Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoek voor Canon 7D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke groothoek voor Canon 7D?

Hoi,

ik zoek een groothoeklens voor straatfotografie.
    Ik las dat 24 mm en groter op een niet-full frame als de canon 7d niet breed genoeg is. Dus denk ik eerder aan een lens vanaf 16 mm.

Lichtsterkte (2.0 - 2.8) is belangrijk voor het documentaire fotografiewerk dat ik ermee wil doen.

Wat raden jullie me aan?

Met dank!
    Sam

Re: Welke groothoek voor Canon 7D?

Vanaf 17mm gebruik ik mijn lichtsterke en gestabiliseerde EF-s 17-55 f/2.8.
    Voor het bereik onder de 17mm heb ik een EF-s 10-22, maar die is niet gestabiliseerd of lichtsterk.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      EF-s 10-22, maar die is niet gestabiliseerd of lichtsterk.
      Maar da's wel een keineig objectief waar je gegarandeerd nooit spijt van krijgt. Dat het niet gestabiliseerd was, heb ik nooit als een gemis ervaren en met zijn 3.5-4.5 zal er maar hoogst hoogst zelden een situatie geweest zijn waar ik graag 2.8 had gehad.

Djienbe

Comment

groothoek en lichtsterk: tokina 11-16 f2.8 scherp, wel last van flare en ca maar goedkoop(niet voor ff).
        Alternatieven canon 16-35 f2.8(wel ff) of tokina 16-28 f2.8(wel ff) maar deze zijn toch duurder en enkel echt interessant als je ooit naar ff zou overschakelen.

Comment

Tokina 12-24 mm is ook een optie. Wel flare gevoelig.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Heb ook de Tokina 12-24 maar heb, zoals zovelen, de gekende error: contacten vervuild... Tokina wil niet inzien dat het een fabricatiefout is.

Eén van de redenen dat Tokina voor mij totaal heeft afgedaan.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              Is die flaregevoeligheid misschien eigen aan alle UWA's? Met de Canon EF-s 10-22 heb ik het ook al voorgehad, hoor.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hallo,
                Ik gebruik ook op mijn 7d de canon 10-22, dat er geen stabilisatie op zit heb ik nog niet gemist.
                Voor mij een toplens , wel prijzig....

Comment

Inderdad een 24mm ervaarde ik ook als te weinig groothoek , hebben dan een 5DmkII bijgekocht ( was niet de enige reden ).

Comment

Ik heb de 12-24 van tokina, nog geen problemen gehad met de contacten. Idd. flare-gevoelig en ca's ook niet te onderschatten maar volgens mij idd. ook eigen aan UWA en te corrigeren. Voor zijn prijs een prima lens maar is zeker niet de beste op de markt maar doet wat hij moet doen.
                    Mvg, Tin_tin
                    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

ik heb eveneens de canon 10-22mm op crop camera. Altijd heel tevreden van geweest. Die lichtsterkte heb ik ook nooit gemist en zie niet meteen het nut bij een UWA. Beperkte scherptediepte is minder aan de orde met dit type lens denk ik, en onder donkere omstandigheden is het algemeen handig om met statief en langere sluitertijd te werken. Maar het kan zijn dat ik voordelen van lichtsterk op UWA over het hoofd zie
                      Ik verkoop deze nu wel aangezien ik een FF wil aankopen. Moest je interesse hebben om eventueel die lens eens te testen laat je maar iets via pm weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hamster Rave Bekijk bericht
                        Ik las dat 24 mm en groter op een niet-full frame als de canon 7d niet breed genoeg is.
                        Ik las.....dat je dat eens kunt proberen met je huidige lens........ik las dat het wel heel gemakklijk is een ander verantwoordelijk te maken voor jouw keuze....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Is die flaregevoeligheid misschien eigen aan alle UWA's? Met de Canon EF-s 10-22 heb ik het ook al voorgehad, hoor.
                          Ik vind ze toch opmerkelijk op dat punt.
                          Belangrijk met zo'n grote beeldhoek.

Ik gebruik ze niet zoveel omdat ik andere lenzen heb die op 17mm beginnen maar ik ben er zeer tevreden van.
                          Dat ze tot 22mm zoomt (= x2.2) is ook handig.

Comment

Zelf gebruik ik een 15-85 voor straatfotografie. Zo lang je op 15mm met de vervorming kunt leven (en dus niet alles via software hoeft corrigeren) een uitstekende lens.

Comment

Is die flaregevoeligheid misschien eigen aan alle UWA's?
                              Met mijn Sigma 10-20 moest ik moeite doen om eens een flair te krijgen.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X