                          lekker op je camera laten zitten die prachtige SB-910 bouncen je hebt power genoeg om indirect te flitsen
                          zolang je maar je iso zo hoog als aanvaardbaar mogelijk houd. dat maakt dat je de sfeer niet plat flitst.
                          zie enkele voorbeelden KLIK

                          Dat iedere beetje hobby fotograaf een paar primes moet hebben, daar ben ik het niet geheel mee eens.
                          't hangt er maar vanaf hoe en wat je fotografeert, ok mijn volgende objectief gaat ook een prime zijn 85mm f1,4
                          Maar deze gaat voorlopig niet mijn 14-24 / 24-70 / of 70-200 vervangen op een wedding shoot.

                          Zolang je goede afspraken maakt met het koppel en ze weten wat ze kunnen verwachten, moet het wel lukken.
                          Op voorwaarde dat je een beetje weet wat je doet natuurlijk, maar dat is hierboven al aangehaald.
                          Succes in ieder geval.
                          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor huwelijk

                            Ik ben inderdaad ook van mening dat het zeer belangrijk is dat je weet wat je doet en dus je mogelijkheden en beperkingen van je camera/lenzen kent.
                            Als ik zelf een bruiloft doe heb ik 1 camera en 1 lens (24-105 = F4.0) opzitten waarmee ik prima uit de voeten kan.
                            Lenzen wisselen kost soms tijd of is onhandig. En twee body's vind ik ook niet altijd prettig omdat je daardoor minder snel en flexibel bent.
                            Maar dat is een persoonlijke keuze. Voor een feestavond wil ik er nog wel eens een 24-70 op zetten (F2.8)
                            Ik denk in elk geval wel belangrijk is dat je een lens hebt met een vast diafragma.
                            Een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 lijkt mij voor een bruiloft niet werken. Dit omdat je met div. lichtomstandigheden te maken krijgt.
                            Je moet dan rekening houden met zoomen of je instelling dit wel aankan in verhouding tot de diafragmamogelijkheid van je lens.
                            Dat soort lenzen werkt prima bij een mooie zonnige dag maar niet bij een bruiloft waar je buiten kan zitten met donkere lucht of onder bomen. En niet de trouwzaal te vergeten etc.
                            Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor huwelijk

                              hier wordt alleen gesproken van lichtsterke lenzen en dat is niet onterecht maar de ts beschikt ook over een flitser dus heeft hij wel wat mogelijkheden als hij tenminste eerst wat oefent met de flits en zich wat inleest in wat haalbaar is. Tevens is het ook zo dat in de trouwzalen meestal ook redelijk wat kunstlicht aan is.
                              Het moet dus wel haalbaar zijn een redelijk aandenken te maken voor zijn vrienden. Het belangrijkste is dat die moeten weten wat ze mogen verwachten.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X