Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kitlens of plastic fantastic als beginner?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kitlens of plastic fantastic als beginner?

Alles hangt wat af van je fotografiestijl natuurlijk.

Die standaard meegeleverde kitlenzen zijn zeker niet slecht voor wat ze kosten en wat zoom is natuurlijk handig bij allround gebruik.
    Optisch gezien gaat een 50mm prime altijd betere beeldkwaliteit opleveren en persoonlijk vind ik deze veel fijner om mee te werken dan de 35-70mm die ik heb.

Voor mij persoonlijk zijn de 50mm prime en de 70-200mm de twee werkpaarden waarmee ik ongeveer 70% van de foto's maak. De overige 30% worden gemaakt met een van de andere lenzen uit het bereik van 14-...-400MM.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      Alles hangt wat af van je fotografiestijl natuurlijk.
      .
      En als ik me niet vergis en je net start met fotografie zul je deze eerst nog moeten ontwikkelen. Evenals de kennis en kunde voor het goed kunnen bedienen van de camera en en het om kunnen gaan met de geringe scherpte diepte van een lichtsterkte prime.

Na mijn inziens kun je de basis het makkelijkste onder de knie krijgen met een kitlens (18-55) Op moment dat deze basis er is zal men ook sneller en makkelijker een keuze kunnen maken voor een prime of een andere vervangend objectief.

Ik blijf nog steeds van mening start gewoon lekker rustig met de basis.

Comment

Ik weet niet welk toestel van Nikon je hebt, maar let op met die 50mm AF-D. Deze heeft geen scherpstelmotor dus moet je toestel er eentje hebben! Tenzij je altijd manueel wil scherpstellen.
        Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
          Gaat over nikon.
          Ofwel "AF-S 18-55mm F3.5-5.6" of "50mm AF-D f/1.8"
          Wat ik er mee ga doen hangt er nog vanaf. Maar ik denk dat ik voornamelijk geïnteresseerd ben in natuurfoto's, van landschap tot macro.
          in feite is je vraagstelling een "Canon" vraagstelling... (die term "plastic fantastic" zie ik ook steeds door canon-iers gebruiken, niet door nikonians)

Nikon heeft hier een betere oplossing voor: de 35mm AF-S F1.8
          een zalig lensje om mee te beginnen
          De 50mm is immers een noch-mossel-noch-vis lensje... perfect op een fullframe, doch beperkt op een crop camera.

ga voor de 35mm om die F1.8 vrijheid te ervaren, maar neem gerust ook een kitlens, zoals de 18-105mm of 18-70mm (die kan je tweedehands voor minder als 100€ vinden en is beter als de 18-55)

een 50mm op crop pretendeert een portretlens te zijn, maar schiet daar te kort. en is te lang voor de andere onderwerpen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stessel Bekijk bericht
            Ik weet niet welk toestel van Nikon je hebt, maar let op met die 50mm AF-D. Deze heeft geen scherpstelmotor dus moet je toestel er eentje hebben! Tenzij je altijd manueel wil scherpstellen.
            Goed gezien...met een D3100 of een D5100 wordt het inderdaad manueel scherpstellen...is wel een uitdaging, maar misschien niet handig als je met een DSLR wil gaan starten.
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Ik hou wel van manuele scherpstelling.
              Maar ik denk toch de nikon d90 aan te schaffen, dus daar zit wel af in.
              Anderzijds, als ik d5100 neem, dan zal ik het nog niet zo erg vinden.

Comment

Manueel scherpstellen op een crop is geen pretje, zeker niet op F1.8.

Comment

Mijn eerste keuze zou de kitlens zijn. Als alternatief is de 18-105 ook een goede lens, zeker voor de prijs (wel net zo gemakkelijk dat je wat meer tele hebt).

Als je de D5100 neemt, en je wil toch een 50 mm, dan zou ik de 50 mm AF-S F1.8 nemen. Die heeft wel autofocus op de D5100 (en als je wil kan je ook manueel focussen), en is niet zoveel duurder dan de AF-D.

Prijs/kwaliteit vind ik de Nikon AF-S 35 mm F1.8 ook zeker super.

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal, maar ik vrees dat ik al een lens heb, een 18-105 mm

En manueel focussen vind ik wel nog doenbaar, gewoon inzoomen op dat wat je scherp wil, en dan weer uitzoomen. En aangenaam als autofocus niet werkt.

Maar autofocus is inderdaad wel gemakkelijk en snel!

Comment

Working...
                    X