Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk groothoek objectief voor D800?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk groothoek objectief voor D800?

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
    Achtergrond en voorgrond zijn wel compleet anders en dat maakt ook een groot verschil in een foto.
    Uiteraard anders was het nogal onnozel van tele en breedhoeklenzen te hebben. Als je alles hebt gelezen weet je dat we het over het gemeenschappelijk beeld hebben en het perspectief van de objecten die op beide foto's staan. M.a.w. je neemt uit de breedhoekfoto het deel dat op de telefoto staat. Die twee beelden zijn identiek dezelfde. Ook de achtergrond en de voorgrond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Ik sla de bal niet mis. Ik dacht wel dat er opnieuw reactie op zou komen maar had die eerlijk gezegd niet van jou verwacht. Een lens wijzigt nooit het perspectief. Alleen als jij je verplaatst verandert het perspectief. Doe maar eens jou test: neem een foto van die bomen met uw 24mm en met uw 35 of zelfs 85 mm. Crop (!) dan het beeld van uw 24mm zodat je hetzelfde overhoudt als wat je op uw 35 of 85mm foto hebt staan. Identiek.
      Mocht een lens het perspectief veranderen dan zou dit willen zeggen dat er lenzen zijn die dingen kunnen zien die andere lenzen niet zien in het gemeenschappelijk beeld. Uiteraard zal een 24mm een breder beeld hebben en door de grotere beeldhoek zal het lijken alsof die bomen verder van elkaar staan in het totale beeld maar als je cropt en je houdt alleen over wat ook op uw 85mm foto staat dan zal je zien dat het beeld identiek is.

Neem een foto met een fullframe in DX mode met een 24mm en neem een foto met die fullframe in FX mode met een 35mm, je zal hetzelde beeld hebben en zeker het perspectief zal hetzelfde zijn.
      Als je niet cropt, dus je wil met de 24mm ongeveer hetzelfde beeld als met de 85mm dan zal je met de 85mm verder moeten gaan staan en dan verandert het perspectief.
      Je hebt gelijk timefreezer. Indien je het beeld uiteindelijk naar dezelfde afmetingen op scherrm of afdruk brengt heb je dus gelijk, en ik moest het geweten hebben met mijn racefoto's, daar waren crops bij die er net hetzelfde uitzagen als met mijn 200mm genomen. "Shame shame shame..."
      Stel dat er morgen een 200 Megapixel camera uitkomt, dan zou je "theoretisch" en tot op zekere hoogte al je foto's met eenzelfde objectief moeten
      kunnen maken.
      Ik was dus misdacht, en rekende niet mee van uit één zelfde standpunt, nu ik daar dieper over nadenk, met al dat pixelgeweld, en daar we eigenlijk maar pakweg 20% van onze de werkelijke grootte van onze foto meer zien op ons scherm, laten wij ons in feite de ganse tijd misleiden aan wat we zien op het scherm, het ganse plaatje klopt in feite zelfs niet, een scherm heeft pakweg een resolutie van 95 dpi en een afdruk 300 dpi het wordt weer nadenken alvorens
      een afdruk te maken.

Je hebt dus gelijk, en dat geef ik toe, maar om je niet helemaal gelijk te moeten geven en voor iedereen het met één objectief gaat doen, zal
      ik wat anders aanhalen.
      We hebben het hier over groothoek, en dat perspectief laten we even terzijde, dan is er nog een ander probleem, en dat is de gekende gecorrigeerde
      hoekvertekening bij een groothoek, bij groothoek primes is die correctie vrij goed wat betreft behoud van rechte lijnen, maar dan is er nog dat andere,
      als je iets rond en in de hoek op foto zet, mag een mensenhoofd zijn, dan heb je daar een serieuze vertekening, rond wordt een eivorm, en dat krijg je met een crop dus niet weg, daarom dat ik mijn twijfels heb over de uitleg van hjanssen, hier kan hij gelijk hebben zolang je crop uit het midden van de foto komt, maar van het moment dat je uit het center gaat croppen zal het plaatje niet meer kloppen.
      We hebben allemaal wel eens voor de grap en van zeer dichtbij zo een dikkeneuzen portretje gemaakt met onze groothoek,
      ik twijfel sterk dat je dat zal goed krijgen met een crop, en het mag dan nog uit het centrum van je beeld komen,
      gaat het hier dan over perspectiefcontrole of over vertekening ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
        Inderdaad, maar dan moet je wel heel nauwkeurig "croppen" om de juiste beeldhoek van een 35mm te bekomen.; zo niet moet sowieso stappen, .........
        Waarom zou je croppen naar exact 35mm en niet naar de uitsnede die exact wil?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Achtergrond en voorgrond zijn wel compleet anders en dat maakt ook een groot verschil in een foto.
          Wat betreft de voorgrond heb je gelijk, die staat er bij 200mm niet op.......
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Je hebt dus gelijk, en dat geef ik toe, maar om je niet helemaal gelijk te moeten geven en voor iedereen het met één objectief gaat doen, zal
            ik wat anders aanhalen.
            We hebben het hier over groothoek, en dat perspectief laten we even terzijde, dan is er nog een ander probleem, en dat is de gekende gecorrigeerde
            hoekvertekening bij een groothoek, bij groothoek primes is die correctie vrij goed wat betreft behoud van rechte lijnen, maar dan is er nog dat andere,
            als je iets rond en in de hoek op foto zet, mag een mensenhoofd zijn, dan heb je daar een serieuze vertekening, rond wordt een eivorm, en dat krijg je met een crop dus niet weg, daarom dat ik mijn twijfels heb over de uitleg van hjanssen, hier kan hij gelijk hebben zolang je crop uit het midden van de foto komt, maar van het moment dat je uit het center gaat croppen zal het plaatje niet meer kloppen.
            We hebben allemaal wel eens voor de grap en van zeer dichtbij zo een dikkeneuzen portretje gemaakt met onze groothoek,
            ik twijfel sterk dat je dat zal goed krijgen met een crop, en het mag dan nog uit het centrum van je beeld komen,
            gaat het hier dan over perspectiefcontrole of over vertekening ???

Toch, volgens mij Geert, geldt hier dezelfde regel hoor. Stel je neemt zo'n dikkeneuzen portret met de 14-24 op 14. Nu schroef je een 50mm op je camera: alleen een kleine fractie in het midden van het beeld van de 14mm blijft over. En die zou er precies hetzelfde moeten uitzien. Let wel: op dezelfde afstand genomen en uiteraard eveneens met dezelfde sensorgrootte. Denk ik, zou ik even moeten testen.

Walter
            D850

Comment

Aan "hjanssen: (Waarom zou je croppen naar exact 35mm en niet naar de uitsnede die exact wil? )

Inderdaad, maar, in de redeneringen omtrent perspectief, was dit een louter theoretische benadering.
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Toch, volgens mij Geert, geldt hier dezelfde regel hoor. Stel je neemt zo'n dikkeneuzen portret met de 14-24 op 14. Nu schroef je een 50mm op je camera: alleen een kleine fractie in het midden van het beeld van de 14mm blijft over. En die zou er precies hetzelfde moeten uitzien. Let wel: op dezelfde afstand genomen en uiteraard eveneens met dezelfde sensorgrootte. Denk ik, zou ik even moeten testen.

Walter
                Moet Geert bijtreden. Ik heb daarnet een vlugge test gedaan met een tennisbal voor hoekvertekening met mijn 24-70 op 2.8. Op dezelfde afstand met 24 en met 70mm. De misvorming van de bal die een ei werd op 24mm krijg je dus inderdaad niet weg met te croppen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  Moet Geert bijtreden. Ik heb daarnet een vlugge test gedaan met een tennisbal voor hoekvertekening met mijn 24-70 op 2.8. Op dezelfde afstand met 24 en met 70mm. De misvorming van de bal die een ei werd op 24mm krijg je dus inderdaad niet weg met te croppen.
                  Spreken in dit geval niet over de lensvervorming ( distortion ) ipv perspectief; ik begin voorzichtig worden, maar ik dacht van wel.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                    Spreken in dit geval niet over de lensvervorming ( distortion ) ipv perspectief; ik begin voorzichtig worden, maar ik dacht van wel.
                    Ik geeft hier enkel een antwoord op de vervorming die Geert aangeeft in zijn vb. met een rond object.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

Walter
                      Wel Walter (en anderen) ik moet toegeven, het klopt wat jullie zeggen, alles voor de wetenschap dus.

Ik heb daar net zelf de test gemaakt, bij gebrek aan een model die zich aan zo een gevaarlijke test wou onderwerpen,
                      heb ik iemand genomen die jullie allemaal kennen, de "Senseo" uit mijn werkplaats, voordeel is dat deze blijft stilstaan,
                      en dat ik een paar referentiepunten heb om ongeveer juist te kunnen croppen, zijn oren staan namelijk even hoog.

Een paar gegevens van hoe ik tewerk ben gegaan, op een horizontaal vlak heb in het midden van het objectief
                      exact even hoog gezet als de onbekende merknaam , afstand bij beide foto's 900mm tussen merknaam
                      en censorvlak, middelste scherpstelpunt staat dan uiteraard in het midden van de merknaam, alles zoveel mogelijk
                      parallel, tegenover elkaar natuurlijk, de ene heb ik gemaakt met de 85mm en de andere met de 35mm, beiden op diafragma f11.
                      De gecropte beelden zijn omzeggens exact aan elkaar gelijk, afgezien van de scherptediepte natuurlijk. (exif zit er nog in)
                      Jullie hebben dus gelijk. Nu ben ik omzeggens zeker dat ik voor de meeste van mijn foto's genoeg heb aan minder mm,
                      tenzij ik al die pixels nodig zou hebben natuurlijk.

Eerlijk gezegd, ik had dat anders voor, buiten hoekvertekening bij een groothoek gebeurd er eigenlijk niets.

En mijn model is nu wel aan een kop koffie toe. En ik ook natuurlijk, want ik heb weer wat bijgeleerd, dat zijn van die misdachte overtuigingen,
                      waar je in gelooft, en die je met een analoge afkomst niet proefondervindelijk test op film.

Kom ik nu echt zo een oude dommekl**t ????

85mm f11

35mm f11

Last edited by Guest42; 25 juni 2013, 16:31.

Comment

, alles voor de wetenschap dus.

En mijn model is nu wel aan een kop koffie toe.

, Geniet van je koffie!

Walter
                        D850

Comment

Ik wist dat je het daar niet bij ging laten Geert. En het zijn ook zonderlingen die hun vergissingen kunnen of willen toegeven.
                          De koffie zal nadien zoveel beter gesmaakt hebben. Santé..
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Ik wist dat je het daar niet bij ging laten Geert. En het zijn ook zonderlingen die hun vergissingen kunnen of willen toegeven.
                            Zo is dat!

Walter
                            D850

Comment

Kom ik nu echt zo een oude dommekl**t ????
                              Absoluut niet! Van sommige zaken kan een mens zo zeker zijn en voor waar aannemen zonder er bij stil te staan.
                              'k Vind uw reactie om u zelf in vraag te stellen en het eens uit te testen mooi!
                              Veel andere discussies monden uit in oeverloos heen en weer gepallaber en hier niet. Dat doet eens deugd op het forum.

Comment

Working...
                              X