Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk groothoek objectief voor D800?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk groothoek objectief voor D800?

Oorspronkelijk geplaatst door JRodeberg Bekijk bericht
    De Tokina 12-24 f4 is een dx lens.
    Da's juist, even over het hoofd gezien, Tokina heeft nu wel de AT-X 16-28 F2.8 PRO FX uitgebracht als vervanger voor
    de 12-24 op FF camera's, maar ik weet niet hoe deze presteert.
    Allicht gaat de beeldvorming ongeveer gelijk zijn aan die van de 12-24 op DX
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Nikon 24 1.4 en Sigma 35 1.4, beide fantastische lenzen maar hangt af van persoonlijke voorkeur.
      Voor landschappen zou ik neigen naar de 24 1.4 omdat deze "het minder scherp zijn van de 24-70 op 24 dan op 35" kan opvangen.
      Maar hangt af van persoonlijke voorkeur. Ik zou een 35 meer gebruiken dan een 24, dus heb ik mij een 35 1.4 gekocht. Een 24 is soms te wijd .
      Als je houd van de 28mm FL, kan je ook eens kijken naar de 28mm 1.8 wat ook een fenomenale lens is!
      Vandaag mijn Nikon AF 28mm 1.4D verkocht omdat die het niet goed deed op de D800E. Heb die nog eerst bij Procirep binnen gebracht omdat ik het niet kon geloven. Volgens hen scheelt er niks aan het objectief, maar ze raadden mij af dit te gebruiken op een D800(E). De gelukkige koper bezit een D4 en daar presteert ze wel weer perfect op. Volgens mij heeft alles dus te maken met het pixel geweld van de D800. Toen ik de D800E aankocht was dit enigzins mijn bekommernis en had eigenlijk gevoelsmatig willen kiezen voor de D4. Als zuiver amateur vond ik de D4 toch wat overkill, maar eerlijk gezegd heb ik er nu toch wat spijt van. De 28mm 1.4D is één van de beste die Nikon ooit gemaakt heeft. Qua degelijkheid bestaat er volgens mij geen beter en normaal presteert die lens buiten proportie. Nu, gelukkig heb ik er van een kenner een eerlijke prijs voor gekregen en kan ik hiermee een vervangende en recentere f/1.4 prime aanschaffen.
      Maar dit gezegd zijnde vind ik nog altijd een 28mm als groothoek de beste oplossing op FF mooi tussen de 24 en de 35mm.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Aan Enero:

Je hebt een D800E. Je kiest voor een prime die lichtsterk is. ( 24 of 35 )
        Dit zijn twee gelijkwaardige lenzen, maar met een andere beeldhoek.
        Ikzelf heb die keuze ook moeten doen en om te beginnen gekozen voor de 24mm.
        Eventueel kan ik je steeds wat croppen ( perspectief niet in acht genomen )
        Verder kies ik in de toekomst voor primes, zoals ik jaren geleden gewend was.
        Die hoogwaardige primes halen het maximum uit je D800E.
        Last edited by dyafani; 24 juni 2013, 09:33.
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Vandaag mijn Nikon AF 28mm 1.4D verkocht omdat die het niet goed deed op de D800E. Heb die nog eerst bij Procirep binnen gebracht omdat ik het niet kon geloven. Volgens hen scheelt er niks aan het objectief, maar ze raadden mij af dit te gebruiken op een D800(E). De gelukkige koper bezit een D4 en daar presteert ze wel weer perfect op. Volgens mij heeft alles dus te maken met het pixel geweld van de D800. Toen ik de D800E aankocht was dit enigzins mijn bekommernis en had eigenlijk gevoelsmatig willen kiezen voor de D4. Als zuiver amateur vond ik de D4 toch wat overkill, maar eerlijk gezegd heb ik er nu toch wat spijt van. De 28mm 1.4D is één van de beste die Nikon ooit gemaakt heeft. Qua degelijkheid bestaat er volgens mij geen beter en normaal presteert die lens buiten proportie. Nu, gelukkig heb ik er van een kenner een eerlijke prijs voor gekregen en kan ik hiermee een vervangende en recentere f/1.4 prime aanschaffen.
          Maar dit gezegd zijnde vind ik nog altijd een 28mm als groothoek de beste oplossing op FF mooi tussen de 24 en de 35mm.
          Zal wel dat de 28mm een zéér goed objectief is Pol, maar toch volledig toegespitst op analoge fotografie, want toen deze
          is ontworpen was er nog bijlange geen sprake van een betaalbaar digitaal toestel, ik weet nog goed, dat bij het verschijnen
          van dat objectief de boekjes en fotografiemagazines te klein waren wegens de uitmuntende prestaties en dito prijskaartje van dat objectief.
          Als je de 24-70 hebt, is het niet moeilijk te kiezen welke hoek je het meeste/liefste gebruikt, ga dat eens na via je Exif.
          Groothoek objectieven zijn geen portretlenzen, dat weten we allemaal, ikzelf werk nu uitsluitend met lichtsterke primes,
          en mijn 35mm is de meest gebruikte, gewoon omdat dat een mooie allround hoek is, en ik geen zooms meer gebruik.
          Maar ik kan je verzekeren dat die 24mm f1.4 ook een pracht objectief is, een groothoek waar je kan spelen met je scherptediepte,
          gewoon een droomlensje, de 28mm heb ik nooit gehad, maar ik twijfel sterk dat deze het optisch haalt tegenover de nieuwste 24mm f1.4.
          Jou keuze probleem is eigenlijk een luxe probleem Pol, want je hebt de 14-24 en de 24-70, het wordt dus even nadenken wat je met
          je nieuwe lichtsterke prime wil gaan doen, is dat mensen fotograferen, ga dan voor de 35mm, is het voor gebouwen en landschappen,
          ga dan voor de 24mm, een ding kan in jou geval ook nog meespelen, en dat is de filterdiameter van 77mm bij de 24mm, ik vind dat
          Nikon daar een grote fout heeft gemaakt, de 35mm ook die 77mm filterdraad niet mee te geven, maar een weinig gebruikte 67mm draad,
          niet dat dat een zeer groot probleem is, maar ik had het toch een stuk handiger gevonden niet steeds een verloopring te moeten gebruiken
          of twee soorten filters, of het nu om polar of ND filters gaat, het maakt niets uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
            Aan Enero: Eventueel kan ik je steeds wat croppen
            Enero zal dat niet graag hebben.

( perspectief niet in acht genomen )
            Perspectief verandert niet, of je nu een 24mm gebruikt of een 35mm. Als je het beeld van een 24mm foto cropt tot op het 35mm equivalent dan zal je identiek hetzelfde beeld hebben zoals je met een 35mm had verkregen (maar wel met minder pixels uiteraard). Perspectief verandert alleen als jij je verplaatst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              het wordt dus even nadenken wat je met
              je nieuwe lichtsterke prime wil gaan doen, is dat mensen fotograferen, ga dan voor de 35mm, is het voor gebouwen en landschappen,
              ga dan voor de 24mm
              Daar..komt het eigenlijk op neer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Enero zal dat niet graag hebben.

Perspectief verandert niet, of je nu een 24mm gebruikt of een 35mm. Als je het beeld van een 24mm foto cropt tot op het 35mm equivalent dan zal je identiek hetzelfde beeld hebben zoals je met een 35mm had verkregen (maar wel met minder pixels uiteraard). Perspectief verandert alleen als jij je verplaatst.
                Inderdaad, maar dan moet je wel heel nauwkeurig "croppen" om de juiste beeldhoek van een 35mm te bekomen.; zo niet moet sowieso stappen, .........
                Last edited by dyafani; 24 juni 2013, 18:29.
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Hier sla je de bal echt wel mis timefreezer, een voorbeeld, fotografeer in het midden van je beeld een rij bomen, die elk op een werkelijke afstand van 5 meter
                  achter elkaar staan, die je dat met een 35mm en met een 24mm, dan zal het lijken of die bomen met de 24mm een stuk verder uit elkaar staan dan met de 35mm,
                  of je daar nu een crop van maakt of niet, maakt eigenlijk weinig uit.
                  Om het scherper te stellen, maak een vergelijk tussen een 24mm en een 200mm, je zal met een crop nooit hetzelfde beeld bekomen, het optische
                  samendrukkingseffect van de 200mm zal blijven bestaan.

Comment

Juist Geert,
                    Ik denk dat Time Freezer de beeldhoek bedoelt en niet het perspectief.
                    De weerslag op het werkelijke perspectief bij het gebruik van lenzen met een verschillende brandpuntsafstand
                    en op dezelfde afstand wordt zeer aanschouwelijk voorgesteld in Cambridge in Colour:

( eens met je muis over het beeld van de tunnel gaan )
                    Groeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Hier sla je de bal echt wel mis timefreezer, een voorbeeld, fotografeer in het midden van je beeld een rij bomen, die elk op een werkelijke afstand van 5 meter
                      achter elkaar staan, die je dat met een 35mm en met een 24mm, dan zal het lijken of die bomen met de 24mm een stuk verder uit elkaar staan dan met de 35mm,
                      of je daar nu een crop van maakt of niet, maakt eigenlijk weinig uit.
                      Om het scherper te stellen, maak een vergelijk tussen een 24mm en een 200mm, je zal met een crop nooit hetzelfde beeld bekomen, het optische
                      samendrukkingseffect van de 200mm zal blijven bestaan.
                      Ik sla de bal niet mis. Ik dacht wel dat er opnieuw reactie op zou komen maar had die eerlijk gezegd niet van jou verwacht. Een lens wijzigt nooit het perspectief. Alleen als jij je verplaatst verandert het perspectief. Doe maar eens jou test: neem een foto van die bomen met uw 24mm en met uw 35 of zelfs 85 mm. Crop (!) dan het beeld van uw 24mm zodat je hetzelfde overhoudt als wat je op uw 35 of 85mm foto hebt staan. Identiek.
                      Mocht een lens het perspectief veranderen dan zou dit willen zeggen dat er lenzen zijn die dingen kunnen zien die andere lenzen niet zien in het gemeenschappelijk beeld. Uiteraard zal een 24mm een breder beeld hebben en door de grotere beeldhoek zal het lijken alsof die bomen verder van elkaar staan in het totale beeld maar als je cropt en je houdt alleen over wat ook op uw 85mm foto staat dan zal je zien dat het beeld identiek is.

Neem een foto met een fullframe in DX mode met een 24mm en neem een foto met die fullframe in FX mode met een 35mm, je zal hetzelde beeld hebben en zeker het perspectief zal hetzelfde zijn.

Als je niet cropt, dus je wil met de 24mm ongeveer hetzelfde beeld als met de 85mm dan zal je met de 85mm verder moeten gaan staan en dan verandert het perspectief.

Hier 2 waar het mooi uitgelegd wordt met beeldjes erbij:

en als je googlet vind je er veel, bv:
                      In photography, there's a common misconception that focal length determines the perspective of an image, but the only thing that really determines perspective is where you put the camera. For example, the telephoto lens is often said to "compress" your scene and make everything look flat. But, it

Comment

Juist Geert,
                        Ik denk dat Time Freezer de beeldhoek bedoelt en niet het perspectief.
                        De weerslag op het werkelijke perspectief bij het gebruik van lenzen met een verschillende brandpuntsafstand
                        en op dezelfde afstand wordt zeer aanschouwelijk voorgesteld in Cambridge in Colour:

( eens met je muis over het beeld van de tunnel gaan )
                        Groeten.
                        En wat schrijven ze op die site:
                        Many will say that focal length also determines the perspective of an image, but strictly speaking, perspective only changes with one's location relative to their subject.

Als je trouwens dat beeld van de tunnel bekijkt dan zie je aan de lampen op de voorgrond links en rechts dat ze hun positie aanpasten. Je zou nooit van dezelfde plaats met een tele en een breedhoek die lampen op dezelfde plaats hebben.

Comment

En wat schrijven ze op die site:
                          Many will say that focal length also determines the perspective of an image, but strictly speaking, perspective only changes with one's location relative to their subject.

Als je trouwens dat beeld van de tunnel bekijkt dan zie je aan de lampen op de voorgrond links en rechts dat ze hun positie aanpasten. Je zou nooit van dezelfde plaats met een tele en een breedhoek die lampen op dezelfde plaats hebben.
                          Verdorie, te laat!
                          Ik was eens verder dat beeld van die tunnel aan het bestuderen en wou nog vlug corrigeren, maar helaas..
                          Many will say wrong....... so did i

Comment

Verdorie, te laat!
                            Ik was eens verder dat beeld van die tunnel aan het bestuderen en wou nog vlug corrigeren, maar helaas..
                            Many will say wrong....... so did i
                            No problem!
                            Ik was enkele maanden geleden samen met een beroepsfotograaf en het onderwerp kwam ter sprake. Hij zei "Maar enfin dat is basis in de fotografie!". Ik antwoorde hem "Dat is basis in de fysica!". Hij geloofde me niet en we deden de test. Toen hij het zag zei hij in zijn schoonste Frans "M.rde! Je hebt gelijk!".

Eens je het beseft zal je sneller weten welke lens en welke "voetenzoom" je moet gebruiken om het beeld te hebben dat je wil. Die twee zijn geen vervanging van elkaar. De kunst is uw positie te bepalen en de juiste lens te gebruiken.

Comment

Jaren gelden eens de proef met een 18-200 gedaan en paar flesjes willekeurig in de gang en het 18mm beeld opgeblazen tot de objecten dezelfde grootte hadden als bij 200mm en jawel met 1/2 laagdekking kon je zien dat de oto's exact gelijk waren. Alleen het 18mm leed iets aan oververgroting.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Jaren gelden eens de proef met een 18-200 gedaan en paar flesjes willekeurig in de gang en het 18mm beeld opgeblazen tot de objecten dezelfde grootte hadden als bij 200mm en jawel met 1/2 laagdekking kon je zien dat de oto's exact gelijk waren. Alleen het 18mm leed iets aan oververgroting.
                                Achtergrond en voorgrond zijn wel compleet anders en dat maakt ook een groot verschil in een foto.

Comment

Working...
                                X