Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 mm of Fish Eye ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50 mm of Fish Eye ?

Een 50 mm is een standaard objectief. Daarvan wordt beweert dat dit overeenkomt met de beeldhoek (FF) wat onze eigen ogen zien... maar is dit zo ? Is het niet zo dat onze ogen 180° beeldhoek hebben en dan denk ik aan de eerste plaats dezelfde beeldhoek als een Fish Eye. (vertekening even niet inbegrepen)
    Nu ben ik wel van oordeel dat een 50 mm hetzelfde beeld oplevert van onze ogen binnen die 180° m.a.w 47°
    Last edited by Funcky; 2 september 2012, 11:29. Reden: Aangepast Full Frame
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Re: 50 mm of Fish Eye ?

dat van die 50mm klopt gedeeltelijk. als je een fullframe hebt tenminste. denk dat je ogen een iets grotere kijkhoek hebben dan een 50mm (30mm crop ). maar het komt wel in de buurt.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
      dat van die 50mm klopt gedeeltelijk. als je een fullframe hebt tenminste. denk dat je ogen een iets grotere kijkhoek hebben dan een 50mm (30mm crop ). maar het komt wel in de buurt.
      Bedankt, was het vergeten bij te zetten. Full frame. Heb het boven aangepast.
      Btw.. Beeldhoek van onze ogen zou iets meer dan 180 graden zijn.
      Last edited by Funcky; 2 september 2012, 11:38. Reden: Aanpassing beeldhoek
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        ......... Is het niet zo dat onze ogen 180° beeldhoek hebben......
        klopt, dat is niet zo.
        grt,bouk
        PS:
        Welke lens (brandpuntsafstand bedoel ik dan) kan je vergelijken met het menselijk oog? Ik hoop dat mijn vraag begrepen word. Waarom ik dat wil weten is, als je dat brandpunt gebruikt krijg je dan heel realistische foto's? Kan iemand hier een en ander over uitleggen? Gr kees
        Last edited by bouk; 2 september 2012, 12:55.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Is het niet zo dat onze ogen 180° beeldhoek hebben
          Wij kunnen onze ogen draaien en dat suggereert een een veel grotere beeldhoek samen met ook nog onbewust het hoofd bewegen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je hebt gelijk. De beeldhoek van onze 2 ogen samen is veel breder dan deze van een 50mm lens (FF), ook zonder ze te bewegen. Kijk door een 50mm lens en dan met het blote oog (zonder ze te bewegen) en het is wel duidelijk. Onze ogen zien wel niet alles scherp en duidelijk in dit beeld. De beeldhoek van onze 2 ogen komt ongeveer overeen met een 20mm lens (FF).

Wat een 50mm lens (FF) wel ongeveer gelijk weer geeft als het oog is de relatieve afstand tussen onderwerpen op verschillende afstanden. Je hebt bv 2 bomen, 1 dichtbij en de andere een beetje verder. Een 20mm lens zal het effect geven dat die bomen verder van elkaar staan, een 200mm lens zal het effect geven dat ze dichter bij elkaar staan. Een 50mm zal ze weergeven zoals we ze met het blote oog zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
              Een 20mm lens zal het effect geven dat die bomen verder van elkaar staan, een 200mm lens zal het effect geven dat ze dichter bij elkaar staan.
              Oeps, neen. Zolang je met je 20 en 200mm op dezelfde plaats blijft staan, verandert het perspectief niet. Wat jij zegt, klopt enkel als je je gaat verplaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
                Oeps, neen. Zolang je met je 20 en 200mm op dezelfde plaats blijft staan, verandert het perspectief niet. Wat jij zegt, klopt enkel als je je gaat verplaatsen.
                Geen oeps... Ik heb het niet over perspectief. Dat verandert inderdaad alleen door uw standpunt te veranderen.
                Een breedhoek vergroot de afstanden, een tele comprimeert ze. Blijf je op de zelfde plaats staan dan zullen veraf gelegen onderwerpen met een breedhoek verder lijken te staan, met een tele dichter.
                Bekijk het zo: met een breedhoek zal je in de verte meer op uw foto krijgen dan met een tele. Stel er staan in de verte 10 huizen. Blijf je op dezelfde plaats staan, met de breedhoek staan ze er allemaal op, met een tele maar 1. Uw 2 foto's zijn fysisch even (bv 20 cm) groot dus zal ieder huis met een breedhoek er kleiner op staan dan dat ene huis met uw tele. Het effect is dat we de afstand tussen dicht en ver ruimer inschatten met de breedhoek dan met de telelens (alles veraf gelegen is kleiner op de breedhoek foto dan met een tele).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Wij kunnen onze ogen draaien en dat suggereert een een veel grotere beeldhoek samen met ook nog onbewust het hoofd bewegen.
                  Dat klopt, maar ook al staar je recht voor jou dan kan je dingen zien bewegen op ong 180 graden. Probeer het maar is met je handen opzij te houden op 180° en beweeg je vingers. Dus volgens mij klopt die 180 graden wel! Hier een link http://nl.wikipedia.org/wiki/Fisheye-objectief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    Uw 2 foto's zijn fysisch even (bv 20 cm) groot dus zal ieder huis met een breedhoek er kleiner op staan dan dat ene huis met uw tele. Het effect is dat we de afstand tussen dicht en ver ruimer inschatten met de breedhoek dan met de telelens (alles veraf gelegen is kleiner op de breedhoek foto dan met een tele).
                    Ik kan de foto genomen met de breedhoek croppen tot ik exact dezelfde foto heb als met de tele. Dezelfde foto dus, met verschillende brandpunten.

Comment

Dat klopt maar in deze discussie mag je niet croppen want we vergelijken beeldhoeken. Als je cropt dan verander je met manier van spreken de beeldhoek. M.a.w. als je een breedhoek foto cropt maak je er als het ware een telefoto van. We zijn juist bezig over het effect van een verschillende beeldhoek. Beeldhoek van de ogen versus beeldhoek van een 50mm, breedhoek, tele.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
                        Ik kan de foto genomen met de breedhoek croppen tot ik exact dezelfde foto heb als met de tele. Dezelfde foto dus, met verschillende brandpunten.
                        Ik niet, of je moet het woordje "exact" met een enorme bak zout nemen.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Working...
                        X