Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop nieuwe fisheye lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aankoop nieuwe fisheye lens

Hallo

ik ben beginnend snowboard fotograaf en ik zou graag een fisheye lens aanschaffen.
    nu heb ik ene gevonden op een 2de hands website.De lens lijkt mij degelijk in orde op het eerste zicht maar waar zou ik best op moeten letten bij de aankoop. Dit is mijn eerste lens die ik online wil kopen dus ben beetje ongerust van wat als deze lens defect is .

het gaat over deze lens :http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/...x-fisheye.html

mvg Brecht

Re: aankoop nieuwe fisheye lens

Je moet hem gaan ophalen volgens de advertentie, dus camera meenemen en uittesten.
    Het is geen zoom dus daar kan al niets aan defect, en verder scherpstelling nazien en diafragma.
    Als er verder geen uiterlijke beschadigingen te zien zijn zal het wel meevallen.
    Een fisheye wordt ook niet zoveel gebruikt denk ik.

Ruud
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Het is een zeer toffe lens en veel gebruikt in skate en snowboard.
      Pas wel op dat je beide ogen opehoud als je hiermee fotografeert (doet wat raar met het evenwichtsvermogen van je lijf , eigen ondervinding).

Comment

Omdat op deze lens geen beschermfilter kan gezet worden zou ik de voorste element goed nakijken voor krassen en imperfecties in de coating. Dit kan je doen door een sterk licht op de voorste element te schijnen en door de achterkan te kijken. Als de lens al ouder is kan het wel zijn dat er wat stof in zit, maar dat is meestal geen groot probeelm.

Verder wat ik normaal ook zou doen is nakijken naar de schroeven die de F-mount op de lens houden, indien ooit reparaties aan de lens is gedaan kan je meestal hieraan zien, normaal gezien moeten die schroeven perfect zijn.

Ook de moeite waard is door een kleine diafragma opening in te stellen op de camera en dan met de "depth of field" knop even nakijken of de diafragma in orde is (geen krassen of olie op de aperture-blades, beweging snel en percies).

Het laatste is auto-focus en wat test beelden maken, gewoon kijken of overal de scherpte in orde is (best op een PC kijken als je echt kritisch wilt zijn).

Wat ook een teken kan zijn is de toestand van de lens doppen en de accessoires, meestal als je iemand hebt die voorzichtig is met zijn lenzen, kan je dat ook zien aan how hij de rest behandelt, vb. een verkoper die zijn dozen al niet meer kan vinden en de achterdop heeft kwijtgespeeld op een jaar, is waarchijnlijk ook niet al te voorzichtig met zijn lenzen.

Veel geluk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beano_z Bekijk bericht
          vb. een verkoper die zijn dozen al niet meer kan vinden
          Dat kan bv een verkoper zijn die klein behuist is of iemand, die, net zoals ik, niet niet inziet wat een doos voor toegevoegde waarde geeft. Kun jij het uitleggen?

Ik heb 2de hands lenzen gekocht met doos->doos ging in de kast->doos ging uit de kast bij verkoop->maar de lens was meer waard met de doos->leg mij het maar uit???????
          Last edited by hjanssen; 23 augustus 2012, 09:24.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een goed alternatief is de Samyang 8mm 3.5. Geen autofocus, maar op een fisheye is dit niet erg, gezien de enorme scherptediepte. Je stelt meestal op het zicht scherp (afstand tot het onderwerp schatten, en instellen met de schaal op de instelring). Kost ook ongeveer 300-350 euro, en is erg robuust, wat bij sportief gebruik een plus is.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
              Een goed alternatief is de Samyang 8mm 3.5. Geen autofocus, maar op een fisheye is dit niet erg, gezien de enorme scherptediepte.
              In het dichtbij bereik is de scherptediepte nog geen cm en sta je vaak in een onmoglijke positie om het geheel goed stabiel te houden en staat je AF constant te ratelen, maar je krijgt wel interessante plaatjes.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

HJ, wat bedoel je met "scherptediepte nog geen cm" ?

(Je kan de Samyang scherpstellen op 30cm -dat is de minimale afstand- en volgens de DOF calculator is de scherptediepte dan zowat 25cm (bij f/4). Stel je scherp op 50cm, dan is (bij f/5.6) je scherptediepteveld al meer dan 3 meter.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                  (Je kan de Samyang scherpstellen op 30cm
                  Dat is wel heel erg veel voor een DX lens.

Comment

Dat is volgens de specificaties. Nogmaals: wat bedoel je met "In het dichtbij bereik is de scherptediepte nog geen cm" ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                      Nogmaals: wat bedoel je...
                      Hoe breder de beeldhoek, hoe dieper de DOF. Om dichtbij iets OOF te krijgen met een FE is relatief OOTQ .

Cheerio,
                      F.

Comment

alvast bedankt voor de handige tips heb voorgenomen even te wachten met aankoop fisheye tot na Nieuwjaar en dan zeker hard op zoek gaan na een goede lens en door julie reacties gaat dat zeker lukken nog eens bedankt

Comment

Working...
                        X