Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300 mm F/2.8 I of II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 300 mm F/2.8 I of II

    Een Canon objectief dat bovenaan mijn verlanglijstje staat is de 300 mm F/2.8 I of II. Gezien het grote prijsverschil tussen een (tweedehandse) I en een II ligt de aanschaf van een I het meest voor de hand.

    Wat voor de aanschaf van een II pleit:
    - een tweedehandse I wordt maar zelden aangeboden
    - BTW is aftrekbaar voor mij als ZZP-er wat de II iets goedkoper (beter gezegd: minder duur) maakt
    - voordelen zoals betere IS, geringer gewicht en nog betere beeldkwaliteit (speciaal met de serie III extenders)

    Omdat de I al een heel goed objectief is, ben ik benieuwd of er forumleden zijn die uit eigen ervaring iets kunnen zeggen over wat ze in de praktijk merken van de voordelen van de II ten opzichte van I.

    Bij voorbaat dank voor de reacties

  • #2
    Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

    Er zijn kennelijk maar weinigen die de overstap naar de 300 2.8 II-versie hebben gemaakt? Tegen de huidige prijzen- ruim 6000 Euro- is dat natuurlijk niet zo verwonderlijk .... Gezien het zeer beperkte aanbod van tweedehandse I-versies heb ik verder het idee dat de bezitters daarvan meer dan tevreden zullen zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

      Ik heb even overwogen om een 300mm f/2.8L I/II te kopen voordat ik mijn Sigma 120-300 f/2.8 OS heb gekocht. Het verschil ligt vooral in het gebruik met teleconverters. De II behoudt beter zijn beeldkwaliteit indien er teleconverters gebruikt worden (en dan vooral de 2x III). Indien je weinig teleconverters gaat gebruiken, zou ik gewoon lekker je geld bijhouden, de I is nog steeds één van de scherpste lenzen van Canon.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

        Onderstaande plaatjes zijn gemaakt met de 300mm f2,8 L IS versie I, gewoon uit de hand.

        KLIK en KLIK

        Enkele maanden geleden heb ik de versie II mogen uittesten, ik moet zeggen ik was redelijk onder de indruk !
        Niet zozeer van de scherpte want die kon al niet beter volgens mij ... (alhoewel deze nieuwe nog iets scherper is naar mijn gevoel), maar wel over de kortere scherpstelafstand, het lagere gewicht en absoluut over de nieuwe IS.

        Dus m.a.w. moest ik het geld ervoor hebben zou ik wel de overschakeling maken .... indien er iemand zich geroepen voelt om te sponsoren

        Hieronder nog even de vergelijking tussen versie I en II

        KLIK

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 3 november 2012, 13:47.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Ik heb even overwogen om een 300mm f/2.8L I/II te kopen voordat ik mijn Sigma 120-300 f/2.8 OS heb gekocht. Het verschil ligt vooral in het gebruik met teleconverters. De II behoudt beter zijn beeldkwaliteit indien er teleconverters gebruikt worden (en dan vooral de 2x III). Indien je weinig teleconverters gaat gebruiken, zou ik gewoon lekker je geld bijhouden, de I is nog steeds één van de scherpste lenzen van Canon.
          Omdat ik te hooi en te gras graag een vogel mag fotograferen, is de 300 II-versie met een duo III-converters toch wel heel aantrekkelijk. De prijzen hier in Nederland (CameraNu, FOKA, ....) zijn de laatste weken sterk gedaald van net geen 6800 Euro naar de prijs die Art en Craft al langere tijd hanteert (6199 Euro). Ben benieuwd of deze trend zich doorzet ...... Gezien het geringe aanbod van tweedehandse 300 mm versie I objectieven, heb ik overigens het idee dat er niet heel veel mensen de overstap van de I naar de II hebben gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
            Omdat ik te hooi en te gras graag een vogel mag fotograferen, is de 300 II-versie met een duo III-converters toch wel heel aantrekkelijk. De prijzen hier in Nederland (CameraNu, FOKA, ....) zijn de laatste weken sterk gedaald van net geen 6800 Euro naar de prijs die Art en Craft al langere tijd hanteert (6199 Euro). Ben benieuwd of deze trend zich doorzet ......
            Bij FOKA staat hij nu voor "slechts" 5999 Euro Het blijft een smak geld maar dit klinkt natuurlijk een stuk beter dan de 6799 Euro van enkele weken geleden.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

              Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
              Bij FOKA staat hij nu voor "slechts" 5999 Euro Het blijft een smak geld maar dit klinkt natuurlijk een stuk beter dan de 6799 Euro van enkele weken geleden.
              En al een nieuwe gekocht ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                En al een nieuwe gekocht ?

                grts
                Sieg
                Nog niet, maar ben wel druk aan het sparen

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                  het moet voor mij geen II zijn, de eerste IS versie is ook goed hoor, maar kan hem nergens vinden...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                    Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                    het moet voor mij geen II zijn, de eerste IS versie is ook goed hoor, maar kan hem nergens vinden...
                    Kort geleden heb ik er wel te koop zien staan op Marktplaats en Birdpix tegen prijzen in de categorie 3500 - 3750 Euro ...... Misschien even daar kijken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                      Bij FOKA staat hij nu voor "slechts" 5999 Euro Het blijft een smak geld maar dit klinkt natuurlijk een stuk beter dan de 6799 Euro van enkele weken geleden.
                      Gisteren hebben alle mij bekende webwinkels in Nederland de prijs weer een "upgrade" gegeven: 6499 Euro ... Lagere prijzen zie ik nog wel in Belgie zoals de 6199 Euro bij Art en Craft.

                      Voor Nederlandse webwinkels kan je via de website Kieskeurig- google maar Kieskeurig Canon 300 2.8 II- een overzicht van de laagste prijzen krijgen; bestaat zo'n website ook voor een snelle vergelijking van de prijzen in de Belgische webwinkels?
                      Last edited by hapa; 30 januari 2013, 12:08.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                        Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                        het moet voor mij geen II zijn, de eerste IS versie is ook goed hoor, maar kan hem nergens vinden...
                        Ik weet wel iemand die hem te koop aanbiedt , dus vragen via pm .
                        Groeten , VDSDigit@l

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                          Gisteren hebben alle mij bekende webwinkels in Nederland de prijs weer een "upgrade" gegeven: 6499 Euro ... Lagere prijzen zie ik nog wel in Belgie zoals de 6199 Euro bij Art en Craft.
                          Art en Craft is voor de Canon 300 mm F/2.8 II momenteel de goedkoopste in Nederland en Belgie, zo lijkt me .... Of zie ik een nog goedkopere over het hoofd?

                          Voor degenen die een (tweedehandse) I zoeken: er staat er een te koop bij Cameraland

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                            Art en Craft is voor de Canon 300 mm F/2.8 II momenteel de goedkoopste in Nederland en Belgie, zo lijkt me .... Of zie ik een nog goedkopere over het hoofd?

                            Voor degenen die een (tweedehandse) I zoeken: er staat er een te koop bij Cameraland
                            Momenteel staat er hier op bd toch ook een zeer recent exemplaar(2010) te koop.
                            MVG. Hugo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 300 mm F/2.8 I of II

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                              Momenteel staat er hier op bd toch ook een zeer recent exemplaar(2010) te koop.
                              Ik heb van de verkoper begrepen dat het objectief al is verkocht (hoewel de advertentie nog niet is aangepast ...)

                              Comment

                              Working...
                              X