Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Levensduur moderne lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Levensduur moderne lenzen

In 2008 ben ik overgeschakeld op digitaal, met als eerste allroundlens een Sigma 24-135, toen recent tweedehands. Ik gebruik die voornamelijk als vakantielens, voor citytrips en dergelijke. Niets avontuurlijks. Een paar maand geleden is het diafragma beginnen opspelen: niet helemaal opengaan na een foto, openblijven tijdens een foto, kortom ellende. Dat is de eerste keer dat ik zoiets meemaak met een lens, maar goed, voor alles is een eerste keer.
    Ongeveer tegelijkertijd komt mijn collega af met een probleem met zijn toestel. Nikon D40, gekocht in 2007 met kitlens, voor vakanties en huis- tuin en keukengebruik. Diafragma van de kitlens geblokkeerd.

Is dit toeval, of zijn de moderne instaplenzen sneller kapot dan vroeger?
    Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

Re: Levensduur moderne lenzen

Op instaplenzen mag je nooit rekenen dat ze 5 of 10 jaar zullen meegaan. Die lenzen zijn gemaakt om af en toe een foto te nemen en de meeste mensen trekken dan ook minder dan 5000 foto's met die kitlens (diegenen met intresse in fotografie kopen meestal een ander objectief en de anderen trekken er bijna geen). Ze zijn niet gemaakt om kapot te gaan zoals de printers, ze zijn gewoon gemaakt om betaalbaar te zijn. Als je een 24-70 koopt zie ik die in geen 100 jaar kapot gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex FC Bekijk bericht
      ....... Een paar maand geleden is het diafragma beginnen opspelen: niet helemaal opengaan na een foto, openblijven tijdens een foto, kortom ellende.
      dat snap ik niet, weet je zeker dat het je lens is..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wat zou het anders kunnen zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex FC Bekijk bericht
          Wat zou het anders kunnen zijn?
          Als je niet zeker bent dat het je lens is, trek de batterij er dan uit als je camera nog aanstaat en laat deze er 24 uur uit. Dan eens opnieuw kijken.

Comment

Gewoon een andere lens opgezet, werkt perfect.

Comment

Zoals ik al zei,

Op instaplenzen mag je nooit rekenen dat ze 5 of 10 jaar zullen meegaan. Die lenzen zijn gemaakt om af en toe een foto te nemen en de meeste mensen trekken dan ook minder dan 5000 foto's met die kitlens (diegenen met intresse in fotografie kopen meestal een ander objectief en de anderen trekken er bijna geen). Ze zijn niet gemaakt om kapot te gaan zoals de printers, ze zijn gewoon gemaakt om betaalbaar te zijn. Als je een 24-70 koopt zie ik die in geen 100 jaar kapot gaan.

Comment

Maar dan waren ze vroeger toch beter. Mijn FD lenzen werken nog altijd. (Goed, daar zit een Vivitar telezoom van achter de latten bij die een beetje wankelt, maar de overige toch nog). Daar is het de camera die het laat afweten.

Comment

Toen waren de kosten voor het maken van objectieven ook niet zo hoog! Nu moeten ze allemaal goedkoper en sneller gemaakt worden, Leica blijft objectieven maken zoals vroeger, kijk naar de prijs.

Comment

Met de huidige prijzen concurrentie en arbeidskosten kan je gewoon niet competitief zijn als je alles "perfect" maakt. Er zijn o.a. nog merken die dat doen, en ik heb zelf nog lenzen van 1949 en 1954 die perfect werken, maar ze zijn mechanisch heel simpel waarmee da de kans dat er iets fout gaat veel lager ligt. Ik heb al eerder moderne lenzen uit elkaar gehaald en gezien wat er allemaal aan technologica inzit, is het gewoon de kwestie van vroeg of laat dat er iets mis gaat (bij regelmatig gebruik natuurlijk).

Ik zou er toch niet te veel zorgen over maken als je pro-lenzen koopt (en dat is niet Sigma 14-135 of Nikon 18-55), de kans is groot dat je ze gewoon gaat verkopen voordat er iets aan kapot kan gaat.

Comment

hoe lang is de levensduur van bv een canon 300mm f2,8 IS usm lens ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
                        hoe lang is de levensduur van bv een canon 300mm f2,8 IS usm lens ?
                        Dat hangt af van wat je ermee doet .
                        En opnieuw, kijk naar de prijs, daarvoor kunnen ze al wat goed maken hé.
                        Alsook de Nikon 300mm 2.8, die zal niet snel een foutje vertonen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                          Zoals ik al zei,

Dit is pure BS wat jij hier verteld een kitlens kan ook makkelijk 1000000 opnames meegaan of bv 25 jaar ,ligt eraan in welke omstandigheden ze gebruikt word en of de eigenaar er op een normale manier mee omgaat en een beetje geluk heb je ook nodig .
                          Een 55-200 of 18-55 dx kitlens van nikon bv waar iedereen lachend over doet kan ook 30 jaar of langer mee zelfs bij dageliks gebruik dat wet je gewoon niet op voorhand zo simpel is het.
                          ik gebruik een oude 28-85 al 20 jaar misschien al langer duizenden opnames per jaar en 0 niets problemen mee .
                          in de huidige consumptiemaatschappij is het gewoon zo dat er een groot deel mensen altijd het nieuwste wil hebben en het oudere type dan als slecht bestempelen maar om dan te zeggen hij is versleten nope dat is niet waar en dient enkel om de nieuwe aankoop te rechtvaardigen.
                          Ik heb momenteel 14 objectieven in gebruik waarvan 4 met vibratiereductie ,de meeste hobbyfotografen die ik ken kunen dat niet begrijpen want dat is voorbijgestreefd , ok kan wel maar zijn ze daarom slecht en versleten????
                          Ik zou willen dat mijn body,s evenlang mee zou kunnen als de objectieven denkniet dat ik dan ooit mijn D800 gekocht zou hebben. (body heb ik op ongeveer 5 jaar naar de filistijnen en zijn toe aan vervanging)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                            Ik heb momenteel 14 objectieven in gebruik waarvan 4 met vibratiereductie ,de meeste hobbyfotografen die ik ken kunen dat niet begrijpen want dat is voorbijgestreefd ,
                            vibratiereductie voorbijgestreefd ???

Comment

Mijn inschatting is dat de huidige pro lenzen een levensduur zullen hebben van 10-20 jaar.
                              Daarna zijn er nl geen onderdelen om bv een af motor te herstellen.
                              Manueel zullen deze objectieven het wellicht een stuk langer doen.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X