Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret probleem

    Hallo,

    Ik heb een vraagje over portret foto's. Ik shoot momenteel mijn portretten met een Tamron 18-270 objectief.
    Nu blijkt echter dat ik een beetje een groothoek probleem heb. Waarbij mijn handen (indien die dichter staan dan het lichaam) wat groter worden afgebeeld.
    Is dit op te lossen?

    Ik heb namelijk ook nog een macro lens (Tokina 100mm) liggen maar daar heb ik echt wel ruimte voor nodig om een mooi shot te maken.

    Ik heb ook mijn oog wel al op een Samyang 50mm f1.4 die qua prijs wel heel aantrekkelijk is en denk ik beter geschikt ook voor portretten.

    Maar nu had ik wel liefst nog even jullie mening.

    Mvg
    Glenn
    Deviantart account: Klikje!

  • #2
    Re: Portret probleem

    Je kan de 18-270 ook ergens rond de 50mm gebruiken, dan heb je in principe dezelfde beeldhoek als met een vaste 50mm.
    Als er merktekentjes op de lens staan, dan zet je die op 50mm, en zie je meteen hoe ver je van de modellen moet blijven met een vaste 50mm.

    Een vaste 50mm zal waarschijnlijk wel minder lensvervorming hebben dan een superzoom, maar het is doorgaans in de uiterste zoombereiken dat zo'n lens het meeste last heeft van vervorming, op 50mm zou dat dus nog mee kunnen vallen.

    De Samyang heeft geen autofocus, voor portretten is dat meestal niet zo'n probleem, want dan heb je gewoonlijk wel wat tijd om scherp te stellen.
    De meeste merken hebben in hun gamma wel een betaalbare 50mm lens, met autofocus (bij Nikon moet je wel uitkijken dat de AF werkt op bepaalde camera's, want niet in elke camerabody zit een AF-motortje, als er een af-motortje in de lens zit, dan zou die wel moeten werken op elke Nikon).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Portret probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
      een beetje een groothoek probleem heb. Waarbij mijn handen (indien die dichter staan dan het lichaam) wat groter worden afgebeeld.
      Is dit op te lossen?
      Een logisch gevolg van de breedhoekvervorming. Des te meer mm's je zal gebruiken, des te meer het beeld wordt samengedrukt waardoor die handen minder proportioneel uitvergroot worden. De richtlijn 'volgens het boekje' is dan ook om geen portretten te maken onder de 50mm. Ook de onderwerpsafstand speelt hier een rol in: hoe dichter je op je onderwerp staat hoe meer vertekening je bekomt. Volgens datzelfde boekje hou je toch best zowat een 1,5m minimumafstand tot je model. Om je een idee te geven: headshots in studio doe ikzelf dan ook bvb met een 150mm macro. Maar dat is in een gecontroleerde omgeving. Voorbij spurtende kids heb je al een snelle 70-200 voor nodig maar in de praktijk gebruik ik daarvoor toch meestal een 50mm omdat die meestal een AF hebben die nog sneller is dan een ADHD'erke. Vanuit dat opzicht lijkt een manuele Samyang 50mm me niet handig. Ik raad een Sigma 50/1.4 aan.
      Maar in 't algemeen heb je dus wel gewoon de ruimte nodig om een mooi portretshot te maken naar standaardnormen, zoals je zelf al zegt... Mijn keuze om te portretteren zou dan ook op jouw Tokina 100 vallen.
      A propos: bovenstaande vertelling over mm's is vanuit een "full frame"-referentie. In geval van een aps-c, de crop in rekening brengen he...

      Veel succes,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: Portret probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik heb een vraagje over portret foto's. Ik shoot momenteel mijn portretten met een Tamron 18-270 objectief.
        Nu blijkt echter dat ik een beetje een groothoek probleem heb.
        Een groothoekprobleem met 270mm dat is toch wel hele kleine grote hoek.......
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Portret probleem

          Vergeet niet dat de Samyang lenzen geen autofocus hebben!

          Een 50mm f/1.8 is meestal een van de goedkoopste lenzen in het "merkeigen" gamma en heeft dan wel AF...
          Het verschil tussen 1.8 & 1.4 vind ik persoonlijk miniem, en het prijsverschil zeker niet waard.
          Last edited by C. Ruben; 20 oktober 2012, 12:08.
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Portret probleem

            Ok dankjewel allemaal voor de respons! Ik zal al vast wat meer afstand proberen te nemen, eens oefenen op 50mm en ook eens mijn Tokina proberen te gebruiken.

            Mvg
            Glenn
            Deviantart account: Klikje!

            Comment

            Working...
            X